اخبار روز

9 روز زلزله متوالی/ آیا پیش بینی کارشناس هلندی درست است؟!/جزئیات

یک زلزله شناس گفت: تا 23 مهر ماه 31 زمین لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر در افغانستان به وقوع پیوست که از این 31 زمین لرزه 9 زمین لرزه بیش از 5 ریشتر و 4 زمین لرزه به بزرگی بیش از 6 ریشتر بوده است. 

به گزارش پی ام آپ، افغانستان صبح دیروز بار دیگر لرزید، روندی که از اواسط ماه مهر ادامه دارد و فاجعه بزرگی را در این کشور به وجود آورده است، مرگ بیش از 2000 نفر در این کشور با بحران کمبود مواد غذایی مرتبط است، “فاجعه سر فاجعه” نامی بود که سازمان برنامه جهانی غذا برای حوادث اخیر در افغانستان انتخاب کرد. وی گفت: بازماندگان زلزله هرات شب ها گرسنه و ترسیده زیر آوار می خوابند.

زلزله صبح دیروز افغانستان مانند زلزله پانزدهم مهر یک بار دیگر در مشهد احساس شد. با وجود اینکه خسارتی در ایران نداشتند،سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بر اساس تصمیمی که اتخاذ شد، تمامی مدارس  در برخی از شهرها تعطیل شدند. در شهرستان های  تربت جام، تایباد و خواف و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود.

این زلزله 9 روز به طول انجامید

مهدی زارع، استاد پژوهشکده بین المللی زلزله در گفت و گو با پی ام آپ گفت: در حال حاضر تداوم زمین لرزه ها در کشور مایه نگرانی است. ۲۳ مهر چهارمین زمین لرزه با بزرگی بیش از 6 ریشتر در حوالی هرات رخ داده است، این زمین لرزه ها در 15 مهر آغاز شده است و امروز نهمین روز زمین لرزه در افغانستان است و زمین لرزه ها در این منطقه ادامه دارد تا 23 مهر در این منطقه 31 زلزله با بزرگی بالای 4 ریشتر رخ داده که از این تعداد 9 زمین لرزه بالای 5 ریشتر رخ داده است. و 4 زمین لرزه با بزرگی بالای 6 ریشتر.

پیش بینی زلزله در افغانستان توسط یک کارشناس هلندی

با ادامه زلزله در افغانستان، بازار شایعات و پیش بینی ها به وجود آمده است، تکیه اصلی این پیش بینی ها همان کارشناس هلندی است، زارع می گوید: «توالی زلزله های شدید قابل توجه است. در این شرایط توصیه کرد که تحت هیچ شرایطی به نظر مرد هلندی که اخیراً در مورد زلزله های افغانستان اظهار نظر کرده است، توجه نکند. وی درباره این زمین لرزه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که زلزله دیروز بیست و سوم مهر در افغانستان را پیش بینی کرده بود، اما اگر به متن نوشته او رجوع کنیم، می گوید که از افغانستان تا آسیای مرکزی، رومانی، اروپای شرقی و ترکیه انتظار زلزله می رود، منظور از چنین متنی پیش بینی زلزله نیست و این به هیچ وجه به معنای پیش بینی زلزله هرات نیست

وی ادامه می دهد: سایر نظرات بیان شده مشابه نظرات فرد هلندی است. نظراتی که بدون اطلاع از شرایط زمین شناسی سامانه گسلی هیرمند و تاریخچه زمین لرزه های این منطقه بیان شد، متأسفانه منجر به انتشار مطالب غیرعلمی شد، مطالبی که بسیاری از آنها بعدها ادعا می کنند که پیش بینی های آنها موفقیت آمیز خواهد بود. امیدوارم چنین روندی آسیب بیشتری به مردم این منطقه وارد نکند.»

آیا زلزله های متوالی پیش بینی شده بود؟

شدت زلزله اول افغانستان به حدی بود که برخی کارشناسان ادامه پس لرزه های بزرگ را در روزهای آینده پیش بینی کردند مهدی زارع، پانزدهم مهر امسال در پاسخ به اولین زمین لرزه افغانستان در سال جاری به پی ام آپ گفت: کانون این زمین لرزه ها بین 8 تا 15 کیلومتر بوده است که چنین میزان رهاسازی انرژی و گسیختگی گسله حداقل در چند هفته آینده و حتی در چند ماه آینده پس لرزه هایی ایجاد خواهد کرد.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا