اخبار روز

وضعیت آلودگی به ایدز (HIV) در کشور؛ مطابق با آخرین آمار منتشر شده!/جزئیات

مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری ایدز HIV در کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، HIV یک بیماری عفونی است که مختص گروه یا طبقه خاصی نیست. اگر عامل ایجاد کننده این بیماری عفونی وارد بدن فرد شود، آن فرد می تواند به این بیماری مبتلا شود. در عین حال باید دانست که تشخیص و درمان به موقع این بیماری عفونی می تواند از شدت آن و رسیدن به مرحله ایدز جلوگیری کند. بنابراین، با رعایت درمان، HIV دیگر یک بیماری کشنده نیست.

این ویروس همچنین به سه طریق منتقل می شود: انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی پرخطر و همچنین از طریق مادر آلوده به کودک. بنابراین ویروس HIV از طریق تماس های معمولی، کار روزانه، غذا، نیش پشه و غیره منتقل نمی شود.

عفونت HIV بدون علامت است و فرد مبتلا می تواند سال ها بدون مشکل زندگی کند و این مشکل تشخیص HIV را دشوار کرده است. تنها راه تشخیص HIV انجام آزمایش خون است که ممکن است در چند ماه اول پس از ورود ویروس به بدن، جواب منفی کاذب بدهد.

نمودار نشان دهنده وضعیت ایدز (HIV) در کشور

بر اساس آمار دفتر کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بر اساس روش‌های آماری، ۴۶ هزار و ۱۴۵ نفر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند. بر اساس سامانه جامع الکترونیکی مدیریت داده های اچ آی وی کشور تا پایان خرداد در ماه 1402، از افراد آلوده به HIV شناسایی، ثبت و گزارش شده، 23902 نفر زندگی می کردند که از این تعداد 18326 نفر تحت مراقبت و درمان HIV و 17377 نفر تحت درمان بودند.

از ابتدا تاکنون 45 هزار و 877 مورد شامل 21 هزار و 975 مورد فوتی و 5 هزار و 576 نفر برای دریافت خدمات به مراکز خدماتی مراجعه نکرده اند.

اگرچه 81 درصد از کل موارد مرد و 19 درصد زن هستند، الگوی انتقال بیماری و نسبت مردان و زنان در سال‌های اخیر تغییر کرده است. از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماهه اول سال 1402، 26 درصد موارد ثبت شده را زنان و 74 درصد را مردان تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، 55 درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی 25 تا 39 سال بوده و 75 درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در سنین 20 تا 45 سال بوده است.  الگوی گذار سنی در سال های اخیر تغییر نکرده است.

از بین کلیه موارد ثبت شده در کشور از سال 1365 تاکنون، علل اچ آی وی تزریق با وسایل رایج در بین مصرف کنندگان مواد مخدر (55.7%)، آمیزش جنسی (26.2%) و انتقال از مادر به فرزند (1.7%) است. در 16.3 درصد از این گروه، مسیر انتقال نامشخص است.

لازم به ذکر است که نحوه انتقال 0.2 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های قبل از اجرای سیاست پالایش 100 درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

بر اساس گزارش دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، 1402 مورد در سه ماهه اول شناسایی شده است. در 12.5 درصد موارد اعتیاد به مواد تزریقی، در 54.9 درصد از روابط جنسی و در 32.6 درصد موارد راه احتمالی انتقال مشخص نشده است و هیچ مورد جدیدی از عفونت از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا