اخبار روز

70 درصد کارگران شغل دوم دارند.


به گزارش پی ام آپ به نقل از اختاز 24، هادی ابویی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه مشکل کاهش قدرت خرید کارگران باعث شده حدود 70 درصد از کارگران صاحب شغل دوم شوند. وی گفت: متأسفانه مشکل اصلی ما راضی بودن وزارت کار است، گفت: ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم. حداقل باید جلسه ای تشکیل شود و مشکلات کارگران شنیده شود اما باز هم از جلسه فرار می کنند. تا این لحظه خبری از تشکیل جلسه شورای عالی کار نیست. بر اساس وعده وزیر باید در ماه گذشته جلسه ای برای موضوع حقوق برگزار می شد اما خبری نیست.

وی با بیان اینکه میزان دستمزد به حدی است که کارگران از کار در واحدهای تولیدی امتناع می ورزند، اظهار داشت: کارگران معتقدند با ساعات کاری طولانی و درآمد کم توان تامین هزینه های زندگی را ندارند و مجبورند در یک واحد تولیدی کار کنند.تولید o از نظر اداری به شغل دوم و حمایت از خانواده. بعد از مدتی در شغل دوم مثلا (تاکسی اینترنتی) تمایل آنها برای انتخاب آن به عنوان شغل دائمی بیشتر می شود و ترجیح می دهند سراغ آن مشاغل بروند.

ابوی بیان کرد: بسیاری از کارفرمایان حاضر به پرداخت دستمزد بالاتر از وزارت کار هستند اما نیروی کار را جذب می کنند. با تغییرات در بازار کار، نیروی کار ترجیح می دهد به دنبال مشاغل جدید مانند مشاغل مجازی و آنلاین باشد. متأسفانه نیروی کار تحصیلکرده ما حاضر به فعالیت در خط تولید کارخانه با توجه به فرهنگ کار نیستند. آنها ترجیح می دهند با دانش خود در مشاغلی کار کنند که درآمد بیشتری دارند. به همین دلیل شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است.

یکی از اعضای شورای عالی کار گفت: اکنون که عرضه و تقاضای کارگران معکوس شده، کارفرمای ما نگران امنیت شغلی است زیرا نیروی کار ماهر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کارخانه ها و واحدهای تولیدی با کمبود نیروی واجد شرایط مواجه هستند.

ابویی با بیان اینکه باید واقعیت ها را پذیرفت، افزود: فاصله حقوق کارگران با هزینه های زندگی زیاد است، حقوق کارگران عادلانه نیست، اگر من به عنوان یکی از اعضای شورای عالی کار بر اساس اصل سه جانبه گرایی سال افزایش 27 درصدی حقوق کارگران در سال من به شورا رضایت دادم، در واقع به عنوان نماینده کارگران رضایت کامل نداشتم، شورای عالی کار هم منافع کارگران و هم منافع کارفرمایان را در نظر گرفت.

منبع: تسنیم


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا