اخبار روز

آخرین خبر از یکسان‌سازی ارز واردات موبایل/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، پس از آغاز به کار مرکز مبادلات طلا و ارز، مقرر شد موبایل های زیر 300 دلار با ارز ارز مرکزی از 300 دلار به 600 دلار با ارز اتاق دوم صرافی وارد شود. مرکز و بالای 600 دلار با ارز حاصل از صادرات. با این حال انجمن تلفن همراه از بانک مرکزی خواست تا تمامی گوشی های تلفن همراه را با ارز اتاق دوم صرافی وارد کند و قرار شد تمامی موبایل های زیر 600 دلار با ارز صرافی وارد شود. مرکز مبادلات و مرکز مبادلات طلا، اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

در این میان روزبه، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی، برخی تخلفات ناشی از تخصیص مستمر ارز حاصل از صادرات به تلفن های همراه بالای 600 دلار را محکوم کرد. به گفته وی در حال حاضر هیچ سقف و سابقه ای برای صادرکنندگان وجود ندارد و آنها برای رعایت تعهد مبادله ای کالاهای غیرتخصصی را با ارز شخصی خود وارد می کنند. به همین دلیل برخی از صادرکنندگان سوء استفاده های بزرگی انجام می دهند و کارت های بازرگانی را اجاره می کنند.

موضوع دیگری که در ارتباط با واردات گوشی های تلفن همراه بالای 600 دلار با ارز صادراتی آنهاست این است که به دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 و توقف تولید آیفون 13 و مدل های پایین تر، این صادرکنندگان دست دوم. در امارات گوشی های موبایل (ریفربیش شده) می فروشند و در کشورهای دیگر جمع می کنند و همان آیفون 13 را به قیمت بالایی می فروشند. البته به غیر از آیفون، برخی از مدل های سامسونگ بیش از 600 دلار هستند و مشکلاتی مربوط به برند سامسونگ است. زیرا برخلاف قیمت موبایل هایی که با ارز صرافی وارد می شوند، گوشی های موبایلی که با ارز صادراتی وارد می شوند این روند را طی نمی کنند.

میانه فروردین امسال عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی امسال گفت: درخواست انجمن برای اختصاص ارز اتاق دوم صرافی برای گوشی های بالای 600 دلار پذیرفته شد. اما در شرایطی که انتظار می رفت این توافق به زودی اجرایی شود، چندی پیش به ایسنا گفت که یکسان سازی ارز واردات موبایل هنوز اتفاق نیفتاده است.

اما به نظر می رسد مشکلات ناشی از استفاده از ارز برای واردات گوشی تلفن همراه باعث شد تا سازمان توسعه تجارت منبع ارز تلفن همراه را از بیش از 600 دلار از «ارز صادراتی خود» به «ارز» تغییر دهد. “صادرات نکنید” را تغییر دهید. حال باید دید این تصمیم می تواند مشکلات ایجاد شده در رابطه با واردات موبایل های بالای 600 دلار را حل کند یا همچنان باید منتظر یکسان شدن ارز واردات موبایل باشیم.

گفتنی است؛ از دوم اسفند مرکز طلا و ارز ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فعالیت رسمی خود را در زمینه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. در مرحله اول اتاق صرافی و اتاق حواله افتتاح شده است. با افتتاح این مرکز اعلام شد که صرافی طلا و ارز ایران منابع ارزی لازم را از محل های صادراتی پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان تامین خواهد کرد. مرکز صرافی و برای فروش به واردکنندگان عرضه می شود. اما تامین ارز برای واردات دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی و محصولات اساسی با نرخ 28 هزار و 500 تومان بر اساس سامانه نیما ادامه خواهد داشت. نرخ مبادلات ارزی در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران در دو تالار ارز و حواله بر اساس منابع و مصارف ارزی کشور و متغیرهای اساسی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین است. نرخ دلار در روزهای اخیر از مرز 37 هزار تومان گذشت.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا