اخبار روز

60 درصد وام ها نصیب تهرانی ها شد!

به گزارش پی ام آپ، بانک مرکزی با توجه به روند انتشار ماهانه شما آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش فروردین ماه امسال را از طریق سایت رسمی خود منتشر کرد. گزارشی حاکی از مانده تسهیلات اعطایی و سپرده های دریافتی در بانک های دولتی و خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز بانک مرکزی.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، میزان سپرده گذاری در شبکه بانکی طی فروردین ماه رشد 1.3٪، اما کل موجودی نصب در ماه آوریل کاهش یافته است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تا پایان فروردین 1402، کل موجودی سپرده ها در شبکه بانکی به بیش از 7 میلیارد و 369 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که رقم مذکور نسبت به فروردین ماه سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است. همچنین موجودی کل سپرده ها نسبت به اسفند ماه سال گذشته 1.3 درصد افزایش داشته است.

سپرده‌های محاسبه‌شده در این آمار به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم می‌شوند که بیشتر ارقام سپرده‌های ریالی شامل سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری از جمله سپرده‌های نقدی، قرض‌الحسنه و سپرده‌های کوتاه‌مدت است. و سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت. به همین ترتیب، بیشتر سپرده های ارزی از اعتبار اسنادی غیردولتی به صورت دیداری، مدت دار، پس انداز و پیش پرداخت تشکیل شده است.

کدام استان ها دارای سپرده بیشتری هستند؟

بررسی آمار و ارقام سپرده ها به تفکیک استان حاکی از آن است که تهران با واریز مبلغ 3.960 میلیارد تومان بیشترین تخصیص را به خود اختصاص داده است. شهروندان استان ها نیز همین طور اصفهان و خراسان رضوی آنها به ترتیب 367 میلیارد تومان و 303 میلیارد تومان سپرده گذاری کرده اند و در رده های زیر قرار دارند.

از سوی دیگر استان های کهگیلویه، بیراحمد، ایلام و خراسان شمالی فرض بر این است که کمترین میزان مانده سپرده را در فروردین ماه اختصاص داده اند.

بخشی دیگر از گزارش بانک مرکزی شامل مانده تسهیلات فروردین ماه امسال است. بر این اساس موجودی کل تسهیلات طی فروردین ماه با اندکی کاهش به 5.583 میلیارد تومان رسید. اما مقایسه این رقم با فروردین ماه سال گذشته حکایت از رشد 34.2 درصدی دارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، عمده وام های پرداختی به شبکه بانکی شامل وام های دولتی، تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین وام های معوق، معوقه و مشکوک الوصول است.

استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی نیز در بخش تسهیلات پیشتاز هستند و مانده تسهیلات آنها در فروردین ماه امسال به ترتیب 3 هزار و 350 میلیارد تومان، 240 هزار میلیارد تومان و 181 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. به این ترتیب 60 درصد از کل تسهیلات اعطایی به تهرانی ها تعلق گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان ها سهم کمتری در بخش تسهیلات دارد و شهروندان این استان در این مدت تنها 21 میلیارد تومان وام گرفته اند.

کمبود استان های محروم از وام

نکته قابل توجه در گزارش های بانک مرکزی از مانده تسهیلات اعطایی و سپرده ها در استان ها، تفاوت معنادار آمار و ارقام مربوط به استان تهران با سایر استان ها است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، یکی از دلایل اصلی ایجاد دفاتر بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی در استان های دیگر است. استان تهران و بیشتر امور بانکی آنها از طریق شعب بانک در تهران انجام می شود.

اما نباید از این نکته غافل شد که محروم ترین استان های کشور مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی در ماه های اخیر همواره کمترین تسهیلات را دریافت کرده اند و به نظر می رسد شهروندان این استان ها از کمبود برخوردار باشند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا