دانستنی ها

این 7 ماده غذایی تأثیر زیادی در پاکسازی روده بزرگ دارند!

روند افزایشی بیماری های التهابی روده، از جمله سرطان روده بزرگ وجود دارد. به گفته رئیس انجمن آندوسکوپی دستگاه گوارش ایران، پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند کنونی، تعداد تشخیص‌های سرطان روده بزرگ در ۱۰ سال آینده دو برابر شود. به هر حال، چگونه می توانید با انتخاب غذاهای سالم به پاکسازی روده بزرگ کمک کنید؟

انتخاب های غذایی سالم برای حفظ سلامت قلب، مغز و سایر اندام های حیاتی ضروری است و همچنین به نظر می رسد که به پاکسازی و سم زدایی روده بزرگ کمک می کند.

به گفته اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بهترین انتخاب های غذایی برای پاکسازی روده بزرگ و پیشگیری از سرطان روده بزرگ عبارتند از:

برنج قهوه ای: مصرف برنج قهوه ای یا غلات کامل مانند جو و کینوا راه خوبی برای پاکسازی روده بزرگ است. مصرف سه بار در روز این مواد غذایی سرشار از فیبر، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 17 درصد کاهش می دهد.

_ لوبیا و عدس: حبوباتی مانند لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند. افرادی که بیشترین فیبر را از منابع گیاهی مصرف می کنند، 35 درصد کمتر در معرض ابتلا به پولیپ روده بزرگ هستند. به گفته محققان، این حبوبات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که از سرطان محافظت می کنند.

_ دانه چیا: خوردن تنها ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا در طول روز ۱۰ گرم فیبر بدن را تامین می کند و ۴۰ درصد نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. نیاز روزانه به فیبر 25 تا 35 گرم است. فیبر عبور مدفوع از روده بزرگ را تسهیل می کند و مواد شیمیایی سمی را از بدن دفع می کند.

کلم بروکلی: خوردن یک وعده سبزیجات تیره پخته شده در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مقایسه با افرادی که کمتر از این غذاها مصرف می کنند، 24 درصد کاهش می دهد. دو سوم بشقاب شما باید حاوی منابع گیاهی غنی از فیبر مانند بروکلی باشد.

ماهی قزل آلا و ماهی قزل آلا: خطر مرگ در بیماران سرطان روده بزرگ که امگا 3 بیشتری مصرف می کنند بسیار کمتر از سایر بیماران است. چربی های امگا 3 از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند و حتی باعث مرگ سلول های سرطانی روده بزرگ می شوند.

گردو: گردو نه تنها حاوی فیبر است، بلکه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که نوعی اسید آلفالینولنیک است. مصرف گردو محیط روده را تمیز کرده و از گسترش تومورهای روده بزرگ جلوگیری می کند.

_ ماست: مصرف ماست های حاوی پروبیوتیک به محافظت از سلامت روده کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 38 درصد کاهش می دهد. پروبیوتیک ها باکتری های خوب روده را افزایش می دهند و به بهبود سلامت گوارش کمک می کنند.

منبع: ایتنا

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا