اخبار روز

آغاز فرآیند واگذاری سهام سرمایه متوفی به وراث

رئیس سازمان بورس گفت: از هفته آینده از وراث متوفی می خواهیم برای واگذاری سهام با دفاتر کارگزاری تماس بگیرند. البته این یک روند تدریجی خواهد بود.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس با حضور در این مراسم نکاتی را بیان کرد و به سوالات شما پاسخ داد.

سوال: سازمان بورس چه نقشی دارد؟

سازمان بورس بر اساس ماده ۲ قانون اوراق بهادار بهادر موظف است بازار سرمایه را با رعایت حقوق سهامداران ساماندهی، حفظ و توسعه دهد. در بحث توسعه ابزارها و بازارها و برخورد با تخلفات پیش آمده، تلاش می کنیم تا از حقوق سهامداران حمایت کنیم.

سوال: برای رسیدن به این اهداف چه کرده اید؟

با گذشت تقریباً دو سال از آغاز کار تیم جدید سازمان بورس، برنامه ای در سه محور تشکیل شد که اولین آن حفظ حقوق سهامداران بود، یکی از راهکارها بحث توسعه سرمایه گذاری های غیرمستقیم و ما سعی کرده ایم در این راستا گام برداریم و سعی کرده ایم مجموعه ابزارها را گسترش دهیم. باید به گونه ای توسعه یابد که هر سرمایه گذار با هر سلیقه و ریسکی بتواند از آن استفاده کند.

در دو سال گذشته، صندوق ها حدود 20 درصد از معاملات روزانه را تشکیل می دادند، اما در حال حاضر صندوق ها حدود 50 درصد از معاملات روزانه را تشکیل می دهند. معاملات با صندوق ها مزیت هایی دارد، مثلاً کارمزد معاملات صندوق ها بسیار کمتر است، بنابراین هزینه معاملات در بازار سرمایه کاهش یافته است. آنها را به سمت سهام بکشید، زیرا با توسعه وجوه، این افراد نقش کمتری ایفا خواهند کرد.

سهم بخش مسکن در بازار سرمایه اندک است و باید گسترش یابد. صندوق های املاک راه اندازی شده و در حال توسعه هستند و اوراق وام مسکن در حال نهایی شدن است تا منابع مستقیماً به سمت تولید سرازیر شود.

گام بعدی افزایش کیفیت ارائه خدمات است. در دو سال گذشته به بیش از 206 موسسه مالی مجوز دادیم و انحصار این بخش را از بین بردیم. سرمایه در حال توسعه است و در دو سال اخیر بیش از 10 شرکت کارگزاری مجوز گرفته اند و تمامی این پرونده ها از طریق درگاه ملی صدور مجوز رسیدگی می شود.

در این دو سال تلاش شد تا تمامی سود حاصل از سامانه سجام مصوب در مجامع شرکت پرداخت شود. نکته دیگر این است که چندین سال سود انباشته در شرکت ها وجود داشته است. مردم سود سپرده خود را دریافت کردند.

سوال: چرا سامانه مشارکت متوفی معرفی نشد؟

بله قوه قضاییه خدمات را در اختیار بورس قرار داده است. نکته اینجاست که این سرویس گواهی انحصار وراثت است که به دلیل نیاز به تجهیز شبکه دلال و یک سری مذاکرات رفت و برگشتی باید یک تصویر به عدد تبدیل شود. این برنامه سال گذشته عملیاتی نشد. این کار انجام شده است. و از هفته آینده از وراث متوفی تماس می گیریم تا با مشاور املاک تماس بگیرند تا انتقال اجباری انجام شود. این البته به تدریج اتفاق خواهد افتاد. این واگذاری از دو قسمت تشکیل شده است یکی سود سالیانه و دیگری انتقال خود سهام که سود بر اساس درصدهای تعیین شده به افراد متخصص منتقل می شود.

سوال: در مورد صندوق های بازنشستگی بیشتر توضیح دهید.

ما صندوق بازنشستگی اجباری مثل تامین اجتماعی داریم اما سازمان بورس مجوز اضافه بازنشستگی را می دهد. در گذشته کارفرمایانی که ترجیح می دادند برای آینده کارمندان خود هزینه ای بپردازند در یک مکان سرمایه گذاری می کردند که معمولاً همینطور بود. مشکلاتی وجود دارد اما در صندوق های بورسی می توان مبلغی را که برای بلندمدت مناسب است در این صندوق ها سرمایه گذاری کرد. بازدهی بلندمدت بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب بالای 30 تا 40 درصد است و صندوق ها نیز به همین شکل هستند. مبنای صندوق های بازنشستگی این است که این مبلغ قابل پس انداز بوده و در نهایت بر اساس توافق فرد و کارفرما به صورت یکجا به فرد پرداخت شود. در این صندوق ها با توجه به حد نصاب، صندوق حق سهامی بودن را ندارد و در درازمدت مدت تصدی این صندوق با مشکل مواجه می شود. ما آن را نخواهیم داشت

سوال: در مورد نظارت ها چیزی به من بگویید؟

موارد توسط سیستم های هوشمند ما بررسی می شود. اگر فردی مراقب نباشد، دسترسی آنلاین آن شخص به میزان محدودی مسدود می شود. همچنین تحقیقات در مورد مالکان نهایی در حال انجام است. در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

بند 3 احکام احکام دائمی در خصوص افشای اسامی متخلفان مدیران بازار سرمایه، البته انتشار اسامی دارای حساسیت هایی است که دستورالعملی برای انتشار مناسب این اسامی نوشته شده است. که این روزها منتشر می شود.

تخلفات در سازمان بورس از طرق مختلف ایجاد و به دست می آید، مثلاً از طریق سامانه افشاگر، سامانه رسیدگی به شکایات یا گزارشات چهار صرافی به واحد حقوقی ما می رسد.

سوال: چه نوع فرآیندی در خصوص افشاگری انجام می شود؟

با توجه به گسترش بازار سرمایه و حضور بیش از 700 ناشر فضای وسیعی وجود دارد که برخی ناهنجاری ها در آن از چشم ناظر پنهان می ماند. بر این اساس یکی از راه های رسمی تشخیص این ناهنجاری ها، خود مردم است که یکی از آنها ناظر بازار سرمایه است. پاداش نیز به افشاگر پرداخت خواهد شد. حد جریمه قبلا 300 میلیون بود الان 1 میلیارد شده.

سوال: ساختار تامین مالی در بازار سرمایه چگونه است؟

یکی از محورهای اصلی حوزه تامین مالی است. یکی از مشکلات اقتصادی کنونی بحث تشکیل سرمایه است. خوشبختانه ابزارهای خوبی در این زمینه ساخته شده است. اولین شرکت های سهامی عام پروژه پذیره نویسی شدند و 2000 میلیارد تومان فاینانس ایجاد شد. امیدوارم تا پایان سال سه شرکت دیگر در این فاز داشته باشیم.

موضوع دیگر بحث افزایش منابع اختصاص یافته به این حوزه در قالب بحث بودجه در خصوص معافیت مالیاتی بود. امسال صحبت از تامین مالی جمعی در فرابورس است و تاکنون بیش از 80 پروژه تامین مالی شده است که امیدواریم تا پایان سال به 200 پروژه برسیم. مورد دیگر تسهیل در انتشار اوراق تامین مالی غیردولتی بود. اکنون در نظر داریم تا پایان سال 750 میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی داشته باشیم.

سوال: آیا خروج سیمان و فولاد از بورس کالا خارج می شود؟

معاملات کالا در بورس کالا بر اساس قانون است. تحقیقات کارشناسی نشان داده است که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا می تواند بازار آنها را مختل کند. بر این اساس تصمیمی برای آنها گرفته نشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا