اخبار روز

آمریکا تمایلی به اصلاح رفتار اشتباه و ناکارآمد گذشته خود ندارد

بزرگان بازنشسته آمریکایی در قالب اعضای انجمن آسیایی جلسه ای برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت انجمن آسیایی (غیر دولتی) متشکل از کارشناسان، سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی در نشست گفت‌وگو با آنها شرکت کرد و طی سخنانی به سوالات آنها پاسخ داد. .

در این دیدار امیر عبداللهیان به تشریح برخی چالش ها و مشکلات منطقه غرب آسیا و همچنین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی تحولات و موارد حساس منطقه از جمله فلسطین، افغانستان و اوکراین پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان بحران افغانستان را یکی از عمیق ترین بحران های منطقه دانست که اثرات و پیامدهای بسیاری برای منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و ​​بحران پناهجویان و پناهجویان به همراه داشت.

وی حضور چند میلیون پناهجوی افغان در ایران را تنها یکی از پیامدهای بی ثباتی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان دانست.

اشغالگری رژیم صهیونیستی با حمایت غرب ادامه دارد

وزیر امور خارجه کشورمان تداوم تروریسم و ​​تهدید گسترش آن در منطقه را نگرانی و تهدید دیگری برای منطقه و جهان دانست که عمدتاً مبتنی بر سیاست خارجی و مداخلات در منطقه است.

امیرعبداللهیان موضوع اشغال فلسطین و اسرائیل را بحرانی عمیق و ریشه‌دار در منطقه توصیف کرد که با حمایت غرب ادامه دارد.

وی بر حق ملت فلسطین در مقاومت در برابر اشغالگری تاکید کرد و ابتکار دموکراتیک پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را راه حلی منطقی، قانونی و دموکراتیک برای پایان دادن به این بحران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایران بحران اوکراین را یکی از چالش‌های جهانی دانست که پیامدهایی فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای دارد.

ایران جنگ را راه حلی برای هیچ بحرانی نمی داند

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ بحرانی نمی بیند، نه در اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و غیره، بر این باور است که بحران اوکراین و تنش بین روسیه و اوکراین. باید از طریق سیاسی و مذاکره حل شود.

امیر عبداللهیان ارسال تسلیحات به یک طرف جنگ را کمکی به تداوم آن و نه صلح دانست و اعلام کرد ایران به تلاش های خود برای حمایت از آتش بس و بازگرداندن طرف ها به میز مذاکره ادامه خواهد داد.

گفتار و رفتار دولت آمریکا در قبال ایران متناقض بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا، گفت: ایران با مردم آمریکا مشکلی ندارد، اما مردم ایران نمی‌توانند خصومت چند دهه‌ای دولت آمریکا با آنها را که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر می‌شود، تحمل کنند. و کودتای آمریکا در سال 2018. مرداد علیه دولت ملی در ایران خواهد بود، فراموشش کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را نمونه ای از تنوع رفتاری و تفاوت اساسی در گفتار و رفتار کاخ سفید دانست و گفت: گفتار و رفتار کاخ سفید. نگرش دولت آمریکا نسبت به ایران همواره متناقض بوده و معیاری برای دولت و ملت ایران است و این رفتار دولت آمریکاست نه سخنان آن. دهه‌ها تجربه به ما نشان داده است که آمریکا را باید با رفتار عینی‌اش قضاوت کرد.

رئیس دیپلماسی گفت: فردی که شایسته مسئولیت برجام است، رئیس جمهور آمریکا ترامپ است، اما پس از ترامپ بر اساس روش عملی دولت جو بایدن و تداوم تحریم ها و تلاش برای خصومت است. همان روش قبلی است.

کاخ سفید هرگز در تحلیل و محاسبه در مورد ایران کوتاهی نمی کند

امیر عبداللهیان گفت: دولت آمریکا حتی همزمان با اجرای توافقنامه اخیر تبادل زندانی، تحریم های غیرسازنده ای را علیه ایران اعمال کرد و نشان داد که تمایلی به اصلاح رفتار اشتباه و ناکارآمد قبلی خود ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه کاخ سفید همواره در تحلیل ها و محاسبات درباره ایران اشتباه می کند، گفت: در ناآرامی های سال گذشته نیز همین اشتباه را تجربه کردیم. از یک طرف به ما پیام دادند که آماده مذاکره برای بازگشت به برجام هستند و از طرف دیگر در رسانه ها اعلام کردند که برجام در دستور کارشان نیست و به انقلاب نگاه می کنند. در ایران!

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز گفت: علیرغم انتقاد دولت ما در ایران از برخی مفاد برجام، سیاست ما بازگشت به برجام به عنوان یک توافق بین المللی است، اما رویکرد دولت آمریکا متنوع و مبتنی بر بازی با آن نیست. زمان. اگر دولت آمریکا جدی باشد، می توان مذاکرات را در مدت کوتاهی به پایان رساند و سپس همه طرف ها به برجام و تعهدات کامل خود بازگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که همواره برای کاهش تنش در منطقه و جهان تلاش می کنیم.

قرن حاضر متعلق به آسیاست

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر ظرفیت های عظیم قاره آسیا و اینکه قرن حاضر متعلق به آسیاست، گفت: سیاست ما در عرصه استقلال سیاسی نه شرقی است و نه غربی. استقلال سیاسی ما به آمریکا و اروپا، آن را به هیچ کشوری در شرق گره نخواهیم داد، بلکه بر اساس منافع ملی خود به شرق و غرب جهان پیوند خورده ایم.

وزیر امور خارجه ایران درباره مسئله فلسطین افزود: ما هرگز اشغال سرزمین تاریخی فلسطین را تحمل نخواهیم کرد. اگر واقعاً حزبی با هر دلیلی بخشی از نیویورک را اشغال کند، آمریکا به اشغال بخشی از کشورش چه پاسخی خواهد داد؟

در این نشست چند تن از شرکت کنندگان آمریکایی در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه ایران و آمریکا، درخواست مذاکره مستقیم تهران-واشنگتن، برجام و مسائل منطقه ای و بین المللی به بیان دیدگاه ها یا پرسش های خود پرداختند که به آنها پاسخ داده شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا