اخبار روز

آمار محرمانه زلزله زدگان پایتخت/ «در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران، مردم باید ظرف سه روز سر جای خود باشند»

مظاهر گودرزی: زلزله تهران افسانه نیست، واقعیتی است که روزی خودش را به این شهر و مردمش نشان خواهد داد. معلوم نیست کی میاد اما وقتی بیاد روزهای سختی رو به همراه داره. محاسبه میزان خسارت در آن زمان کار آسانی نیست، اما هر چه هست باید به یک کشور کمک کند تا تهران دوباره شهر شود. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت و گو با پی ام آپ گفت: برآوردهایی از قربانیان احتمالی وجود دارد، اما محرمانه است.البته پیروز حناچی، شهردار سابق پایتخت پیش از این به پی ام آپ گفته بود: «در صورت وقوع زلزله بیش از 7 ریشتر در بدترین شرایط، با خوابیدن مردم در خانه‌های خود، پیش‌بینی می‌شود که 400 هزار نفر را بکشد. «زلزله.» مرگ‌ها می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد، اما آنچه مدیریت بحران تهران را بیشتر نگران می‌کند، زمانی است که «نبود» هماهنگی بین مقامات ذیربط» نمی تواند بحران زلزله را مدیریت کند.

علی نصیری می گوید: بزرگترین نگرانی من عدم هماهنگی بین نهادهای مسئول و بخشی گرایی است که نهادهای مسئول همه می خواهند رئیس جمهور شوند.

وسط زلزله هرکس ساز خودش را می زند

ایران زمین لرزه های زیادی را تجربه نکرده است، زلزله هایی که جان و خسارات مالی زیادی گرفته و ناپدید شده اند. اما تهران نگران زلزله ای است که اتفاق نیفتاده است، زلزله ای که اگر بخواهیم آن را به عدم هماهنگی کشور بین نهادهای مسئول ربط دهیم، می تواند خسارات فراموش نشدنی به بار آورد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به پی ام آپ گفت: کشور ما کمبود منابع ندارد. در بسیاری از زلزله‌ها تا پنج برابر منابع مورد نیاز را توزیع کرده‌ایم، اما به برخی از امکانات نرسیده‌ایم، در زمان زلزله تقریباً 100 هزار نفر بود. چرا 150000 چادر در یک شهر 100000 نفری توزیع می شود و همچنان کمبود چادر وجود دارد در حالی که هر 4 نفر یک چادر دارند که استاندارد است؟ توزیع ما منظم نیست، دستگاه ها هماهنگ نیستند و هرکس برای خودش کار می کند، اگرچه قبلاً پیشرفت کرده ایم، اما عملکرد دستگاه های ما مانند تسبیحی است که سیم آن شکسته است، مانند ارکستر بدون رهبر، هر دستگاه وظیفه خود را انجام می دهد. خدمت آرمان خودمان، به نفع سلامت مردم، باید از بت پرستی سازمانی خارج شویم و به نفع مردم هم افزایی ایجاد کنیم. بیایید به جای اینکه خودمان قهرمان شویم، با هم کار کنیم.

وی با طرح پرسش‌هایی یکی پس از دیگری درباره هماهنگی دستگاه‌ها ادامه می‌دهد: «چرا در مراسم ۱۰ کیلومتری عید غدیر باید سه ستاد همزمان تشکیل شود؟» مگر ما قانون نداریم؟ چرا وزارت کشور باید برای هر موضوعی ستاد ایجاد کند؟ آیا ستاد مدیریت بحران نداریم؟ چرا از ظرفیت ستاد بحران برای تجمعات دسته جمعی استفاده نمی کنیم؟ اگر قانون داریم چرا آن را دور می زنیم، چرا مسئولان به تعهدات خود در قانون مدیریت بحران عمل نمی کنند؟ چرا آموزش شامل دو درس به نام های آمادگی در برابر حوادث و بلایا نمی شود؟ چرا وزارت علوم به این موضوع توجه نمی کند؟ چرا همه نادیده می گیرند؟ فقط وزارت بهداشت این کار را کرده است.»

اگر مردم کمک نمی کردند در زلزله بم آسیب نخاعی کمتر می شد

دلیلی برای نگرانی از عدم هماهنگی بین مسئولان وجود دارد، اما عدم آموزش مردم در زمان وقوع زلزله این نگرانی را افزایش می دهد. علی نصیری می گوید: «دغدغه دوم من پایین بودن تحصیلات مردم است. مردم بدانند که سه روز اول (بعد از زلزله) به عهده خودشان است. از روز چهارم حکومت ها ظهور می کنند.» وقایع. مردم در سه روز اول. آنها باید از خودشان مراقبت کنند، این استاندارد بین المللی است، بنابراین مردم باید آموزش ببینند، جلیقه نجات بپوشند و بدانند در شرایط بحرانی چه کاری انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند. نباید ناراحت باشیم، برخی معتقدند اگر مردم در زلزله بم کمک نمی‌کردند آسیب‌های نخاعی کمتر می‌شد. این امر با آموزش مدنی محقق می شود. مدارس بسیار مهم هستند. در تمام دنیا درباره مدیریت بحران موضع گرفته اند، آموزش در مدارس را جدی گرفتند: «اگر مدارس را جدی نگیریم، نسل آینده مهارت های لازم را نخواهد داشت».

تهران چقدر برای زلزله آماده است؟

نصیری در پاسخ به این سوال که تهران با وجود همه این مشکلات چقدر برای زلزله احتمالی آمادگی دارد، می گوید: «هیچ مطالعه جدیدی برای سنجش میزان آمادگی تهران در برابر زلزله انجام نشده است، بنابراین می توان این را به طور دقیق بیان کرد.» اما قطعاً اینطور است. آمادگی بالا نیست. با این حال شرایط ما بهتر شده است اما با شرایط ایده آل فاصله داریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران درباره این آمادگی توضیح می دهد: «آمادگی در برابر زلزله شامل مواردی است که یکی از آنها وجود سامانه هشدار سریع است. در دو سال گذشته ما در این زمینه 100 درصد پیشرفت داشته ایم.» از 50 شتاب سنج پیش بینی شده. برای تهران چهار شتاب‌سنج اول توسط ژاپنی‌ها، 22 شتاب‌سنج بعدی در دوره‌های اشتراکی و 24 شتاب‌سنج باقی‌مانده در دو سال گذشته نصب شد. پس از اتمام این پروژه، شتاب‌سنج‌ها می‌توانند حدود 10 ثانیه تا حداقل 30 ثانیه زودتر موج اول زلزله را که خسارتی در پی ندارد به ما اطلاع دهند.

وی می گوید: زمانی که مراحل نصب این 50 شتاب سنج به پایان برسد و سیستم نرم افزاری آنها که بر عهده دانشگاه فردوسی مشهد است طراحی شود که امیدواریم تا پایان سال جاری تکمیل شود، امکان پذیر خواهد بود. برای انتقال وقوع اولیه زلزله به دستگاه های دیگر، دستگاه های مربوطه (35 دستگاه) باید از اطلاعات اولیه زلزله به خوبی استفاده کنند. باید با انجام این مراحل یک سری زیرساخت ها ایجاد کنند، در زمان اول زلزله باید یک سری اقدامات به صورت خودکار انجام شود و یک سری اقدامات به صورت خودکار انجام نمی شود. در حال حاضر زمان زیادی برای اطلاع رسانی به مردم نداریم، اما در مرحله اول باید از سیستم اتوماتیک استفاده کنیم، یعنی می توانیم به طور خودکار انتقال گاز یا آب یا مثلا درب را قطع کنیم. اعلام حریق ایستگاه آتش نشانی به طور خودکار باز می شود یا دیزل ژنراتورها در بیمارستان ها باید فعال شوند تا در صورت قطع برق، ژنراتور بلافاصله وارد گردش شود. 21 کشور برای معرفی این سیستم تلاش می کنند، اما این سیستم تاکنون تنها در 8 کشور اجرا شده است. بنابراین اگر بتوانیم این سیستم را معرفی کنیم، نهمین کشور خواهیم بود. کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، مکزیک و ترکیه این سیستم هشدار را معرفی کرده اند. »

آمار محرمانه زلزله زدگان پایتخت/ «در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران، مردم باید ظرف سه روز سر جای خود باشند»

از مخازن آب اضطراری گرفته تا نجات هوایی

نصیری توضیح می دهد: قدم بعدی که باید برداریم، طرح جامع مدیریت بحران تهران است. سه طرح شامل طرح پیشگیری از کاهش خطر، طرح آمادگی و واکنش و طرح بازسازی و توانبخشی در حال حاضر در دست نگارش است. البته بیان می کند که این به این معنا نیست که تا به امروز برنامه ای وجود نداشته است، بلکه برنامه ها باید به روز شوند.

وی ادامه می دهد: استانداردی وجود دارد که یک فرد به 3 لیتر آب در روز نیاز دارد. با این استاندارد، سال ها پیش از شورای شهر مجوز گرفتیم که به ازای هر قبض آبی که شهروندان 1000 تومان بیشتر می پردازند، مخزن آب اضطراری تهیه کنیم. برای به دست آوردن مخازن فولادی 100 متر مکعبی برای نصب در مناطق تهران، تعداد کل این مخازن باید 374 عدد باشد. روزی که من مسئولیت آن را بر عهده گرفتم 27 تانک داشتیم، اما اکنون 104 تانک داریم.

وی می گوید: 107 پایگاه بحران در شهرستان وجود دارد که نیمی از این پایگاه ها در اختیار سازمان ورزش بود به طوری که حتی ما را راه ندادند. در این مدت مالکیت به مدیریت شهری واگذار شد که 52 پایگاه آن کاملا در اختیار سازمان ورزش است. Ohne den Frauensport zu schließen, wurde ihr Eigentum übertragen, Männer können draußen trainieren, aber weil Frauen mehr Fitnessstudios nutzen, haben wir versucht, ihren Sport nicht zu beeinträchtigen, wir statten nur die oberen Stockwerke aus von diesen Basen, aber sein Mehrzweckball steht dem Sport در دسترس.

نصیری یادآور می شود: 400 تمرین و مانور انجام دادیم، در حال نهایی کردن طرح جامع امداد و نجات هوایی هستیم، چیزی که قبلاً نداشتیم، اما هر دستگاهی برنامه خود را داشت. هلال احمر، ارتش، سپاه) باید هماهنگ باشند، زیرا بار امدادرسانی در تهران در سه روز اول پس از حادثه بر دوش امداد هوایی است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیح می دهد: ما علاوه بر آموزش شهروندی، سعی کردیم به کارکنان خود آموزش دهیم، سعی کردیم این مهارت ها را آموزش دهیم، مثلا دوره های نحوه برخورد با پهپادها را هم داریم. اردوی دو روزه در دریاچه مصنوعی فشافویه و تمریناتی با موضوعات مرتبط با سیل برگزار می کنیم.

بیشتر بخوانید:

ژاپنی ها گفتند زلزله 7 ریشتری در تهران 400 هزار کشته می دهد. تهرانی ها مثل شیاطین با چند روز مرخصی فرار نکنند/ در شورای عالی شهرسازی افسرده شدم

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا