دانستنی ها

آمار بالای مرگ و میر ناشی از «تروما» در ایران

رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر اردوغان با اشاره به اینکه در ایران که بزرگترین مرکز حوادث و سوانح ایران است، مرگ و میرهای ناشی از تروما زیاد است، گفت: در سایر نقاط دنیا سهم سکته و سرطان در مرگ و میر بیشتر است، اما اینطور نیست. . در کشور ما.

اردوغان با اشاره به اینکه طبق گزارش ایسنا، انواع آسیب ها را می توان در زمره تروما طبقه بندی کرد، گفت: سقوط، تصادف، حادثه تلخ و غیره. صدماتی که در نتیجه رویدادها رخ می دهد به عنوان تروما طبقه بندی می شوند. این صدمات می تواند از یک خراش جزئی تا از دست دادن اعضای بدن یا حتی مرگ متغیر باشد.

ترومای PTSD چیست؟

وی در تشریح ضربه های ناشی از PTSD گفت: ممکن است فرد اتفاقی را تجربه کند که باعث آسیب روحی و روانی شود. به عنوان مثال، شخصی که شاهد یک تصادف دلخراش است، ممکن است دیگر نتواند از خیابان عبور کند یا سوار ماشینش شود. بنابراین، تروما به طور کلی به معنای آسیب ناشی از تصادف است. آسیب های روانی به حدی رسیده است که بسیاری از مردم دیگر به اخبار گوش نمی دهند. چون می ترسند درباره موضوعی که از آن می ترسند صحبت کنند.

این جراح مغز و اعصاب مثال زد و گفت: گاهی می بینیم بچه هایی از مدرسه فرار می کنند. این مشکل را می توان در دسته اختلالات PTSD نیز قرار داد که ممکن است مربوط به تجربه یک اتفاق ناخوشایند در آن محیط باشد.

17 هزار کشته در تصادفات رانندگی در سال 1401

وی در خصوص وقوع حوادثی که باعث آسیب جسمی در کشور می شود، گفت: در سال 1383 نزدیک به 25 هزار کشته بر اثر تصادف در کشور داشتیم که این رقم هم اکنون به نزدیک 17 هزار نفر (1401) رسیده است. کاهش آمار نیز مرهون تلاش پلیس و راهنمایی و رانندگی و آموزش مردم است. با وجود کاهش آمار، باید اطمینان حاصل کنیم که این تعداد بیشتر کاهش می یابد.

نرخ بالای مرگ و میر ناشی از تروما در ایران

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از تروما در ایران گفت: در سایر نقاط دنیا سهم مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و سرطان بیشتر است، اما این موضوع نیست. مورد در ایران کشور ما. تروما بیشتر در افراد جوان و شاغل اتفاق می افتد و این باعث آسیب بیشتر می شود. بر این اساس بسیاری از مسئولان در تلاش هستند تا راه حلی برای این مشکل بیابند.

لزوم افزایش ایمنی راه ها در پیشگیری از حوادث رانندگی

اردوغان با تاکید بر اهمیت افزایش سطح سواد فرهنگی و بهداشتی جامعه در خصوص موارد تروما گفت: از سوی دیگر وسعت کشور در افزایش تعداد موارد ترومای ناشی از حوادث نیز موثر است و اقدامات احتیاطی بیشتری در حال انجام است. اقدامات لازم در خصوص ایمنی راه ها انجام شود. بسیاری از جاده های کشور دو طرفه است.» و باید یک طرفه باشد. بیشتر تصادفات رانندگی در حدود 35 کیلومتری مقصد رخ می دهد که این نیز به خستگی مربوط می شود. راننده ای که با وجود خستگی و خواب آلودگی به رانندگی ادامه می دهد که باعث تصادف می شود.

دانشی ادامه داد: در برخی کشورها بر خودروهای سنگین تاکید ویژه می شود و اعلام می شود در صورت نشستن راننده بیش از 2 ساعت پشت فرمان جریمه می شود اما در کشور ما قانونی در این زمینه وجود ندارد. و در عین حال بررسی چنین موضوعی مشکل است.

ناتوانی ناشی از حوادث رانندگی

وی در خصوص ناتوانی ناشی از ترومای ناشی از حوادث رانندگی گفت: به طور کلی سه تا چهار برابر مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی افراد دارای معلولیت است. کسانی که حتی به دلیل آسیب دیدگی دست، پا یا ستون فقرات نمی توانند به کارهای قدیمی خود ادامه دهند.

مردان سهم بیشتری از آسیب های فیزیکی دارند

به گفته رئیس بیمارستان شهدای هفتم، میانگین سنی ترومای ناشی از تصادفات در کشور بین 30 تا 40 سال برآورد شده و سهم مردان در این آمار بیشتر است.

تشخیص سخت تر ترومای روانی

وی با بیان اینکه بروز ضربه های PTSD (روانی) در زنان بیشتر است، گفت: این گونه ضربه ها به راحتی قابل مشاهده نیست.

اهمیت حفاظت از دستگاه تنفسی قربانیان ترافیک

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص مهم ترین نکاتی که بعد از تصادف و قبل از انتقال مصدومان به مراکز درمانی باید رعایت شود، گفت: بزرگترین مشکل مجروحان مجاری تنفسی است که بسیاری از این افراد یا استفراغ می کنند و یا زبانشان دچار مشکل می شود. یک مانع، نفس کشیدن سخت می شود و در خطر خفگی قرار می گیرند. بنابراین، مهم ترین وظیفه کسانی که کمک می کنند، اطمینان از تنفس قربانی است.

حمل مصدوم تحت چه شرایطی مجاز است؟

وی ادامه داد: در مورد حمل مجروح بهتر است این کار توسط سه نفر انجام شود; یعنی دو نفر در پهلوی مصدوم باشند، یک نفر پشت سر او مسئولیت نگهداشتن پشت او را بر عهده بگیرد یا یک نفر سر و گردن او را بگیرد، یک نفر پاهایش را بگیرد و یک نفر. باید پاهایش را بگیرد به عقب برای جلوگیری از آسیب به فرد آسیب دیده. بسیاری از این افراد از آسیب های ستون فقرات و اندام ها رنج می برند و ممکن است در اثر کشش آسیب های جدی تری را متحمل شوند. البته بهتر است حتی الامکان مصدوم را جابه جا نکنید اما در صورت لزوم باید نکات مشخص شده رعایت شود.

وضعیت پذیرش مصدومان ترافیکی در بیمارستان هفت تیر

رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر وی وضعیت ارجاع این مرکز درمانی که یکی از مراکز پذیرش بیماران ترومایی و بزرگترین مرکز حوادث و سوانح ایران است را اینگونه تشریح کرد: در سال گذشته 4500 عمل ارتوپدی، 1000 عمل مغز، اعصاب و ستون فقرات، نزدیک به 1000 جراحی فک انجام شده است. جراحی و تقریباً 1000 عمل جراحی ترمیمی پلاستیک انجام شد، ما عمل کردیم، این رقم بسیار بالایی است. این مرکز دارای پد هلیکوپتر است و قربانیان حوادث بزرگ را می پذیریم.

اردوغان با اشاره به ارائه خدمات 24 ساعته در این مرکز گفت: جراح عمومی، ارتوپد و جراح مغز و اعصاب به صورت 24 ساعته در این مرکز فعالیت می کنند. چون مثلا تصادفات زنجیره ای و غیره. به همین دلیل، 80 بیمار می توانند در یک زمان به ما مراجعه کنند. در مراقبت از بیماران ترومایی، هر دقیقه اهمیت دارد و باید به سرعت به مصدومان خدمت کنیم.

وی درباره وضعیت نگهداری دارو و تجهیزات در این مرکز درمانی گفت: خدا را شکر در این زمینه مشکلی نداریم. بزرگترین مشکلی که بیمارستان ما را تحت تاثیر قرار می دهد تعداد پرستاران است. این گروه در کشور ما خیلی خوب کار می کند اما استقبال چندانی از آن نمی شود. این وضعیت با توجه به آموزش های خوبی که به گروه پرستاری داده شده و کیفیت آموزشی ما توسط کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده است، منجر به مهاجرت برخی از پرستاران و در نتیجه کاهش تعداد پرستاران شده است.

تعرفه ها با هزینه ها مطابقت ندارند

رئیس بیمارستان شهدای هفتم تیر وی با اشاره به اینکه تعرفه ها باید متناسب با هزینه ها ارزیابی شود، گفت: کشورهای خارجی برای تشویق به جذب پزشک و پرستار و مهاجرت از جمله حقوق بالا اقداماتی را انجام می دهند و کسانی که در مورد تعرفه تصمیم گیری می کنند باید این موضوع را مد نظر داشته باشند. این مساله.

ارائه خدمات رایگان برای قربانیان ترافیک تا 2 ماه

اردوغان با تاکید بر اینکه مصدومان حوادث رانندگی در بدو ورود به بیمارستان و تا 2 ماه خدمات رایگان دریافت می کنند، گفت: در حالی که بیمار به صورت رایگان عمل می شود، ممکن است همین عمل در بیمارستان خصوصی 200 میلیون تومان هزینه داشته باشد.

این جراح مغز و اعصاب خدمات اصلی بیمارستان شهدای هفتم را برای تردد مصدومان تشریح می کند تیر وی با بیان اینکه دریافت می کنند، گفت: اکثر خدمات به بخش ارتوپدی انجام می شود.

در خصوص بیمارستان شهدای هفتم، این مرکز درمانی که در سال 1341 با 150 تخت ساخته شده است، در حال حاضر با 200 تخت به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می کند و 30 تخت اورژانس فعال داریم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا