دانستنی ها

7 باور اشتباه در مورد کلسترول خون!/جزئیات

کلسترول بالا یک مشکل سلامتی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان کلسترول بالایی دارید، باید بدانید که باید کمتر از گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، غذاهای سرخ شده، تنقلات فرآوری شده و غذاهای شیرین استفاده کنید.

به گزارش تیبان، کنترل رژیم غذایی یکی از بهترین راه ها برای کاهش کلسترول است. با این حال، اگرچه اطلاعات زیادی در مورد این عارضه و روش های درمان آن وجود دارد، اما همچنان باورهای غلطی در بین مردم وجود دارد که باید بدانید.

کلسترول بالا چیست؟

کلسترول بالا وضعیتی است که در آن سطح کلسترول خون به طور غیر طبیعی بالا است. کلسترول یک ماده چربی مانند است که در برخی غذاها یافت می شود و توسط کبد نیز تولید می شود. ما برای عملکردهایی در بدن مانند تولید هورمون، تولید ویتامین D و تولید غشای سلولی به کلسترول نیاز داریم.

دو نوع کلسترول وجود دارد. کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL. زمانی که کلسترول بد در خون بیش از حد باشد، روی دیواره رگ ها جمع می شود و پلاک هایی را تشکیل می دهد که چیز خوبی نیست زیرا به مرور زمان این پلاک ها می توانند رگ ها را باریک کرده و جریان خون را کاهش دهند. اگر پلاک پاره شود، می تواند باعث تشکیل لخته خون شود و جریان خون را به طور کامل مسدود کند. این امر منجر به مشکلات جدی قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته می شود.

علائم کلسترول بالا

بیشتر افراد مبتلا به کلسترول بالا متوجه مشکل خود نمی شوند مگر اینکه آزمایش خون انجام دهند و سطح چربی آنها بررسی شود. بنابراین، کلسترول بالا علائم خاصی ندارد. با این حال، باید بدانید که کلسترول بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است. اگر سطوح بالای کلسترول در خون باعث سفت شدن رگ‌ها شود، در نهایت می‌تواند باعث تنگ شدن بیشتر رگ‌ها و انسداد رگ‌ها شود و باعث بروز انواع علائم و عوارض شود. این علائم معمولا زمانی رخ می دهند که جریان خون به اندام هایی مانند قلب یا مغز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

برخی از علائم کلسترول بالا و آترواسکلروز عبارتند از:

– درد قفسه سینه. تنگی نفس. حمله قلبی. فلج شدن

بسیاری از افراد کلسترول بالا را با چاقی و اضافه وزن مرتبط می دانند. این افراد فکر می کنند که افراد لاغر نیازی به نگرانی در مورد کلسترول خون بالا ندارند. اما این عقیده اشتباه است; کلسترول تنها تحت تأثیر وزن بدن نیست. افراد لاغر همچنین در صورت مصرف غذاهای ناسالم، ورزش نکردن یا داشتن سابقه خانوادگی کلسترول بالا ممکن است دچار کلسترول بالا شوند.

بسیاری از افراد لاغر از دریافت کلسترول بالا یا کبد چرب متعجب می شوند. اما حقیقت این است که بسیاری از افراد ضعیف هستند. با این حال، کلسترول خون بالا است. در واقع، کلسترول بالا در افرادی رخ می دهد که عادت به خوردن غذاهای پرکالری، فست فودها و غذاهای فرآوری شده دارند. اگر چنین افرادی فعالیت بدنی نداشته باشند و انرژی زیادی از غذا دریافت کنند، به تدریج چربی در رگ ها جمع می شود و دچار تری گلیسیرید و کلسترول بالا می شوند.

آیا فقط افراد مسن کلسترول خون بالا دارند؟

اگرچه احتمال افزایش کلسترول با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال، افراد در هر سنی می توانند این مشکل را تجربه کنند، حتی کودکان. عادات سبک زندگی ناسالم و برخی عوارض و بیماری ها نیز می تواند عاملی برای کلسترول بالا در هر سنی باشد.

آیا کلسترول بالا همیشه ناشی از مصرف غذاهای غنی از کلسترول است؟

اگرچه برخی از غذاهای حاوی چربی ترانس و اشباع شده می توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند. با این حال، علت اصلی کلسترول بالا، تولید کلسترول توسط خود بدن است. در بیشتر افراد، کلسترول غذایی تأثیر کمی بر سطح کلسترول خون دارد.

اگر به طور منظم ورزش کنید کلسترولتان بالا نمی‌رود؟

ورزش منظم می تواند به افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک کند و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. با این حال، ورزش به تنهایی برای کاهش کلسترول بالا کافی نیست. رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی نقش مهمی در این امر دارند.

آیا کلسترول بالا تنها عامل خطر برای سلامت قلب است؟

کلسترول بالا یک عامل خطر اصلی برای سلامت قلب است، اما می تواند بر سایر رگ های خونی بدن نیز تأثیر بگذارد. کلسترول بالا همچنین خطر سکته مغزی، بیماری عروق محیطی و آنوریسم آئورت را افزایش می دهد.

کلسترول بالا به خودی خود معمولاً علائم قابل مشاهده ای ندارد و اغلب با آزمایش خون تشخیص داده می شود. علائمی که رخ می دهد معمولاً ناشی از عوارض کلسترول بالا، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی است.

هم مردان و هم زنان مستعد ابتلا به کلسترول خون بالا هستند. پس از یائسگی، سطح کلسترول LDL افزایش می یابد. هم زنان و هم مردان باید از سطح کلسترول خون خود آگاه باشند.

آیا دارو تنها راه کنترل کلسترول بالاست؟

اگر چه داروهایی مانند استاتین ها در صورت لزوم تجویز می شوند. اما تغییر سبک زندگی برای کنترل کلسترول خون نیز ضروری است. رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن سالم و ترک سیگار می تواند تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول خون داشته باشد.

بنابراین اگر کلسترول خون شما بالاست، میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و پروتئین های کم چرب مانند مرغ و ماهی را بیشتر مصرف کنید. چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل نیز بسیار مفید هستند. همچنین انجام تمرینات هوازی منظم مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و شنا خوب است. همچنین، اگر سیگار می کشید، زمان ترک آن فرا رسیده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا