دانستنی ها

9 فواید شگفت انگیز گلاب برای سلامتی

گلاب مایع معطری است که از تقطیر با بخار گلبرگ های گل رز ایرانی به دست می آید و گاه به عنوان یک عطر طبیعی سبک به عنوان جایگزینی برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می شود. گلاب علاوه بر بوی مطبوع، خواص دیگری نیز دارد.

به گزارش هلث لاین، قدمت استفاده از گلاب به هزاران سال پیش حتی به قرون وسطی می رسد و گمان می رود که منشأ آن در ایران امروزی باشد. Rosa Damascena که نام علمی آن Rosa Damascena است از جوانه تا عصاره آن کاربردهای فراوانی دارد و سابقه کشت آن در ایران به دوره هخامنشیان می رسد و از ایران به دمشق و سپس به اروپا رسیده است. گلاب به طور سنتی هم در محصولات زیبایی و هم در محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. سایر فواید گلاب برای سلامتی عبارتند از:

1. کاهش التهاب

یکی از مهمترین فواید گلاب خواص ضد التهابی قوی آن است. این ویژگی می تواند به درمان بیماری های داخلی و خارجی کمک کند. حتی در تسکین سوزش و التهاب ناشی از اگزما یا روزاسه موثر است. خاصیت ضد باکتریایی گلاب باعث کاهش آکنه می شود.

2. التیام گلو درد

درمان دارویی گلودرد معمولاً آنتی بیوتیک است، اما اثرات ضد باکتریایی گلاب هنوز به طور سنتی برای تسکین گلودرد استفاده می شود.

3. پیشگیری و درمان عفونت

گلاب خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند از عفونت ها پیشگیری یا درمان کند. به همین دلیل از گلاب در درمان های مختلف طبیعی و دارویی استفاده می شود. به عنوان مثال، گلاب در قطره های چشمی برای درمان ورم ملتحمه استفاده می شود و خواص ضد عفونی کننده و تسکین دهنده آن به درمان بیماری های چشمی کمک می کند.

4. خواص آنتی اکسیدانی

گلبرگ ها و روغن گل رز حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها اثرات بالقوه ای در جلوگیری از اکسیداسیون چربی ها دارند و نقش مهمی در محافظت از سلول ها دارند.

5. التیام بریدگی، اسکار و سوختگی

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است و می تواند به سرعت بخشیدن به بهبود زخم و مبارزه با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کند.

6. بهبود خلق و خو

گلاب دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی است. یک مطالعه حیوانی در سال 2011 نشان داد که گلاب می تواند سیستم عصبی مرکزی را در موش ها آرام کند. این ویژگی اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی گلاب را نشان می دهد.

7. تسکین سردرد

گلاب و اسانس اغلب در رایحه درمانی برای تسکین سردرد استفاده می شود. این ممکن است به دلیل اثر ضد استرس گلاب باشد.

8. خواص ضد پیری

گلاب اغلب در محصولات زیبایی به دلیل خواص ضد پیری که دارد استفاده می شود و در صورت استفاده موضعی چین و چروک را کاهش می دهد.

9. رفع مشکلات گوارشی

بر اساس یک مطالعه در سال 2008، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گلاب می تواند تأثیر مثبتی بر هضم، تسکین ناراحتی های گوارشی و بهبود ترشح صفرا داشته باشد.

برای تهیه دمنوش گلاب یا چای که خاصیت مرطوب کنندگی دارد نیز می توانید از گلاب استفاده کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا