دانستنی ها

آمار عجیب مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای مجاز در ایران سر به فلک کشید! / جزئیات

 

مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: برخی داروهای مخدر که با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌ها عرضه می‌شود به دلیل ایجاد عوارض جبران ناپذیر حتماً باید با نسخه معتبر پزشک در اختیار متقاضی قرار گیرد و هر نسخه نیز تنها یکبار پیچیده شود.

از داروخانه ها درخواست می شود از توزیع دارو بدون تجویز پزشک برای افراد به ویژه جوانان اکیدا خودداری کنند، زیرا مصرف خودسرانه داروها بدون دستور و نظارت پزشک می تواند منجر به اعتیاد، وابستگی و گاهی مرگ شود.

وی همچنین نسبت به تجویز خودسرانه داروها هشدار داد و افزود: تجویز خودسرانه دارو بدون تصمیم پزشک در گروه های سنی مختلف به ویژه سالمندان بسیار خطرناک است زیرا این افراد به دلیل سن خود از داروهای زیادی استفاده می کنند و امکان تجویز خودسرانه دارو وجود دارد و برای آنها مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: مصرف همزمان داروهای مخدر با سایر داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب حرکتی به دلیل مکانیسم‌های تجمعی، احتمال مسمومیت و مرگ را در انسان به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین درباره عرضه برخی داروها در داروخانه ها گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو دچار اعتیاد، چاقی و کاهش وزن و… هستند. آنها می گویند که این باعث عوارض جدی، مسمومیت و حتی مرگ خواهد شد.

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به برگزاری جلساتی در دبیرخانه شورای عالی ایمنی غذای وزارت بهداشت و درمان برای ساماندهی عرضه داروهای سنتی و گیاهی گفت: در این جلسات در خصوص ارائه داروهای سنتی و گیاهی در عطاری‌ها و لزوم ساماندهی ارائه خدمات طب سنتی و مکمل بحث و تبادل نظر می‌شود که امیدواریم نتیجه این جلسات منجر به جلوگیری از عرضه داروهای غیرمجاز در عطاری‌ها به مردم شود.

اخگری از مردم خواست از خرید اشکال مختلف دارو مثل قرص، کپسول و شربت‌های دست ساز از عطاری‌ها جدا خودداری کنند زیرا عطاری‌ها اجازه فروش دارو ندارند بلکه آنها صرفاً مجاز به فروش پودر یا خود گیاه برای برخی امراض هستند.

با اشاره به اینکه داروهای مصنوعی که در داروخانه ها به فروش می رسند، گاهی دارای ترکیبات غیرمجاز و خطرناک هستند، قابل قبول و حتی غیرقابل جبران است، خاطرنشان کرد: حتی داروهای گیاهی طبیعی نیز حاوی مواد موثره ای هستند که می توانند تداخل دارویی واضحی با داروهای شیمیایی مورد استفاده داشته باشند و عوارض جانبی ایجاد کنند.

اخگری توصیه کرد: استفاده از هر گونه داروی گیاهی طبیعی به ویژه در صورت مصرف همزمان با داروهای شیمیایی در سالمندان با تجویز و اجازه پزشک مربوطه انجام شود.

۷۸۶ نفر در بهار امسال بر اثر اعتیاد جان خود را از دست دادند

بر اساس آمارهای به دست آمده در سه ماهه نخست امسال یک هزار و 430 نفر در کشور بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست دادند که از این تعداد 786 نفر بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

متأسفانه مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد افزایش یافته است و بیشتر این موارد به دلیل ناآگاهی از عوارض و عواقب و مصرف خودسرانه است.

بر اساس این گزارش، در این مدت در مجموع یک هزار و 430 نفر، یک هزار و 218 مرد و 212 زن بر اثر مواد مخدر در کشور جان باختند. در سه ماهه اول سال جاری تعداد فوتی های ناشی از اعتیاد نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است از کل تلفات سوءمصرف مواد در بهار امسال، ۱۷۳ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۴۰ نفر مواد محرک، ۷۸۶ نفر داروهای مخدر، ۲۱۵ نفر مصرف همزمان مواد مخدر و محرک با داروی مخدر و ۱۶۳ نفر سوءمصرف همزمان چند دسته مواد و دارو جان خود را از دست داده اند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا