اخبار روز

“عوامل انسانی” اصلی‌ترین عامل آتش‌سوزی جنگل‌های کرمانشاه است!

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه اعلام کرده که ۹۸ درصد از حریق جنگل‌های استان به علت فعالیت‌های انسانی اتفاق افتاده است. به گفته‌ی آقای کولانی، استان کرمانشاه در اواخر سال گذشته و بهار امسال به دلیل بارش باران‌های موفق جایگاه مناسبی داشته‌است و طبق گزارشات هواشناسی، بارش‌های مناسبی در آینده‌ی نزدیک هم پیش بینی شده‌اند.

وی بیان کرد که این اتفاق، زمینه‌ساز رویش پوشش مناسبی از گیاهان مرتعی و جنگلی بوده است که در بعضی موارد بیش از حد رشد کرده‌اند. اما با کمی بی‌احتیاطی، می‌تواند زمینه‌ساز آتش‌سوزی شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: علیرغم تمامی اقدامات پیشگیرانه از جمله هماهنگی مدیریتی در استان کرمانشاه، گروه های آتش نشانی تشکیل شد، دفاتر اعضای ستاد جنبش سبز تشکیل شد، کارگاه های آموزشی برگزار شد و موارد دیگری نیز انجام شد.

وی افزود: 98 درصد آتش سوزی های امسال ناشی از عوامل انسانی، 60 درصد آن توسط گردشگران و 15 درصد نیز کشاورزانی بوده که پس از چرا اقدام به آتش زدن مزارع خود کرده اند.

کولانی ادامه داد: 19 درصد از اختلافات قومیتی، عشایری که فکر می کردند طرف شکایت خود هستند و با پیگیری های نیروهای حفاظتی ما، 16 نفر از عاملان آن شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر سودجویان و فرصت طلبانی که همیشه در کمین این کشورها هستند، دست به کارهای مختلفی از جمله تغییر کاربری اراضی مرتعی یا قطع درختان جنگلی با هدف کسب ذغال می زنند و عمدتاً با اقدامات آنها همراه است. خطر اقدامات قانونی جدی شرکای منابع طبیعی است

وی بیان کرد که در استان کرمانشاه، یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی وجود دارد و ۵٢ هزار و ۷٠٠ هکتار از این مساحت، جنگل ها را تشکیل می‌دهد. اراضی منابع طبیعی نیاز به ۱۵٠ نیروی حفاظتی دارد، اما بر اساس چارت سازمانی، فعلاً ۷۳ نیرو در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کولانی بیان کرد که بخش منابع طبیعی در تلاش برای کسب رتبه برتر در کشور در تمامی زمینه‌ها از جمله جنگل‌کاری، تولید نهال، پیشروی در راه‌اندازی سامانه‌ها و پاسخ به استعلامات مردمی، کاداستر اراضی ملی، آبخیزداری و ارائه طرح‌های نو، و همچنین کاهش خطر حریق با تخصیص منابع و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی توسط همکاران، در این زمینه‌ فعالیت دارد.

وی همچنین بیان کرد که شهروندان می‌توانند در صورت شاهد بودن هرگونه حریق یا تلاش برای تخریب منابع طبیعی، با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت مرکزی ستاد تماس بگیرند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا