اخبار روز

وام سپرده مسکن ۱۴۰۲ چقدر هست؟ /شرایط گرفتن وام مسکن

به گزارش پی ام آپ، وام سپرده مسکن 1402 در تهران 200 میلیون تومان خواهد بود. آن دسته از مستاجرانی که موفق به دریافت وام 200 میلیون تومانی سپرده مسکن با احتساب نرخ سود 23 درصدی و مدت بازپرداخت پنج ساله می شوند باید ماهیانه پنج میلیون و 638 هزار تومان بپردازند.

وام سپرده مسکن 1402 در شهرهای بزرگ 150 میلیون تومان و در شهرهای کوچک و سایر شهرها 100 میلیون تومان خواهد بود. در صورتی که نرخ سود وام مسکن برای این دسته از متقاضیان 23 درصد و مدت بازپرداخت آن پنج ساله باشد، به ترتیب باید 4 میلیون و 230 هزار تومان و 2 میلیون و 820 هزار تومان پرداخت کنند.

ثبت نام وام مسکن به آدرس saman.mrud.ir به صورت اینترنتی انجام می شود و متقاضی جدید پس از تایید مدارک و تعیین شعبه نیاز به مراجعه به شعبه و ارائه پرونده دارد. برای دریافت وام سپرده مسکن، اجاره نامه رسمی و ثبت نام الزامی است. گفته می شود در صورت تایید نهایی، وام سپرده مسکن 1402 به آن دسته از متقاضیان و مستاجرینی تعلق می گیرد که در سال های گذشته موفق به دریافت تاسیسات شده و اکنون آن را پرداخت کرده اند. افتتاح سایت جدید صدور رایگان کد رهگیری شانس دریافت وام 200 میلیونی سپرده مسکن را افزایش می دهد.

وام سپرده مسکن 1402 چقدر است؟

وام ودیعه مسکن 1402 مستاجران ساکن تهران با تایید نهایی به 200 میلیون تومان می رسد. سال گذشته همین مستاجرها توانستند شانس خود را برای دریافت وام 100 میلیونی ودیعه مسکن امتحان کنند. وام مسکن برای متقاضیان ساکن در کلان شهرهایی مانند کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز در سال گذشته 70 میلیون تومان بوده و امسال به 150 میلیون تومان خواهد رسید. وام سپرده مسکن شهرهای کوچک نیز از 40 میلیون دلار به 100 میلیون دلار افزایش می یابد.

نرخ سود وام مسکن چقدر است؟

سود وام مسکن در حال حاضر معادل 23 درصد است و دولت در تلاش است تا با افزایش مدت بازپرداخت از فشار پرداخت وام مسکن بکاهد. در صورت تحقق سود این وام 23 درصد، اقساط وام سپرده مسکن 200 میلیونی با بازپرداخت پنج ساله ماهانه پنج میلیون و 638 هزار تومان خواهد بود. مستاجران ساکن کلان شهرها که ۱۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت می کنند باید با همین مفروضات ماهانه ۴۲۳۰ هزار تومان پرداخت کنند. میزان اقساط ماهانه مشمولان تسهیلات 100 میلیون تومانی ساکن شهرهای کوچک با سود 23 درصد و بازپرداخت پنج ساله حدود 2 میلیون و 820 هزار تومان برآورد شده است. تصمیم نهایی درباره این موضوع هنوز اعلام نشده است.

اقساط وام 200 میلیونی سپرده مسکن در صورت بازپرداخت پنج ساله با سود 13 درصد و 18 درصد به ترتیب چهار میلیون و 550 هزار تومان و پنج میلیون و 80 هزار تومان خواهد بود.

سایت ثبت نام وام مسکن

ثبت نام وام و سپرده مسکن به صورت اینترنتی به آدرس saman.mrud.ir انجام می شود و متقاضی پس از تایید مدارک و تعیین شعبه نیاز به مراجعه به شعبه و ارائه پرونده دارد. از لحظه ارسال پیامک تایید، متقاضی باید حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری مدارک خود را تکمیل و ضمانت نامه درخواستی بانک را ارائه دهد، در غیر این صورت بانک درخواست آنها را در سامانه رد خواهد کرد.

متقاضیان وام مسکن باید با مراجعه به سایت، مدارک مورد نیاز را بارگذاری و مراحل ثبت نام را تکمیل کنند. به این ترتیب فرآیند پرداخت تسهیلات سپرده مسکن به مرحله تعیین انشعاب در حال نکول می رسد. وقتی مدارک شما را به بانک می فرستند، قسمت سخت شروع می شود. جایی که باید وثیقه بدهید. مستاجرانی که سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت کردند اما توانستند آن را پرداخت کنند، امسال فرصت دریافت وام سپرده مسکن را دارند.

مشخصات وام و سپرده خانه 1402

وام و سپرده مسکن عمدتاً برای افراد متاهل است، اما زنان مجرد بالای 35 سال و مردان مجرد بالای 45 سال می توانند تحت شرایط و ضوابط خاصی درخواست دهند. خانم هایی که بالای 35 سال سن دارند و دارای شغل آزاد هستند و با خانواده زندگی نمی کنند می توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند. همچنین به مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و ازدواج نکرده اند، وام اجاره تعلق می گیرد.

وام سپرده مسکن به مستاجر پرداخت می شود. بنابراین، شما متقاضی نامیده می شوید، اما صاحبخانه نیز موظف است اطلاعات سکونت و ملک شما را در سامانه مسکن و املاک وارد کند.

بر خلاف سال گذشته، وام 200 میلیون تومانی سپرده مسکن امسال با پشتوانه ابزارها و سازوکارهای دولتی همراه است. دریافت رایگان کد رهگیری و ثبت قراردادهای اجاره از جمله این نیروهای کمکی است که دولت معتقد است روند بازپرداخت وام سپرده مسکن را تسریع می کند.

مدارک مورد نیاز برای وام مسکن

ارائه اجاره نامه رسمی و داشتن شماره ثبت برای دریافت وام و سپرده مسکن الزامی است. متقاضی وام یعنی مستاجر باید اطلاعات سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند. همین شرط در مورد موجر نیز جاری است. برای اینکه به بانک ثابت کنید پنج سال در شهر مورد نظر زندگی کرده اید، به یکی از مدارک شناسنامه، همسر و فرزند، پروانه کسب، سابقه پرداخت بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار از موسسات دولتی، گواهی تحصیل نیاز دارید. از فرزندان یا گواهی پرداخت ارائه به مستمری بگیران و بازنشستگان.

شرایط و ضوابط وام مسکن

وام سپرده مسکن برای متقاضیانی که خود یا همسرشان در زمان ثبت نام مالک خانه یا زمین مسکونی هستند، قابل استفاده نیست. در هر مرحله از پرداخت تسهیلات اگر در مقابل این موضوع مشخص شود، متقاضی از روند پرداخت تسهیلات حذف می شود. حتی اگر موفق به اخذ وام شده اید، باید مبلغ تسهیلات دریافتی را برگردانید و خسارت وارده را جبران کنید و جریمه را پرداخت کنید.

برخی منابع با اشاره به شرایط بازپرداخت وام سپرده مسکن در سال های اخیر گفته اند که این وام تنها به خانه های زیر 75 متر در تهران و خانه های زیر 100 متر در شهرستان ها اعطا می شود، اما این موضوع به صورت رسمی مطرح نشده است،حداقل تکذیب شده و در حال حاضر مشروط است و هیچ اطلاعاتی در مورد اندازه خانه وجود ندارد.

چه بانک هایی وام سپرده مسکن می دهند؟

وام سپرده مسکن در سال گذشته توسط 19 بانک پرداخت شده است. وام سپرده مسکن 1402 با اضافه کارمزد هر بانک و به صورت استانی توسط بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اختیار نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آينده، شهر، جهانگردي، ايران، خاورميانه و موسسه وام دهنده سازمان ملل پرداخت مي شود.

قرار است وام سپرده مسکن امسال با تعیین کارمزد هر بانک پرداخت شود تا هم از نظر میزان پرداخت تسهیلات و هم از نظر مناطق جغرافیایی، روند نظارت بر روند پرداخت تسهیلات مسکن سریع تر و دقیق تر انجام شود.

وام و سپرده مسکن در سال 1401 با پشتوانه قانون و با پشتوانه منابع 40 میلیارد تومانی پرداخت شده است اما آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که بانک ها در سال گذشته تنها 13 میلیارد تومان از این رقم را به متقاضیان پرداخت کرده اند. 27 میلیارد تومان باقی مانده، دست نخورده باقی مانده است. ظاهراً یا تقاضای وام کم بوده یا بانک ها آنقدر سخت گیری کرده اند که بخش بزرگی از مستاجران برای گرفتن وام به خود زحمت نمی دهند. در مجموع شبکه بانکی تنها به 224 هزار و 460 مستاجر وام و سپرده مسکن پرداخت کرده است.

پرداخت وام مسکن و ودیعه به صورت سهمیه‌بندی مانند سال‌هایی که بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات زوجیت نداشتند، قابلیت اصلاح امور را دارد. در این روش مشخص می شود که چه مقدار از منابع هر بانک باید برای پرداخت وام مسکن استفاده شود.

بانک مسکن با سهم هفت میلیارد تومانی بزرگترین پرداخت کننده تسهیلات سپرده مسکن در سال گذشته بود. از آنجایی که این بانک به عنوان بانک تخصصی مسکن شناخته می شود، در صورت تکمیل مراحل ثبت نام و تکمیل سریع مدارک، احتمال دریافت وام سپرده مسکن از بانک مسکن بالاست. کارمزد تعیین شده برای بانک مسکن دو برابر بانک دوم یعنی بانک ملی ایران در سال گذشته بود. نام سایر بانک ها نیز در این لیست وجود دارد. بهتر است درخواست خود را در بانک و شعبه ای که در آن حساب دارید ثبت کنید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا