اخبار روز

6 راه برای پیشگیری از آلزایمر

به نقل از شمانیوز

به گزارش مدیسین نت، در بیماری آلزایمر دو نوع پروتئین مغز به نام پلاک های تاو و بتا آمیلوئید رشد می کنند که کنترل نشده است. این پروتئین ها سلول های مغز را از بین می برند و علائمی مانند سردرگمی، از دست دادن حافظه و تغییرات شخصیتی را ایجاد می کنند.

با این حال، اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر انجام داد. در اینجا شش راه برای جلوگیری از این وضعیت ناتوان کننده و محافظت از سلامت مغز ارائه شده است.

ورزش

طبق گزارش انجمن آلزایمر انگلستان، نتایج 11 مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد میانسالی که به طور منظم ورزش می کردند تا 45 درصد کاهش می یابد. همچنین از نظر علمی نشان داده شده است که افراد مسن از ورزش سود می برند که به بهبود حافظه و تفکر کمک می کند.

در حالی که دلایل مفید بودن ورزش در کاهش خطر آلزایمر هنوز در حال بررسی است، یک مطالعه به هورمونی به نام آیریزین اشاره می کند که در طول فعالیت بدنی ترشح می شود. محققان نشان داده اند که این هورمون اثرات مثبتی بر شناخت و التهاب عصبی در مغز دارد.

محققان 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط، سه تا چهار روز در هفته را توصیه می کنند.

ترک سیگار

سموم شیمیایی در سیگار وجود دارد که می تواند التهاب مغز را افزایش دهد، باعث خونریزی عروقی شود و به سلول ها استرس بیافزاید که همگی با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط هستند. انجمن آلزایمر انگلستان خاطرنشان می کند که سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را 30 تا 50 درصد افزایش دهد.

رژیم غذایی سالم

به گفته محققان، رژیم غذایی مدیترانه ای به پیشگیری از آلزایمر یا کاهش سرعت پیشرفت آن کمک می کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که دو رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کاهش سطح پلاک آمیلوئید در مغز کمک می کند.

این رژیم ها شامل غذاهای زیر است:

• غلات کامل

• سبزیجات برگ سبز

6 راه برای پیشگیری از آلزایمر

• ماهی

• لوبیا

• روغن زیتون

• گردو

سلامت قلب را حفظ کنید

انجمن آلزایمر خاطرنشان می کند که عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند، خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می دهند.

در واقع، یک متاآنالیز اخیر از شش مطالعه نشان داد افرادی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می کنند یک سوم کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

ارتباطات اجتماعی را حفظ کنید

به گفته محققان، تماس های اجتماعی بیشتر به پیشگیری از آلزایمر کمک می کند. در حالی که دلایلی که چرا معاشرت به کاهش خطر کمک می کند هنوز مشخص نیست، انجمن آلزایمر می گوید که ارتباطات اجتماعی می تواند اتصالات سلول های عصبی را در مغز تقویت کرده و حافظه و تفکر را بهبود بخشد.

شب ها استراحت کنید و خوب بخوابید.

شواهد زیادی نشان می دهد که خواب بهتر ممکن است به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و با افزایش پاکسازی آمیلوئید از مغز مرتبط است.

یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که در مقایسه با افرادی که در دهه 50 و 60 زندگی خود 7 ساعت در شب می خوابیدند، افرادی که 6 ساعت یا کمتر در شبانه روز می خوابیدند 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا