دانستنی ها

خواص گیلاس که باید بدانید – 11 خواص و فواید عالی

آلبالو که در تهیه آب آلبالو استفاده می شود، به دلیل دارا بودن آنتوسیانین بالا، دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد التهابی و ضد چاقی قوی است. اگرچه فواید آلبالو بسیار زیاد است، اما طعم ترش تند آن باعث می شود افراد از خوردن آن به صورت جداگانه به عنوان میوه خودداری کنند. اما از این میوه فصلی ریز و قرمز روشن برای تهیه کیک، خرده نان، مربا، شربت و کمپوت خوشمزه و حتی در غذای خوش طعمی مانند آلبالو پلو استفاده می شود. بنابراین، گنجاندن این میوه در رژیم غذایی خود برای بهره مندی از خواص گیلاس مفید است. در زیر به بررسی خواص این میوه می پردازیم.

گیلاس چیست؟

گیلاس که به نام گیلاس نیز شناخته می شود، میوه درخت کوچکی (Prunus cerasus) بومی اروپا است و اکنون در سراسر جهان رشد می کند. گیلاس فصل برداشت کوتاهی دارد، بنابراین اغلب در فصول دیگر در قفسه‌های فروشگاه‌ها به جای تازه، منجمد یافت می‌شوند و تقریباً دارای گیلاس تازه هستند.

ارزش غذایی گیلاس

گیلاس منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. در اینجا برخی از مواد مغذی کلیدی موجود در یک فنجان (140 گرم) گیلاس خام و شیرین نشده وجود دارد که به فواید آن می افزاید:

کربوهیدرات 19 گرم
کالری ۷۷
فیبر 3 گرم
پروتئین 2 گرم
روغن 0.5 گرم
ویتامین C 16٪ از ارزش روزانه (DV)
ویتامین A 8٪ از ارزش روزانه (DV)
پتاسیم 10٪ از ارزش روزانه (DV)
فلز مس 12٪ از ارزش روزانه (DV)
منگنز 12٪ از ارزش روزانه (DV)
ارزش غذایی یک کاسه گیلاس خام

گیلاس همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص آنتوسیانین است که رنگ قرمز روشن آن را می دهد. مطالعات نشان داده است که گیلاس به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد ممکن است اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی و محافظ قلب داشته باشد. علاوه بر این، گیلاس کالری کمی دارد و فیبر بالایی دارد و به یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می شود.

خواص گیلاس برای سلامتی

آلبالو چه ویژگی هایی دارد؟

گیلاس دارای انواع فواید و خواص بالقوه سلامتی است، از جمله:

1- کاهش التهاب ویژگی اصلی آلبالو است.

گیلاس سرشار از ترکیباتی به نام آنتوسیانین است که خواص ضد التهابی دارد. مصرف گیلاس می تواند به کاهش التهاب و بیماری های مرتبط مانند آرتریت کمک کند.

2- حمایت از سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس همچنین در کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول برای محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی موثر هستند.

3- بهبود خواب یکی از خواص آلبالو است.

گیلاس منبع طبیعی ملاتونین است، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. مصرف آب آلبالو که یکی از خواص آلبالو است و یا غذاهای مختلفی که با آلبالو می توان تهیه کرد می تواند به بهبود کیفیت و مدت خواب کمک کند. برای استفاده از این ویژگی آلبالو، خوردن آلبالو خشک چند ساعت قبل از خواب مفید است. دستور تهیه گیلاس خشک را قبلا در کتاب کلم پیچ آماده کرده ایم.

4- کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گیلاس می تواند به کاهش درد عضلانی و تسریع در تسکین درد عضلانی پس از ورزش کمک کند.

5- بهبود سلامت مغز و جلوگیری از زوال شناختی

ترکیبات موجود در گیلاس ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز به محافظت در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. بنابراین، حتما گیلاس را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سن بهتری داشته باشید.

6- کاهش خطر سکته مغزی

برای میلیون ها نفری که در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی هستند، رژیم غذایی حاوی گیلاس ممکن است بهتر از داروهای تجویزی باشد. مطالعات نشان می دهد که آلبالو نه تنها ممکن است فواید قلبی عروقی مشابه داروهای توصیه شده را ارائه دهد، بلکه ممکن است خطر سکته مغزی را به عنوان یکی از خواص گیلاس کاهش دهد.

7- حمایت از سلامت روده

گیلاس یکی از بهترین میوه ها برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است. فیبر موجود در این میوه ترش خوشمزه با تقویت رشد باکتری های مفید روده و بهبود هضم از سلامت روده شما محافظت می کند.

8- بهبود بینایی و خصوصیات گیلاس

ویتامین A برای محافظت از سطح چشم و ایجاد دید بهتر ضروری است. مطالعات نشان داده اند که قطره های چشمی روان کننده حاوی ویتامین A در درمان سندرم چشم خشک و همچنین نوع خاصی از التهاب چشم به نام کراتوکونژونکتیویت لیمبیک برتر موثر است. آلبالو سرشار از ویتامین A است، بنابراین یکی از خواص گیلاس این است که به محافظت از چشم و بهبود بینایی کمک می کند.

ویتامین A همراه با سایر ویتامین های آنتی اکسیدان به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا کمک می کند. خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا در افراد با خطر بالای بیماری با استفاده از ویتامین های مختلف مانند ویتامین های A، C، E، روی و مس تا 25 درصد کاهش می یابد. برای بینایی بهتر گیلاس را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

9- خواص آلبالو در درمان سرماخوردگی

گیلاس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از ما در برابر سرماخوردگی و سرفه محافظت می کند. علاوه بر این، گیلاس به جذب آهن و در نتیجه مقاومت بدن در برابر عفونت کمک می کند. از طرفی گیلاس میوه ای است که به خوبی با ویروس ها مبارزه می کند.

واقعیت این است که پوست درخت آلبالو قابض و تب بر است و جوشانده پوست آن در درمان سرفه و تب ناشی از سرماخوردگی بسیار موثر است. یکی از بهترین گزینه هایی که می توانید برای درمان سرماخوردگی خود با گیلاس درست کنید و مصرف کنید، چای آلبالو است. طرز تهیه دمنوش آلبالو را می توانید از کتاب کله به طور کامل مطالعه کنید.

10- کنترل وزن

کربوهیدرات ها مقصر اصلی افزایش وزن هستند، اما حقیقت این است که خوردن مقدار مناسب کربوهیدرات نیز می تواند به کاهش یا کنترل وزن کمک کند. از طرفی آلبالو به دلیل داشتن فیبر بالا یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن و تقویت عضلات بدن است، بنابراین مصرف حداقل مقدار آلبالو برای کاهش وزن مفید است. اگر مشکل گوارشی ندارید می توانید با مصرف خام آلبالو و همچنین تهیه ترشی آلبالو با نمک کم وزن خود را کنترل کنید.

11- پیشگیری و درمان نقرس

گیلاس می تواند به کاهش سطح اسید اوریک در خون کمک کند، بنابراین این میوه خوشمزه می تواند به پیشگیری از نقرس و کاهش درد نقرس کمک کند.

روش های مختلف نگهداری برای استفاده از خواص گیلاس

روش های نگهداری گیلاس

گیلاس را می توانید به روش های مختلفی نگهداری کنید، یکی از رایج ترین آنها فریز کردن آن ها در فریزر است، اما می توانید از آب آلبالو و غیره استفاده کنید. به طور کلی روش های نگهداری گیلاس عبارتند از:

یخ زدگی: یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری گیلاس، فریز کردن آن‌ها است. گیلاس های یخ زده را می توانید تا 6 ماه در ظرف در بسته نگهداری کنید.

کنسرو و کمپوت: کنسرو گیلاس یکی دیگر از روش های نگهداری گیلاس است. برای این کار باید گیلاس ها را در ملاس یا آب نگهداری کنید تا بتوانید به مدت یک سال در جای خشک و خنک نگهداری کنید. طرز تهیه کمپوت آلبالو را در کتاب کلم پیچ بخوانید.

خشک: گیلاس را می توان در آفتاب یا در فر خشک کرد و سپس در ظرف در بسته به مدت چند ماه نگهداری کرد. روش های مختلف تهیه آلبالو خشک را می توانید در کتاب کلم بخوانید.

تهیه مربا یا ترشی: می توانید گیلاس را با شکر بپزید و مربا یا مارمالاد خوشمزه درست کنید و همچنین می توانید آن را ترشی کنید. می توانید مربا، شربت، مارمالاد و حتی ترشی آلبالو را تا یک سال در شیشه های استریل شده در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. طرز تهیه مارمالاد آلبالو طرز تهیه ترشی آلبالو را می توانید از کتاب کلم بخوانید. ضمناً می توانید بعداً از مربای آلبالو برای تهیه پلو آلبالو استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که آلبالوهای تازه را در یخچال نگهداری کنید و ظرف چند روز پس از خرید مصرف کنید. گیلاس اگر در دمای اتاق بماند میوه ای فاسد شدنی است. همچنین قبل از نگهداری گیلاس تازه، میوه های آسیب دیده را جدا کرده و به آرامی زیر آب سرد بشویید. گیلاس را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرفی که با دستمال کاغذی پوشانده شده است نگهداری کنید تا رطوبت را جذب کند.

عوارض جانبی احتمالی گیلاس

خواص گیلاس که باید بدانید - 11 خواص و فواید عالی

در حالی که گیلاس به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است، چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

1- مشکلات گوارشی

درست است که فیبر بالای آلبالو یکی از ویژگی های آلبالو است، اما برای همه مناسب نیست. برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، این مقدار فیبر می تواند باعث ناراحتی بیشتر گوارشی مانند نفخ و اسهال شود، به خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف شود.

2- واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به گیلاس حساسیت داشته باشند و علائمی مانند کهیر، تورم یا مشکل در تنفس را تجربه کنند. بنابراین بهتر است با دقت بیشتری از آن استفاده کنید.

3- تداخل با داروها

آلبالو ممکن است با برخی داروها، به ویژه رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل گیلاس یا گیلاس با پزشک خود صحبت کنید.

4- مشکلات دندانی

گیلاس میوه ای اسیدی است و اگر به مقدار زیاد یا طولانی مصرف شود، مینای دندان را از بین می برد. به همین دلیل شستشوی دهان با آب پس از مصرف برای بهره مندی از خواص آلبالو مفید است.

آیا گیلاس آنتی اکسیدان دارد؟

بله، گیلاس حاوی چندین آنتی اکسیدان و پلی فنول است که خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد.

روزی چند گیلاس بخوریم؟

برای بهره مندی از فواید و خواص آلبالو، مصرف حدود یک لیوان گیلاس تازه یا منجمد و یک چهارم لیوان آلبالو خشک توصیه می شود.

چه زمانی گیلاس بخوریم؟

مطالعات نشان داده است که گیلاس یکی از معدود میوه هایی است که منبع طبیعی ملاتونین است. ملاتونین یک ماده شیمیایی طبیعی است که ساعت داخلی بدن را تنظیم می کند و خواب را کنترل می کند، بنابراین بهتر است چند ساعت قبل از خواب گیلاس بخورید.

آلبالو خشک چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به مقدار خوب بور که در فعالیت آنزیم ها موثر است، تاثیر روی آلبالو خشک یا آلبالو خشک روی منیزیم، کلسیم و ویتامین ها زیاد است. دی بدن را قرار می دهد

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا