دانستنی ها

چند رفتار عجیب و غیرمعمولی که کودکان از خود نشان میدهند را بشناسید! /جزئیات

گاهی اوقات، فرزندان به شکل ناخواسته و غیرمعمول، رفتارهایی نشان می‌دهند. این رفتارها می‌توانند برای والدین دغدغه‌برانگیز و هراس‌آور باشند. اگر فرزند شما هم با برخی اختلالات رفتاری روبروست، لطفاً این متن را مطالعه نموده و راهکارهای مواجهه با آن را یاد بگیرید.

گاهی اوقات به نظر می رسد که کودکان وسوسه می شوند غذاهای عجیب و غریب مانند خاک گلدان بخورند. برای بزرگسالان، این و بسیاری از کارهای دیگر که کودکان انجام می دهند می تواند عجیب و غیرقابل توضیح به نظر برسد. برای مثال، ممکن است تعجب کنید که چرا کودکتان قبل از خواب سرش را به تخت می‌زند. اما در واقع دلیلی وجود دارد که بچه ها این کارها را انجام می دهند. در اینجا تعدادی از این رفتارهای عجیب را توضیح می دهیم و نگران نباشید، بسیاری از کودکان این کارها را انجام می دهند!

1. بند آمدن نفس

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

هنگام گریه، کودک ممکن است ناگهان به مدت 1 دقیقه نفس خود را متوقف کند، سفت شود، رنگش کبود شود و حتی برای چند دقیقه غش کند. باور کنید یا نه، این واقعا چیزی نیست که آنها بتوانند کنترل کنند. این موقعیت ها ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتند که کودک شما عصبانی یا ناراحت است، یا می ترسد، شوکه شده یا درد دارد. اگرچه این وضعیت ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما معمولاً بی ضرر است و در سن 4 یا 5 سالگی از بین می رود.

2. مدام لباس هایشان را در می آورند

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

بچه ها از برهنه بودن خجالت نمی کشند. پس در هر زمان و هر جا لباس هایشان را در بیاورند مشکلی ندارد. آنها ممکن است این کار را به دلیل ناراحتی از لباس یا احساس گرما انجام دهند. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است آنها لباس هایشان را دربیاورند این است که آنها به تازگی یاد گرفته اند که چگونه این کار را به تنهایی انجام دهند، بنابراین این یک مهارت جدید است که باعث می شود آنها احساس استقلال بیشتری کنند.

3. نوشیدن آب حمام

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

کودکان ممکن است درک نکنند که آب حمام با آب آشامیدنی متفاوت است. از آنجایی که کودکان در حین حمام بازی می کنند، آب بخشی از آن است، بنابراین ممکن است فکر کنند نوشیدن آن لذت بخش است.

4. کوبیدن سر هنگام خواب

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

برخی از کودکان هنگام به خواب رفتن یا در نیمه های شب سر خود را به نرده تخت، بالش یا تشک می زنند. حدود 15 درصد از کودکان این کار را انجام می دهند. در حالی که برخی آن را یک اختلال می دانند، برخی دیگر آن را نوعی رفتار آرام بخش مانند مکیدن شست می دانند. در هر صورت، معمولاً بی ضرر است و به خودی خود متوقف می شود، بنابراین نیازی به درمان نیست.

5. برخی از اشیاء را داخل گوش، بینی و چشم ها قرار میدهند

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

کودکان عاشق کشف جهان هستند. بنابراین وقتی چیزهای کوچک را در گوش، بینی و چشمان خود قرار می دهند، در حال آزمایش اشیاء مختلف هستند. آنها فقط می خواهند ببینند که چگونه هستند و چه اتفاقی می تواند برای آنها بیفتد.

6. خوردن چیزهای عجیب و غریب

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

از حشرات گرفته تا خاک، بچه ها تقریباً هر چیزی را می توانند بخورند. آنها می خواهند چیزهای جدیدی کشف کنند و چه راهی بهتر از به کار گرفتن گیرنده های چشایی خود برای انجام این کار؟

7. کشیدن موهایشان

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

کودکان زیر 2 سال ممکن است موهای خود را بچرخانند یا بکشند تا آرام شوند یا ممکن است کسل باشند. در سن 3 سالگی، آنها متوجه واکنش والدین خود به این موضوع می شوند و ممکن است بخشی از توجه طلبی یا رفتار کج خلقی باشد. در کودکان بزرگتر، کشیدن مو نیز می تواند نشانه ای از ADHD باشد.

8. تمایل به چندین بار خواندن یک کتاب.

8 رفتار عجیب دوران کودکی که شما را شگفت زده می کند

گوش دادن به داستانی که از قبل می دانستند به کودکان احساس کنترل و آرامش می دهد. آنها می دانند که والدینشان قرار است قبل از خواب برای آنها کتاب بخوانند و می دانند که داستان چگونه خواهد بود، بنابراین آرام می شوند و می خوابند.

آیا فرزند شما این کارها را انجام می دهد؟ واکنش شما چیست؟ آیا فرزندتان کار دیگری انجام می دهد که برای شما عجیب به نظر می رسد؟ لطفا تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید!

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا