اخبار روز

9 اشتباه مضر هنگام پختن غذا

گاهی اوقات اشتباهات ساده در مدیریت و تهیه وعده های غذایی خانوادگی می تواند منجر به بیماری های جدی شود. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در خود و اعضای خانواده مان باید نکات ساده ای را هنگام تهیه و پخت غذا رعایت کنیم.

به گزارش ایسنا، برای برخی از میکروب ها مانند سالمونلا، مقدار کمی غذای نپخته برای شروع مسمومیت غذایی کافی است و حتی یک مزه کوچک از مواد غذایی حاوی سم بوتولیسم می تواند باعث فلج و حتی مرگ شود. با انجام این کار، می توانیم با اجتناب از برخی اشتباهات از خود و خانواده خود محافظت کنیم.

اشتباه شماره 1: گوشت نپخته، مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی یا تخم مرغ

غذای نپخته می تواند حاوی میکروب هایی باشد که می توانند شما را بیمار کنند. بنابراین حتما این غذاها را کاملا پخته مصرف کنید.

اشتباه شماره 2: غذا را آب کنید یا روی میز آشپزخانه بگذارید

میکروب های مضر می توانند خیلی سریع در دمای اتاق تکثیر شوند. مواد غذایی را با خیال راحت در یخچال، آب سرد یا مایکروویو ذوب کنید و همیشه مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید.

اشتباه شماره 3: مواد غذایی را برای مدت طولانی بیرون از یخچال نگهداری کنید

اگر غذا را به مدت دو ساعت یا بیشتر بیرون از یخچال بگذارید، میکروب‌های مضر می‌توانند روی غذاهای فاسد شدنی (از جمله گوشت، مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، میوه‌های تکه‌شده، برنج پخته شده و باقیمانده غذا) رشد کنند.

اگر غذاهای فاسد شدنی در دمای بالای 90 درجه فارنهایت قرار گرفته اند، یک تا دو ساعت در یخچال نگهداری کنید. برای خنک شدن سریع کباب ها و خورش ها را در ظرف های کوچکتر تقسیم کنید. گذاشتن غذای ولرم یا خیلی داغ در یخچال اشکالی ندارد به شرطی که به مقدار کم بسته بندی شود و سریع سرد شود.

اشتباه شماره 4: میوه ها و سبزیجات را بدون شستن ابتدا پوست بگیرید.

میوه ها و سبزیجات می توانند روی پوست میکروب داشته باشند. این میکروب‌ها می‌توانند به راحتی به میوه‌ها و سبزی‌ها در هنگام بریدن یا پوست کندن منتقل شوند. حتی اگر میوه را پوست بگیرید، تمام میوه ها و سبزیجات را زیر آب جاری بشویید. از یک برس سبزیجات تمیز برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات سفت مانند خربزه و خیار استفاده کنید. شستن میوه ها و سبزیجات با صابون، مواد شوینده یا شوینده های تجاری توصیه نمی شود. همچنین از محلول های سفید کننده یا سایر مواد ضدعفونی کننده روی میوه ها و سبزیجات استفاده نکنید.

اشتباه شماره 5: دستان خود را نشویید

میکروب های روی دست شما می توانند به غذا نفوذ کرده و آن را ناامن کنند. شستن دستها با صابون و آب جاری به مدت حداقل 20 ثانیه مهم است. شستن دست ها قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا و بعد از استفاده از توالت یا تعویض پوشک کودک ضروری است.

اشتباه شماره 6: خوردن غذاهای پرخطر در صورت مسمومیت غذایی

هر کسی ممکن است دچار مسمومیت غذایی شود. با این حال، برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند، از جمله بزرگسالان 65 سال و بالاتر، کودکان زیر 5 سال، افرادی که شرایط سلامتی دارند یا داروهایی مصرف می کنند که بر توانایی بدن برای مبارزه با میکروب ها و بیماری ها تأثیر می گذارد و زنان باردار.

این افراد باید از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنند:

محصولات حیوانی نپخته یا خام (مانند گوشت، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ یا غذاهای دریایی)

جوانه خام یا نیم پز

_ شیر خام و آب میوه (خام)

پنیرهای نرم یا شیری، مگر اینکه روی برچسب غذا نوشته شده باشد: «ساخته شده با شیر پاستوریزه».

اشتباه شماره 7: گوشت پخته شده را در بشقابی که گوشت خام در آن قرار دارد قرار دهید.

میکروب های گوشت خام می توانند به گوشت پخته سرایت کنند. بنابراین همیشه از بشقاب های جداگانه برای گوشت خام و پخته استفاده کنید. همین قانون در مورد مرغ، بوقلمون و غذاهای دریایی نیز صدق می کند.

اشتباه شماره 8: غذا را بچشید یا بو کنید تا ببینید هنوز خوب است یا خیر.

شما نمی توانید میکروب هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند را بچشید، بو کنید یا ببینید. حتی خوردن مقدار کمی غذا می تواند شما را بیمار کند. مدت زمان ماندگاری مواد غذایی را بررسی کنید تا ببینید چه مدت می توانید با خیال راحت غذا را ذخیره کنید. وقتی زمان تمام شد، آن را دور بریزید.

اشتباه شماره 9: گوشت، مرغ یا بوقلمون را بدون رعایت نکات بهداشتی بشویید

شستن گوشت خام، مرغ، بوقلمون یا تخم‌مرغ می‌تواند میکروب‌ها را به سینک، میز و دیگر سطوح آشپزخانه منتقل کند. این میکروب ها می توانند به مواد غذایی دیگر مانند کاهو یا میوه نفوذ کنند و شما را بیمار کنند.

به گفته اداره بهبود تغذیه شهرداری وزارت بهداشت، پس از شستن مرغ و گوشت، سینک و آبکش و همچنین وسایلی که در هنگام شستشو با گوشت تماس پیدا کرده اند، باید شسته شوند تا میکروب ها از بین بروند. پختن کامل میکروب های مضر را از بین می برد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا