اخبار روز

تدارک میوه شب عید استارت خورد!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از تسنیم، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نقشه راه پنج ساله را برنامه ای اجرایی برای دستیابی به چشم انداز و ماموریت سازمان دانست و گفت: بر اساس این سند راهبردی و استفاده از الگوهای برنامه ریزی مستند. در این نقشه راه؛ نوع عمل، مجری، زمان اجرا، وسیله و هدف عمل به وضوح مشخص شده است.

غلامرضا هادربادی در تشریح اقدامات انجام شده در سال جاری به نقش سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان یکی از مجریان کشت قراردادی و خریدهای توافقی اشاره کرد و افزود: این سازمان در سال جاری حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار زیر کشت را قرارداد کرده است. در 3 محصول گندم، جو و کلزا (دیم و تر) بستر مناسبی را برای خدمت به کشاورزان و امنیت غذایی کشور با تمرکز بر تشکل ها به ویژه اتحادیه تولید تعاونی و همکاری اتحادیه تعاون روستایی ایجاد کرده است.

وی توزیع آرد روستایی را از دیگر اقدامات پیگیری شده توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد و گفت:  توزیع آرد روستایی در شبکه تعاون روستایی با محوریت سازمان، خدمتی دیگر در جهت تامین منافع جامعه روستایی کشور خواهد بود.

تامین و توزیع 300 هزار تن کود اوره با محوریت سازمان تعاون روستایی.

هادربادی در ادامه به تشریح فعالیت های این سازمان در سال جاری از توزیع 300 هزار تن کود اوره پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و نظارت کمیسیون مرکزی سازمان تعاون روستایی کشور انجام شده است. این نمایندگی 300 هزار تن کود اوره را به شبکه متمرکز سازمان توزیع کرد، این سرویس در واقع در حال برقراری مجدد یکی از پیوندهای سازمان با کشاورزان است که در عین حال باعث ارتقای سطح خدمات سازمان می شود. تحویل به گروه هدف

کالابرگ الکترونیکی محصول رایزنی تعاون روستایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از خدمتِ جدید سازمان پرده برداشت که در سنوات گذشته مغفول مانده بود؛ نقش‌آفرینی در توزیع کالابرگ الکترونیکی حاصلِ تعاملات سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که براساس آن توزیع کالا بین کشاورزان و روستاییان از طریق شبکه گسترده تحت پوش انجام می‌شود، که گشایش این دریچه خدمت، قوام و پایداری رابطه سازمان و جامعه روستایی و کشاورزیِ و پویایی بیشتر شبکه را به دنبال خواهد داشت.

خرید توافقی گوجه‌فرنگی از طریق تشکل‌ها با ورود صنایع

هادربادی اقدام به موقع و موثر سازمان مرکزی تعاون روستایی در خرید گوجه فرنگی و لیموترش مازاد در سال جاری را در راستای افزایش کشش بازار ارزیابی کرد و گفت: حدود دو ماه است که طبق پیش بینی ها خرید توافقی محصولات صنعتی انجام شده است. گوجه فرنگی در استان فارس با برنامه ریزی این سازمان توسط شبکه آغاز شد، در آن زمان قیمت این محصول به حدود 2500 تومان رسیده بود که باعث ضرر کشاورز شد.

وی افزود: با ورود سازمان و خرید هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت توافقی 3800 تومان، با مشارکت صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضمن ارتقاء ارزش افزوده و نرخ ارز، کشش را افزایش داد. بازار و قیمت این محصول با هدف کسب سود برای کشاورز در بسیاری از استان های کشور به تعادل رسید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: به جای انتقال گوجه فرنگی از منطقه ای به منطقه دیگر برای عرضه; ما این محصول را از صنایع عبور می دهیم، این اقدام در استان فارس از طریق 4 کارخانه اجرا شد، روش مشابهی در استان های خراسان و اصفهان اجرا شد.

به گفته وی، برخلاف سال های گذشته با این اقدام به موقع سازمان و خرید بیش از 60 هزار تن گوجه فرنگی از سراسر کشور، بحران مازاد گوجه فرنگی در کشور برطرف شد. شهریور ماه پیشگیری و سود آن توسط کشاورز به دست آمد.

سناریوی خرید توافقی گوجه فرنگی برای لیمو نیز تکرار شد

هادربادی از خرید حدود 17 هزار تن لیموترش تاکنون خبر داد و گفت: با خرید توافقی لیموترش همزمان از باغداران استان های هرمزگان و جنوب کرمان؛ کاهش ضرر و زیان کشاورزان باعث شده است تا بازار این محصول متعادل شود و صنایع رونق بگیرند.

وی تاکید کرد: عبور از کریدور صنعتی به جای حرکت منطقه ای و توزیع به نقطه دیگر، طرح آزمایشی سازمان پس از خرید توافقی لیموترش بود که با افزایش کشش بازار، قیمت محصول را متعادل کرد. لذا در نظر داریم با اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان متبوع محصول لیموترش مازاد سایر مناطق نیز در دستور کار قرار گیرد.

امسال برنج پرمحصول و کیفی هم در سبد خرید حمایتی و توافقی قرار گرفت

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، خرید همبستگی و توافقی برنج را در ادامه اقدامات امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی برشمرد و گفت: از یک ماه قبل به دستور وزیر جهاد کشاورزی ، خرید سه رقم برنج پرمحصول فجر، ندا و شیرودی در سه استان شمالی کشور سفارش داده شد. کار سازمان و سازمان مرکزی تعاون روستایی به همراه همکاران شرکت بازرگانی دولتی ایران علاوه بر خرید بیش از 5 هزار تن برنج پرمحصول، حدود 10 هزار تن برنج مرغوب از کشاورزان سه استان شمالی کشور از طریق تشکل هایی در قالب تبادل و عرضه بین شبکه ها. تا به امروز توسط فروشگاه های زنجیره ای خریداری شده است. در خصوص خرید برنج پرمحصول 85 مرکز خرید در این سه استان تجهیز شدند.

وی با تاکید بر نقش نظارتی سازمان مرکزی تعاون روستایی، ایجاد تعادل در بازار و کمک به کشاورزان را یکی از اهداف آن برشمرد که البته برای خرید هماهنگ برنج مرغوب، سازمان های استانی مشارکت و حضور بیشتری خواهند داشت.

خرمای بوشهر در نوبت خرید توافقی

هادربادی خرید خرمای کبکاب بوشهر با ارائه خدمات کم بهره به تشکل های واجد شرایط را از دیگر برنامه های اخیر این سازمان عنوان کرد و افزود: این سازمان برای خرید محصولات خرما به سازمان های واجد شرایط در استان خدمات کم بهره ارائه می کند.

برای تنظیم بازار، بخشی از انگورهای صنعتی فارس، سمنان و خراسان خریداری و به نوبه خود سیب صنعتی خریداری شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، خرید توافقی حدود 15 هزار تن انگور صنعتی استان‌های فارس، سمنان و خراسان از طریق اتحادیه باغداران را عامل کنترل بازار این محصول دانست و خرید سیب صنعتی استان‌های اصفهان، فارس، کهکیلویه و آذر غربی را نیز در نوبت بعدی اعلام کرد.

تدارک میوه شب عید از هم‌اکنون

هادربادی گریزی نیز به میوه شب عید پرداخت و گفت: برای میوه شب عید امسال. شهریور ما کار را شروع کرده ایم و به استان ها اعلام شده است. یعنی چند ماه زودتر از سال قبل، امسال تمرکز خرید روی باغداران خواهد بود و هدف از این کار بهره مندی بیشتر کشاورزان است، امسال نیز مانند پارسال ثمره شب عید است. از طریق سازمان ها خریداری و به مصرف کنندگان تحویل داده می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا