اخبار روز

آخرین اخبار در رابطه با افزایش قیمت بنزین/ آیا بنزین واقعا گران می‌شود؟

به گزارش پی ام آپ، تصمیم مهم برای کارت بنزین، مصرف بنزین باید با طرح های تشویقی کنترل شود. قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیرگذار است. قیمت بنزین در نرخ موثر است لطفا جزئیات اطلاعیه مهم جدید نرخ بنزین را در زیر بخوانید.

آیا شایعات درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به 8000 تومان و اجرای آن از تابستان 1402 درست است؟

بنزین ۸ هزار تومانی از اوایل تابستان روانه بازار می شود. این شایعه ای است که از صبح امروز به گوش می رسد و بار دیگر مردم را نگران کرده است. اما آیا دولت تصمیم جدیدی در خصوص افزایش قیمت بنزین گرفته است؟

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در خصوص برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین به تجارت نیوز گفت: در خصوص تغییر قیمت سوخت خودروهای سواری مطلقا تصمیم جدیدی گرفته نشده است و این شایعه است. قطعا تکذیب شد.»

وی در ادامه توضیح داد: اگرچه سیاستگذاران تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین نداشته اند اما به نظر می رسد برخی رسانه ها و خبرنگاران در حال برنامه ریزی برای افزایش قیمت بنزین هستند.

همچنین همایون صالحی، رئیس انجمن های جایگاه های سوخت کشور در گفتگو با تجارت نیوز، گفت: به صراحت اعلام می شود که هیچ جلسه ای در خصوص تغییر قیمت بنزین برگزار نشده و تا این لحظه برنامه ای برای تغییر نرخ وجود ندارد. ” “

وی افزود: اخباری که از صبح در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود شایعه ای بیش نیست.

البته امسال اولین بار نیست که شهروندان صبح خود را با شایعه افزایش قیمت بنزین آغاز می کنند. اگرچه مقامات دولتی و وزارت نفت بارها هرگونه تغییر قیمت حامل های انرژی را تکذیب کرده اند، اما به نظر می رسد هنوز اعتماد مردم به اظهارات مسئولان جلب نشده است.

افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در شبی که در آبان ماه سال 1398 رخ داد، باعث شد تا تجربه ناامیدکننده‌ای برای مصرف‌کنندگان سوخت پدیدار شود و آن‌ها را به این باور برساند که دولت‌ها همچنان به تصمیمات خلق‌الساعه دست خواهند زد. این تجربه بیشتر به مفهوم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی اشاره دارد که متاسفانه برای سال‌ها در حال کاهش است و این امر برای کارشناسان نگران‌کننده است. با این وجود، دولت‌ها هنوز هم دغدغه‌ای برای رعایت صداقت در ارتباط با مردم ندارند.

در حال حاضر، مسئولان باید در نظر داشته باشند که برای اجرای هر تصمیمی، باید هزینه تصمیمات گذشته خود را پرداخت کنند. به عنوان مثال، شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی از سال گذشته، هم‌اکنون باعث شده است که بیم از تبعات افزایش قیمت بنزین دو چندان شده است. به همین دلیل، مسئولان باید این مسئله را در نظر گرفته و در طرح و اجرای تصمیمات خود دقت کافی را به خرج دهند تا نتایج ناخواسته‌ای برای جامعه به وجود نیاید.

از سوی دیگر شعارهایی مانند مدیریت مصرف سوخت یا عدالت در توزیع یارانه ها دیگر جواب نمی دهد. به ویژه اینکه در اردیبهشت ماه ماه سال گذشته دولت با اصلاح سیاست یارانه ها و جراحی اقتصادی اعلام کرد که چنین برنامه ای به نفع پایین ترین دهک های جامعه خواهد بود، اما شاخص های مرکز آمار ایران نشان می دهد که در در سال گذشته، بازار مواد غذایی بیش از سایر گروه‌های کالایی رشد کرده و در نهایت نمودار پایین‌ترین طبقات را باریک کرده است.

پیامدهای اقتصادی افزایش قیمت بنزین

جدای از تبعات اجتماعی و سیاسی که ذکر شد، این شکل از افزایش قیمت بنزین هرگز مورد تایید کارشناسان قرار نگرفته است.

دولت اصلاحات در طول فعالیت خود لایحه افزایش قیمت بنزین و رشد سالانه آن را متناسب با تورم به مجلس آورد، اما با تغییر دولت، اجرای این لایحه در جوانی به پایان رسید.

حال مجلس و دولت که با رویکرد پوپولیستی و البته با تکیه بر اقتصاد دستوری بازار سوخت را مدیریت می کردند، اکنون باید منتظر تبعات هر تصمیم جدید در خصوص قیمت بنزین باشند.

به خصوص اینکه بدون کنترل نرخ ارز و ادامه روند صعودی دلار، هیچ گاه افزایش قیمت منجر به کاهش جذابیت قاچاق سوخت در ایران نشده است.

در هر صورت اکنون دوباره خبر افزایش قیمت بنزین در حال پیچیدن است. حتی برخی از فعالان شبکه های اجتماعی این شایعات را سناریویی مدیریت شده برای سنجش واکنش مردم و البته ترفندی برای خنثی کردن واکنش ها در زمان اجرا بدون ارائه هیچ مدرک مستدلی می دانند.

سخنگوی انجمن جایگاه‌های سوخت گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری شهریور ماه آخرین مهلت تعیین تکلیف کارت رایگان به جایگاه‌ها است و از این ماه تمامی جایگاه‌ها تنها یک کارت رایگان برای سوخت‌گیری خواهند داشت.

طرح ساماندهی کارت سوخت رایگان جایگاه‌داران در ماه‌های اخیر به منظور جمع‌آوری مازاد کارت‌های رایگان و افزایش کنترل بر عرضه بنزین و با هدف نهایی افزایش استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در فرآیند سوخت‌گیری آغاز شد.

رضا نواز سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از ادامه اجرای این طرح با هدف دستیابی به مصرف 90 درصدی سوخت با کارت های شخصی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طبق قانون بودجه سال جاری، شهریور آخرین دوره تعیین تخصیص کارت پارک رایگان است، از این ماه همه جایگاه‌ها یک کارت رایگان برای سوخت‌گیری خواهند داشت.

وی افزود: در جایگاه های سوخت ساماندهی کارت سوخت به گونه ای آغاز شده است که در هر جایگاه تنها یک کارت سوخت اضطراری وجود دارد اما اولویت آخر در شهرستان ها خواهد بود و تعداد کارت های رایگان نیز افزایش می یابد. فصل ها. برای شهریور ماه در شهرها کارت اضطراری تهیه کنید.

سخنگوی کانون بازرگانان تصریح کرد: این روند یک روند مستمر است. پیش بینی می شود تمامی ایستگاه ها از مردادماه در تمامی ایستگاه ها به جز شهرهای بزرگ دارای کارت اضطراری باشند و این طرح از شهریور ماه در شهرهای بزرگ اجرا می شود. بنابراین با توجه به تاکید قانون بودجه از شهریورماه 90 درصد سوخت گیری با کارت های شخصی با نرخ آزاد انجام می شود.

اسدالله قلی زاده با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه های سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر بر روی هر سکوی جایگاه سوخت، کارت اضطراری وجود دارد اما تا مردادماه در هر جایگاه تنها یک کارت سوخت وجود دارد. هابرا، بنابراین از دارندگان خودرو می خواهیم کارت های شخصی خود را همراه داشته و استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش آماری داشته است، گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده استفاده از کارت سوخت شخصی به اوج خود برسد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا