اخبار روز

7 عامل اصلی سکته مغزی / این توصیه ها را جدی بگیرید

توجه به این نکته ضروری است که بیشتر سکته‌های مغزی به دلیل لخته شدن خون در مغز ایجاد می‌شوند، اما فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و سیگار بزرگترین عوامل خطر برای سکته مغزی هستند. با این حال، برخی از عوامل کمتر شناخته شده در ارتباط با سکته مغزی وجود دارد که ممکن است نام آنها را نشنیده باشید.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هفت عامل زیر می تواند در ایجاد سکته موثر باشد:

کاهش کیفیت خواب:

مطالعات نشان داده اند که هم خواب زیاد و هم کم خوابی با خطر سکته مغزی مرتبط هستند. هر کسی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابد، خطر سکته مغزی را چهار برابر افزایش می‌دهد. کمبود خواب باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش تولید هورمون های استرس، افزایش فشار خون و قند خون می شود.

کاهش بهداشت دهان و دندان:

استفاده از مسواک و نخ دندان فقط برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان نیست. این کار باعث حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی و کاهش خطر سکته می شود. باکتری های موجود در لثه می توانند وارد جریان خون شده و باعث التهاب رگ های خونی و سایر مشکلات سلامتی شوند.

آریتمی قلبی:

فیبریلاسیون دهلیزی درمان نشده یا ضربان نامنظم قلب، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را دو برابر می کند و خطر سکته را افزایش می دهد. اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم از وجود آن بی اطلاع هستند.

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها:

مطالعات نشان داده است که مصرف آنتی بیوتیک به مدت دو ماه یا بیشتر، خطر مشکلات قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب روده را از بین می برد و این تغییر در میکروبیوم روده منجر به التهاب، تنگ شدن رگ های خونی و بیماری قلبی می شود. مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک برای کاهش این عارضه خطرناک آنتی بیوتیک ها ضروری است.

آنفولانزا:

اگر اخیراً به آنفولانزا یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شده اید، بدانید که اگر علائم این بیماری ها را به خوبی کنترل نکنید، خطر سکته مغزی در شما افزایش می یابد. محققان دانشگاه کلمبیا نشان داده اند که آنفولانزای کنترل نشده خطر سکته مغزی را تقریباً 40 درصد افزایش می دهد. این بیماری ها باعث افزایش التهاب در جریان خون می شود و می تواند منجر به لخته شدن خون و افزایش خطر سکته شود.

عدم ورزش:

نشستن طولانی مدت با افزایش قابل توجه بیماری قلبی و سکته مرتبط است. افرادی که 10 ساعت یا بیشتر در روز می نشینند، 18 درصد بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی هستند.

رژیم غذایی سنگین:

مصرف بیش از حد گوشت قرمز چرب یا گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر سکته و بیماری قلبی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که بیش از حد گوشت قرمز مصرف می کنند نوعی باکتری در روده خود دارند که با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. با این حال، محققان ثابت کرده اند که این خطر را می توان با مصرف پروتئین های سالم مانند آجیل و لوبیا به میزان قابل توجهی کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

فاجعه ای که منجر به این می شود بر هوش و مغز انسان تأثیر می گذارد

این عادات شبانه یک هشدار خاموش برای سرطان است

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا