دانستنی ها

9 خاصیت باور نکردنی آفتاب پاییزی برای سلامتی

ویژگی های خورشید در پاییز نیز شامل مواردی است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر بگذارد که در ادامه این فصل به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

از مزایای نور خورشید در پاییز نمی توان چشم پوشی کرد زیرا تأثیرات چشمگیر نور خورشید بر سلامت انسان در فصل پاییز فوق العاده است.

در این فصل به دلیل کمبود نور خورشید و قرار گرفتن بیشتر در معرض نور مصنوعی یا صفحه نمایش های الکترونیکی مشکلات جدی برای سلامتی ما ایجاد می شود.

ویژگی های خورشید در پاییز نیز شامل مواردی است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر بگذارد که در ادامه این فصل به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

تأثیر مثبت بر روحیه

تابش آفتاب در فصل پاییز همچنان می تواند بر روحیه افراد تأثیر بگذارد. افرادی که در این فصل به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند ممکن است احساس کم انرژی و افسردگی داشته باشند. بنابراین بیرون از منزل بودن و دریافت بیشتر نور خورشید در این فصل باعث بهبود خلق و خو و افزایش انرژی می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D برای بدن انسان است. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و ممکن است به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک کند. در فصل پاییز که نیاز به ویتامین D افزایش می یابد، بهره مندی از نور خورشید که منبع طبیعی این ویتامین است بسیار مهم است. قبلاً گفته شد که دوری از نور خورشید می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، در حالی که مصرف مناسب ویتامین D می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و خطر ابتلا به عفونت و آنفولانزا را کاهش دهد.

افزایش میزان انرژی

در پاییز روزها کوتاهتر می شود و تاریکی طولانی تر می شود که باعث می شود افراد احساس خستگی کنند و انرژی کمتری داشته باشند. دریافت نور خورشید در طول روز می تواند به افزایش سطح انرژی و ایجاد انعطاف پذیری در برابر این احساسات منفی کمک کند.

کاهش استرس

متغیرهای محیطی مانند نور خورشید می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. تنفس عمیق در فضای باز و زیر نور خورشید می تواند احساس آرامش را افزایش دهد.

جلوگیری از اختلالات خواب

کمبود طولانی مدت نور خورشید و قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی می تواند باعث مشکلات جدی خواب شود. از آنجایی که این وضعیت می تواند ریتم شبانه روزی و ساعت درونی بدن را مختل کند، دریافت نور خورشید کافی در فصل پاییز به عنوان عاملی برای جلوگیری از اختلالات خواب ضروری است.

پیشگیری از افسردگی

اختلال عاطفی فصلی در فصول سرد سال بیشتر دیده می شود و افرادی که به دلیل کمبود نور خورشید در این فصول دچار کمبود ویتامین D هستند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. کمبود ویتامین D ارتباط مستقیمی با کاهش سروتونین و افسردگی دارد و می توانید با دریافت بیشتر نور خورشید در فصل پاییز با این مشکل کنار بیایید.

جلوگیری از افزایش وزن

نور خورشید منجر به تامین اسید نیتریک می شود که سیستم تنظیم متابولیک بدن را تنظیم می کند و از پرخوری جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند افزایش وزن را کاهش دهد و از دیابت جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان

مطالعات نشان داده است مردانی که به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار کمبود ویتامین D هستند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. بنابراین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است خطر ابتلا به بیماری های سینه، پروستات و قلبی عروقی را کاهش دهد.

از درد استخوان جلوگیری کنید

افرادی که به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کمبود ویتامین D رنج می برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت و فیبرومیالژیا (درد و خستگی مزمن عضلانی) هستند. ویتامین D برای تشکیل استخوان ضروری است و بدون ویتامین D، استخوان ها نمی توانند به درستی رشد کنند.

منبع: نمناک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا