دانستنی ها

7 توصیه ساده و موثر برای تقویت حافظه!

اگر سن شما بالا رفته است و احساس می کنید که هوش و ذهن شما مانند گذشته کارآمد نیست، به یک موسسه آموزش بزرگسالان مراجعه کنید و با یادگیری یک زبان یا موسیقی جدید، مغز خود را تقویت کنید.

راز تقویت هوش و حافظه در دوران پیری زمانی برای شما قابل حل است که تغییرات خوشایندی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. سال هاست که این باور در بین مردم وجود دارد که انسان ها با سطح خاصی از هوش متولد می شوند و در واقع تلاش اصلی انسان استفاده از همین سطح هوش در زندگی فردی و اجتماعی است، اما محققان می توانند از ترفندهایی که وجود هر فردی را تحریک و تقویت می کند هوش خود را افزایش دهید.

می دانیم که یادگیری توانایی های جدید با هوش بالاتر سریعتر و راحت تر انجام می شود، برای این منظور باید روش های ساده و ارزانی را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم که هوش و توانایی یادگیری ما را افزایش دهد.

در این قسمت شما را با ۷ روش موثر برای افزایش هوش و یادگیری آشنا می کنیم.

۱- نوازندگی کنید

بله، شما درست این را متوجه شدید؛ نواختن آلات موسیقی راهی برای تقویت یادگیری است. دانشمندان می گویند نواختن یک آلت موسیقی به مغز این امکان را می دهد که ریاضیات، زبان جدید، قدرت تجزیه و تحلیل و غیره را بیاموزد. جالب است بدانید که او به این واقعیت پی برد که توانایی یادگیری را افزایش می دهد. از سوی دیگر، نواختن موسیقی با تقویت یادگیری نیمه مغز، قدرت خلاقیت فرد را افزایش می دهد.

۲- مطالعه کنید

فواید مطالعه در ذهن شما برابر است با لذت تماشای یک فیلم هیجان انگیز. در واقع گاهی اوقات مهم نیست چه می خوانید زیرا با خواندن ذهن شما به نوعی استرس بیرونی را از بین می برد.

روزنامه ها، مجلات، کتاب ها و غیره. خواندن و خواندن نه تنها مقدار اطلاعات را افزایش می دهد، بلکه به ذهن شما اجازه می دهد تا الگوها را تشخیص دهد و فرآیند را با دقت بیشتری درک کند.

3- ورزش مداوم

مثل همیشه، یکی از گزینه های پیشنهادی برای موفقیت و آرامش، ورزش است. انجام تمرینات به طور مداوم و متناوب بسیار مفیدتر از انجام تمرینات سنگین در مدت زمان کوتاه است.

وقتی ورزش می کنید، سلول ها با BDNF، نوعی پروتئین، غنی می شوند. به دنبال این تغییرات، سلول های مغز قدرت فوق العاده ای در حافظه، یادگیری، تمرکز و درک را تجربه می کنند. دانشمندان هشدار داده اند که نشستن و کم تحرکی طولانی مدت نوعی مرگ آهسته برای مغز است، بنابراین اهمیت ورزش را نباید نادیده گرفت.

4- یادگیری زبان جدید

حل پازل های مختلف برای تقویت هوش و حافظه خود را فراموش کنید و به سراغ یادگیری زبان جدید بروید، نه تنها از مزایای یادگیری زبان جدید بهره مند می شوید بلکه مغز خود را به عنوان منبع یادگیری آماده خواهید کرد.

دانشمندان معتقدند افرادی که بیش از یک زبان می دانند قدرت بیشتری در حل مسائل و معماهای دشوار دارند. یادگیری یک زبان جدید باعث می شود مغز شما قدرت بالاتری در تجزیه و تحلیل مسائل داشته باشد و راه حل های بهتری برای حل مشکلات و مسائل ارائه دهد. علاوه بر این، صحبت کردن به دو زبان می تواند اعتماد به نفس و تسلط شما بر محیط را افزایش دهد.

5- یادگیری انباشته شده خود را بیازمایید

بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی و کالج معمولاً آنچه را که آموخته اند در یک سری امتحانات امتحان می کنند. این یک راه عالی برای توسعه هوش و یادگیری است که با قرار گرفتن در چنین موقعیتی همراه است.

نیاز به یادگیری تجمعی و قرار گرفتن در چنین حالتی به ما کمک می کند تا هوش خود را بیاموزیم و تقویت کنیم، پس در صورت امکان خود را در آزمون های گروهی محک بزنید.

شرکت در مسابقاتی که از تلویزیون و رادیو بر اساس اطلاعات عمومی پخش می شود، مستلزم یکپارچگی است که ذهن را به سمت فرآیند هدایت کند. همه این ویژگی ها در یک کلام منجر به افزایش هوش می شود.

۶- مغزتان را وادار به کار کنید

کار از روی مغز به معنای ارائه فعالیت بدنی به مغز نیست، بلکه به معنای تحریک و به چالش کشیدن آن است. سودوکو، پازل، چیستان، بازی های گروهی، بازی با کارت های مختلف. همه این بازی ها طیف عظیمی از مسیرهای عصبی و سیناپس ها را ایجاد می کنند که اساساً گامی در جهت بهبود هوش است.

با انجام این بازی های فکری و فکری، قبلاً این شرایط را برای مغز ایجاد کرده ایم که سلول های عصبی واکنش نشان می دهند تا در شرایط جدید توانایی بیشتری داشته باشند و به مرور زمان شاهد افزایش هوش در خود باشیم.

۷- مدیتیشن کنید

در سال 1992، دالایی لاما از ریچارد دیویدسون دعوت کرد تا یک سری مطالعات دقیق برای اندازه گیری امواج مغزی در حین تفکر و تمرکز بر روی یک موضوع خاص انجام دهد. نتایج کامل این تحقیق در سال 2004 در وال استریت ژورنال منتشر شد. این امر بیانگر تأثیر مثبت تفکر و تمرکز بر افزایش هوش بود.

در واقع با تمرکز و مراقبه، تسلط مغز بر فعالیت‌های مربوط به کنترل هیجانی، هوش و یادگیری به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، به همین دلیل است که مردم شرق باستان قبل از شرکت در حساس‌ترین موقعیت‌ها، چندین دقیقه را صرف مراقبه می‌کردند. در واقع، در اصطلاح رایج، مدیتیشن راهی برای کنترل قدرت مغز برای تقویت هوش و عقل است.

منبع: همشهری آنلاین

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا