دانستنی ها

8 درمان خانگی برای درمان هموروئید خارجی

آیندهبواسیر که گاهی اوقات هموروئید نامیده می شود، تورم و التهاب وریدهای مقعد و رکتوم است. علائم و نشانه های رایج هموروئید ممکن است شامل درد، خارش و خونریزی مقعدی باشد. بواسیر می تواند در داخل و خارج مقعد و رکتوم ایجاد شود که به ترتیب بواسیر داخلی و خارجی نامیده می شوند.

به گفته فرارو، هموروئید یک مشکل بسیار رایج است. تقریباً 75 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود هموروئید را تجربه می کنند. در حالی که بواسیر معمولاً در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابد. با این حال، می تواند باعث ناراحتی خفیف تا شدید در فرد شود. درمان های خانگی می توانند به تسکین علائم این مشکل کمک کنند.

1. فندق جادوگر

این گیاه می تواند خارش و درد، دو علامت اصلی هموروئید را کاهش دهد. این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است. بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد. می توانید فندق جادوگر را به شکل مایع بخرید و آن را مستقیماً روی هموروئید بمالید. این گیاه در محصولاتی مانند صابون ها و دستمال های ضد خارش نیز یافت می شود.

2. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا از دیرباز برای درمان بیماری های پوستی مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. به گزارش کلینیک سلامت و تندرستی، آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که در درمان مشکلات التهابی پوست موثر است. با این حال، ژل آلوئه ورا خالص فقط باید برای بواسیر استفاده شود. ژل آلوئه ورا را می توان مستقیماً از برگ های این گیاه مصرف کرد.

برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند. به خصوص افرادی که به سیر و پیاز حساس هستند. برای اینکه متوجه شوید به آلوئه ورا حساسیت دارید، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعد خود بمالید و 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنش یا حساسیتی ندارید، می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

3. حمام آب گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم می تواند به تسکین سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. همچنین می توانید از حمام سیتز استفاده کنید که یک تابه پلاستیکی کوچک است که روی کاسه توالت قرار می گیرد. حمام کنید یا به جکوزی بروید.

به گفته هاروارد هلث، 20 دقیقه غوطه ور شدن در وان آب گرم بعد از هر بار اجابت مزاج بیشترین تاثیر را در کاهش علائم هموروئید خواهد داشت. افزودن نمک اپسوم به آب حمام با کاهش درد در آن ناحیه علائم را بیشتر بهبود می بخشد.

4. پمادهای بدون نسخه

کرم ها و پمادهای بدون نسخه مانند Preparation H را می توان تقریباً در هر داروخانه ای یافت. همچنین داروهایی که فوراً علائم هموروئید را تسکین می دهند. برخی حتی ممکن است تورم را کاهش دهند و به بهبود سریعتر هموروئید کمک کنند. اگر از کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می کنید، بهتر است بیش از یک هفته از آن استفاده نکنید.

5. دستمال مرطوب

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می تواند باعث تحریک هموروئید شود. استفاده از دستمال مرطوب به جای آن می تواند به شما کمک کند بدون تسکین هموروئید تمیز بمانید. برای مزایای بیشتر، می توانید دستمال مرطوب حاوی مواد تسکین دهنده و ضد هموروئید مانند فندق جادوگر یا آلوئه ورا خریداری کنید. ابتدا مطمئن شوید که دستمال مرطوبی که انتخاب می کنید حاوی الکل، عطر یا سایر مواد تحریک کننده نباشد. این مواد ممکن است به جای تسکین علائم، علائم را تشدید کنند.

6. کمپرس سرد

برای کاهش تورم و التهاب در ناحیه مقعد، یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را هر بار به مدت 15 دقیقه روی آن قرار دهید. این عمل می تواند یک درمان بسیار موثر و مفید برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک باشد. همیشه یخ را در یک پارچه یا حوله کاغذی بپیچید و هرگز یک جسم یخ زده را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.

7. نرم کننده های مدفوع

نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند پسیلیوم می توانند به رفع یبوست، نرم شدن مدفوع و اجابت مزاج سریع و بدون درد کمک کنند. بسیاری از این مکمل ها از جمله پسیلیوم به صورت پودر، کپسول و مایع موجود است که فرد بیمار می تواند روزانه 1 تا 3 بار به صورت خوراکی مصرف کند.

8. لباس های گشاد و نخی

لباس های تنگ از پلی استر ساخته شده اند. می توانید از لباس های نخی یا نخی (مخصوصاً لباس های زیر نخی) استفاده کنید. این می تواند به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد و کاهش علائم هموروئید کمک کند. از استفاده از شوینده ها یا نرم کننده های معطر برای کاهش علائم پوستی، تحریک و تورم خودداری کنید.

پیشگیری از هموروئید

تغییر در رژیم غذایی و برنامه روزانه می تواند به جلوگیری از عود هموروئید کمک کند. فعالیت بدنی و تغذیه سالم به طور بالقوه می تواند به حرکات روده کمک کند. درمان های خانگی برای تسکین علائم هموروئید نیز می تواند از عود مجدد در آینده جلوگیری کند.

برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از زور زدن در هنگام اجابت مزاج، سعی کنید مقدار توصیه شده روزانه فیبر را با خوردن غذاهای پرفیبر و نوشیدن مایعات زیاد دریافت کنید. همچنین می توانید در مورد استفاده از نرم کننده های مدفوع با پزشک خود مشورت کنید. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید تا فشار وارده بر وریدهای راست روده و مقعد کاهش یابد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

درمان بواسیر معمولاً آسان است و معمولاً خود به خود بهبود می یابد.

هموروئید در موارد بسیار نادری می تواند عوارضی را ایجاد کند. خونریزی مزمن ناشی از هموروئید می تواند باعث کم خونی یا کمبود گلبول های قرمز شود. اگر بیش از دو هفته از داروهای خانگی برای درمان هموروئید خود استفاده کرده اید. اما نتیجه نداد، به دکتر مراجعه کنید. پزشک به راحتی می تواند هموروئید را تشخیص داده و درمان کند. علائم شما ممکن است با تجویز کرم‌ها، پمادها و شیاف‌های دارویی بهبود یابد.

اگر این درمان‌ها مؤثر نباشند، پزشک ممکن است درمان‌هایی مانند باند لاستیکی یا جراحی برای برداشتن هموروئید را توصیه کند. همچنین هنگامی که برای اولین بار متوجه خونریزی شدید مقعدی یا افزایش خونریزی رکتوم شدید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خط سلامت

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا