دانستنی ها

آلودگی هوا و وزن نوزادان: تأثیرات مخرب و نیاز به اقدامات کاهش آلودگی هوا! /جزئیات

اطلاعاتی که در دسترس قرار گرفته است نشان می‌دهد که زنان بارداری که با آلودگی هوا مواجه می‌شوند، احتمال بیشتری برای زایمان نوزادان با وزن کمتر دارند.

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، گروهی از محققان نروژی مطالعه جدیدی را برای بررسی تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جنین انجام دادند. برای رسیدن به این هدف آنها ۴۲۸۶ کودکان و مادران آنها که در پنج کشور اروپایی دانمارک، نروژ، ایسلند و استونی زندگی می کنند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان با اندازه گیری تراکم پوشش گیاهی در تصاویر ماهواره ای، سبز بودن مناطقی را که زنان در دوران بارداری در آن زندگی می کردند، اندازه گیری کردند. این پوشش گیاهی شامل جنگل ها، زمین های کشاورزی و پارک ها در مناطق شهری است.

محققان با بررسی پنج آلاینده، اکسید نیتروژن، ازن، کربن و دو نوع ذرات معلق، این اطلاعات را با وزن هنگام تولد نوزادان مقایسه کردند و عواملی مانند سیگار کشیدن مادر و سایر شرایط سلامتی را بررسی کردند. نتایج بررسی هایانجام شده نشان می‌دهد که سطوح بالاتر آلودگی هوا با وزن کمتر هنگام تولد همراه است، بنابراین آلاینده‌های NO2، PM10، PM2.5 و BC وزن تولد نوزادان را به ترتیب 56، 46، 48 و 48 گرم کاهش می‌دهند.

به گفته محققان، وزن نوزادانی که در مناطق سرسبز زندگی می کنند کمی بیشتر است، بنابراین وزن نوزادان این افراد 27 گرم بیشتر از مادرانی است که در محیط های آلوده زندگی می کنند. نتایج مطالعات قبلی نشان می دهد که کودکان با وزن کم هنگام تولد در معرض عفونت های قفسه سینه هستند که منجر به آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) می شود.

کارشناسان و محققانی که به سلامت کودکان اهمیت می‌دهند، اعلام کردند که دولت‌ها و سیاست‌گذاران باید اقدامات لازم را برای کاهش سطح آلودگی هوا انجام دهند تا نوزادان سالم‌تر و کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها به دنیا بیایند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا