دانستنی ها

این ۶ نشانه ثابت می کند حتی اگر وزن کم نمی‌کنید سالم‌تر می‌شوید!

در مورد عدد روی ترازو وحشت نکنید. به گفته یک متخصص تغذیه، حتی اگر وزن کم نکنید، بدن شما همچنان می تواند از یک رژیم غذایی سالم یا برنامه ورزشی بهره مند شود. کاهش وزن یک انگیزه محبوب برای تغییر رژیم غذایی است. اما این تنها یا حتی مهم‌ترین دلیل برای تغذیه سالم‌تر نیست.

به گزارش فرارو به نقل از اینسایدر، حقیقت این است که سلامت ما تقریباً بر هر چیزی تأثیر می گذارد. به طور مشابه، یک برنامه ورزشی جدید ممکن است به کاهش وزن شما کمک نکند، اما ممکن است خلق و خو، خواب یا استقامت شما را بهبود بخشد. تغییرات مثبت در انرژی، سلامت روان، گوارش و سایر عوامل دلایل خوبی برای حفظ عادات سالم بدون توجه به وزن شما هستند.

اکنون به 6 نشانه می پردازیم که نشان می دهد حتی اگر وزن کم نکنید، سالم تر خواهید بود:

۱-رژیم غذایی و ورزش می‌تواند روحیه و سلامت روان تان را بهبود بخشد

یکی از نشانه‌های اصلی کارآمد بودن یک روال جدید این است که احتمالاً احساس بهتری خواهید داشت، چه به باشگاه جدیدی بپیوندید یا عادات غذایی خود را تغییر داده باشید. یک روال سالم تغذیه خوب و انجام ورزش کافی می تواند فواید فوری برای سلامت روان روزانه شما داشته باشد. فعالیت بدنی تاثیر مستقیمی بر خلق و خوی ما دارد، و همینطور غذایی که می خوریم. اگر متوجه شدید که خلق و خوی کلی شما و حتی سطح استرس شما بهبود یافته است، این یک نشانه عالی است.

۲-پیروی از یک روال سالم می‌تواند منجر به خواب بهتر شود

یکی دیگر از پرچم‌های سبزی که برای عادات سالم شما سودمند است، شب‌های آرام‌تر است. اگرچه خواب سالم یک عادت دست کم گرفته شده است، اما می تواند شاخص مهمی از برنامه روزانه شما باشد. ورزش بیش از حد می تواند به خواب رفتن و یا ماندن در خواب را دشوار کند. در این صورت شما نمی توانید به اندازه کافی غذا بخورید و در نهایت در اواخر شب غذا می خورید یا تعادل مناسبی از مواد مغذی را دریافت نمی کنید. انتخاب مداوم غذاهای غنی از مواد مغذی در طول روز، محدود کردن مصرف کافئین تا اواخر بعد از ظهر و ورزش منظم نیز می تواند خواب شما را بهبود بخشد. زمان مصرف غذا نیز می تواند نقش داشته باشد، به این معنی که دقیقاً قبل از خواب چه چیزی را برای خوردن انتخاب می کنید (یا انتخاب نمی کنید).

۲-پیروی از یک روال سالم می‌تواند منجر به خواب بهتر شود

در حالی که هیچ راه یکسانی برای تغذیه سالم وجود ندارد، شواهد نشان می دهد که استفاده از سبزیجات، آجیل، غلات کامل، دانه ها و میوه ها در رژیم غذایی خود ایده خوبی است. وعده های غذایی سالم که حاوی ترکیب مناسبی از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر هستند برای هضم شما عالی هستند. این به معنای نفخ کمتر، یبوست کمتر و مراجعه منظم به حمام است. افزودن بیشتر غذاهای گیاهی، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به رژیم غذایی به معنای مصرف فیبر بیشتر است که برای سلامت دستگاه گوارش ما بسیار مفید است. غذا خوردن برای داشتن روده سالم نیز ممکن است برای سیستم ایمنی مفید باشد.

۴-پیشرفت ممکن است ظریف، اما هم چنان معنادار باشد

با توجه به اینکه بعد از انجام تمرینات احساس راحتی بیشتری خواهید کرد، این نشانه واضحی است که در برنامه تغذیه و ورزش خود پیشرفت می کنید. همچنین ممکن است بهبودهایی را در تناسب اندام خود تجربه کنید، مانند بلند کردن وزنه بیشتر یا تکرار بیشتر تمرینات، حرکت سریعتر و سریعتر خسته نشدن. عملکرد بهتر نشانه آن است که به بدن خود چالش مناسبی برای سازگاری و قوی تر شدن می دهید. این همچنین نشانه خوبی است که شما منابع مناسب را از نظر استراحت و تغذیه برای کمک به بهبودی بدن خود پس از ورزش دریافت می کنید. بدیهی است که ورزش نقش زیادی در عضله سازی و از دست دادن چربی بدن دارد، اما تغذیه نیز نقش مهمی دارد. غذاهایی که می خوریم بر عملکرد و ریکاوری عضلات ما تأثیر می گذارد.

۵-اگر در حال افزایش وزن هستید ممکن است عضله سازی کنید

یکی از نشانه‌های عضله‌سازی این است که با قوی‌تر شدن، تعداد روی ترازو به جای کاهش بیشتر می‌شود. اینجا جای نگرانی نیست. مواردی وجود دارد که فرد در حین سوزاندن چربی عضله سازی می کند که به بازسازی بدن معروف است. وزن این افراد ممکن است تغییر چندانی نداشته باشد، اما تفاوتی که در باشگاه، لباس‌هایشان و زمانی که در آینه نگاه می‌کنند، می‌تواند تفاوت را تشخیص دهد. همچنین، افزایش وزن عمدی با خوردن کالری بیشتر می تواند برای به حداکثر رساندن عضله سازی موثر باشد، که گاهی به آن نفخ می گویند، اما این لزوما شما را نفخ نمی کند.

افراد ممکن است بیش از حد نگران کاهش وزن باشند که با جلوگیری از عضله سازی آنها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. آنها فکر می کنند راه حل کاهش وزن است و در نتیجه کمتر غذا می خورند. در همین حال، اگر هدف شما عضله سازی است، باید کالری اضافی مصرف کنید که در واقع باعث افزایش وزن شما می شود.

۶-مصرف یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند در درازمدت با کاهش خطر ابتلا به بیماری نتیجه دهد

در حالی که مزایای کوتاه مدت می تواند به تقویت عادات خوب کمک کند، یک روال سالم همچنین می تواند با کاهش خطر بیماری های تهدید کننده زندگی مانند بیماری قلبی و سرطان، سال ها به زندگی شما اضافه کند. عواملی مانند کلسترول، فشار خون و حتی محتوای غذایی رژیم غذایی شما می توانند شاخص های خوبی برای افزایش عمر شما باشند، حتی اگر فواید فوری بیشتری داشته باشید. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی، علاوه بر فعال ماندن از نظر بدنی آن طور که می خواهید، نقش مهمی در سلامت طولانی مدت ما دارد. اگر شما فردی هستید که با سطح انرژی، خلق و خو یا خواب خود دست و پنجه نرم می کنید، انجام کارهای ذکر شده امروز قطعا می تواند فردای شما را تغییر دهد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا