دانستنی ها

این آزمایش ساده می تواند آلزایمر را 20 سال قبل از ظهور علائم پیش بینی کند!

در این روش خون روی تراشه سیلیکونی قرار می گیرد و پروتئین های موجود در آن با کمک هوش مصنوعی شناسایی می شوند.

به گزارش دیجیاتو، فیزیکدانان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) با کمک فناوری نانو، هوش مصنوعی و زیست شناسی مولکولی، روش جدیدی طراحی کرده اند که می تواند نشانگرهای پروتئینی در خون بیماری آلزایمر را 20 سال قبل از ظهور علائم آن جستجو و شناسایی کند.

تشخیص زودهنگام آلزایمر
در این مطالعه، محققان یک تراشه سیلیکونی فوق‌العاده نازک با سوراخ‌های ریز ایجاد کردند که می‌تواند با قرار دادن مقداری خون روی آن، مخلوط پیچیده پروتئین‌های موجود در خون را جدا کند. سپس این تراشه در دستگاهی به اندازه تلفن قرار می گیرد و با کمک یک الگوریتم هوش مصنوعی، محققان به دنبال امضاهای پروتئینی می گردند که با علائم مرتبط با بیماری آلزایمر زودرس مطابقت دارند. این نشانگرها تخریب عصبی زودهنگام را نشان می‌دهند و در حال حاضر بهترین راه مقابله با پیشرفت آلزایمر، تشخیص زودهنگام است.

پروفسور «پاتریک کلوت»، یکی از نویسندگان این مطالعه از ANU می‌گوید:

در حال حاضر، آلزایمر بیشتر بر اساس نشانه‌های زوال ذهنی تشخیص داده می‌شود، در این مرحله بیماری به شدت به مغز آسیب رسانده است.» تشخیص زودهنگام، که برای درمان مؤثر حیاتی است، اغلب شامل جراحی و روش‌های گران‌قیمت بیمارستانی مانند سوراخ‌های کمری است که می‌تواند از نظر جسمی و روحی به بیماران آسیب برساند.”

محققان در آزمایشات خود دریافتند که مدل آنها دقت قابل توجه و بالایی (96.4 درصد) در شناسایی ترکیبی از چهار پروتئین ارائه می دهد.

دستاورد دانشمندان: آزمایش ساده ای که می تواند آلزایمر را 20 سال قبل از ظهور علائم پیش بینی کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا