اخبار روز

آمریکا مانع انتقال دلار عراق شد!/جزئیات

دلار تهران پس از سه هفته توانست روز پنجشنبه از سقف 49 هزار و 600 تومانی عبور کند و وارد نیمه دوم کانال 50 هزار تومانی شود.

به گزارش اکو ایران، تحلیل قیمت ها نشان می دهد در ابتدای هفته جاری قیمت سکه و طلا تحت تاثیر قیمت بازار جهانی کاهش یافت. تقویت شاخص دلار و رکورد بازده اوراق، عواملی بودند که به کاهش ارزش اونس جهانی منجر شدند. ارزش ذاتی طلا و سکه کاهش یافت و قیمت طلا در بازار داخلی به دلیل رکود قیمت دلار تهران کاهش یافت.

در طول هفته، اخبار سیاسی نسبتاً راکد بود، خبر تعطیلی احتمالی دولت آمریکا و عدم تصویب بودجه آمریکا، معامله گران را به رشد اونس طلا امیدوار کرد، اما در نهایت این 45 بود. تصویب بودجه روز تصویب بودجه باعث کاهش بیشتر اونس طلا و کاهش قیمت ها شد.

اواسط هفته خبر عضویت احتمالی ایران در FATF از سوی رئیس اتاق بازرگانی ایران به بازار منتقل شد اما این خبر همانند گذشته تکذیب شد.

تراز تجاری کشور در نیمه نخست سال جاری 6 میلیارد دلار منفی بود که برای بازارساز قابل توجه بود و مشکلاتی را در چرخه اقتصادی و پولی کشور نشان داد.

معامله گران امیدوار بودند که با اظهارات نورنیوز به توافق برسند، اما در نهایت، برکناری رئیس کنگره آمریکا به افزایش انتظارات خوش بینانه دامن زد، زیرا پس از برکناری رئیس کنگره آمریکا، تعدادی از جمهوری خواهان پیشنهاد کردند که ریاست جمهوری ترامپ به کنگره می رود و بر اساس توییت منتشر شده از فاکس نیوز، ترامپ آماده است این مسئولیت را برای مدتی مشخص به عهده بگیرد.

خبر دیگری که در پایان هفته مورد توجه بازار ارز قرار گرفت، خبر وال استریت ژورنال بود مبنی بر اینکه از سال گذشته در همین زمان آمریکا تقاضای یک میلیارد دلاری عراق برای نقدینگی را به بهانه رد کرده است. فشار آمریکا بر منابع ارزی عراق افزایش یافت و قیمت دلار در ایران افزایش یافت، اقدام آمریکا در بازار ارز کاملاً شناخته شده بود.

الگوی دلار

ارزیابی ها از نرخ دلار نشان می دهد که دلار در هفته جاری هیچ نوسانی نداشته و روز پنجشنبه نیز مانند هفته گذشته بازدهی حدود صفر درصدی را به ثبت رسانده است. نگاهی به قیمت دلار در یک ماه گذشته نشان می دهد که دلار اغلب در پایان هفته اندکی افزایش یافته است، اما هفته بعد خود را اصلاح می کند. بنابراین اگر دلار مانند گذشته رفتار کند، احتمال کاهش آن در ادامه هفته وجود دارد.

علامت درهم برای دلار

همزمان با افزایش قیمت دلار در پایان هفته، حباب درهم کاهش یافته است. میانگین هفتگی حباب درهم نیز با در نظر گرفتن امارات زیر بازه های ماهانه، سه ماهه و شش ماهه است و درهم بزرگترین صادرکننده کالاهای غیرنفتی به ایران است، بنابراین نقش مهمی ایفا می کند. از نظر تقاضای ارز پایه و تامین نیاز کشور، حباب درهم عبارت است از تفاوت بین نرخ دلار تهران و نرخ درهم ضربدر نرخ برابری درهم به دلار و کاهش آن نشان می دهد که بازارساز ارز کافی برای کنترل بازار و کاهش قیمت ها. حباب درهم در روز پنجشنبه تا 416 تومان کاهش یافت. مقاومت کلیدی در ناحیه 13750 نهفته است. حمایت 13560 تومانی نیز حمایت بسیار مهمی برای درهم است که مطابق با حمایت 50 درصدی فیبوناچی است.

با توجه به کاهش حباب درهم، افزایش قیمت دلار در روز پنجشنبه ممکن است ناشی از عملکرد فعالان بازار طلا باشد، با توجه به اینکه قیمت طلا به صورت داخلی تحت تاثیر اونس جهانی و قیمت دلار است. با کاهش قیمت اونس جهانی، اگر دلار رشد کند می تواند از افت بیشتر طلا جلوگیری کند.

در حالی که قیمت هر اونس طلا کاهش یافت، حباب سکه در هفته گذشته گسترش یافت و از روز دوشنبه یازدهم به کانال 22 درصد رسید. تیر این بی سابقه است و نشان می دهد که سکه می تواند با کاهش ارزش دلار سریعتر ارزش خود را از دست بدهد.

سکه و ربع در هفته گذشته عملکرد خوبی نداشتند، اما طلای مذاب به دلیل کاهش اونس طلا 2.3 درصد کاهش یافت. طلا نزدیک به حمایت 9.6 میلیون تومان سقوط کرده است و مقاومت کلیدی قبل از آن در محدوده 10.80 میلیون تومان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا