دانستنی ها

این ۶ باور غلط به چاقی هر چه بیشتر بدن شما می‌انجامد! | جزئیات

با توجه به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در جامعه، افراد نیاز دارند تا به رژیم غذایی سالم و مناسبی روی آورند. یکی از عواملی که موجب افزایش وزن می‌شود، باورها و عادت‌های غذایی نادرست در برخی خانواده‌ها است که در فرهنگ غذایی جامعه نهادینه شده‌اند. اگرچه باورها و عادت‌های نادرست غذایی سالم را دچار اختلال می‌کند، اما موجب افزایش وزن و چاقی نیز می‌شود.

یکی از عادت‌های غذایی نادرست، مصرف نوشابه به همراه غذا‌های پر چرب است. باور اینکه مصرف نوشابه باعث جذب کمتر چربی و یا هضم بهتر غذا می‌شود، نادرست است و متخصصان تغذیه نیز به‌شدت توصیه نمی‌کنند. برعکس، مصرف نوشابه به همراه غذا‌های پر چرب می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.

بنابراین، آگاهی افراد از تاثیر باورها و عادت‌های غذایی در فرهنگ غذایی، می‌تواند به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند. به دلايل صحيح و علمی پشت این تغذیه‌ها و باور‌ها آگاهی پیدا کرده و رعایت مواد مغذی مورد نیاز برای بدن را در رژیم غذایی روزانه خود لحاظ کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، اما این یک باور غلط است و تاثیری در کاهش جذب غذای چرب مصرفی یا کاهش درد معده ندارد و باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش احتمال چاقی و اضافه وزن می شود.

مصرف خرما یا سایر غذاهای شیرین بعد از غذا

در حالی که مصرف خرما یا غذاهای شیرین بعد از غذا باعث افزایش دریافت کالری و افزایش وزن می شود، احتمال چاقی شکمی نیز به دلیل تحریک ترشح انسولین افزایش می یابد.

مصرف شیره خرما، شیره انگور یا آب میوه برای درمان کم خونی

در حالی که افراد مبتلا به کم خونی برای درمان کم خونی باید طبق تجویز پزشک و متخصص تغذیه از مکمل های آهن استفاده کنند، مصرف شیره خرما یا انگور کم خونی را درمان نمی کند، اما به دلیل قند زیاد، دریافت کالری روزانه و مصرف مداوم باعث اضافه وزن و چاقی می شود. .

مصرف کره و خامه به عنوان گروه لبنیات

بعضی افراد با فرض اینکه کره و خامه به لبنیات مرتبط هستند، معتقدند که بدون محدودیت می‌توانند از این محصولات پرچرب استفاده کنند. اما در واقع، کره و خامه گروه چربی‌ها را تشکیل می‌دهند و به دلیل حاوی مقادیر بالای چربی اشباع و کلسترول، می‌توانند خطر چاقی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. بنابراین، مصرف این مواد باید به حداقل کاهش یابد و فقط در میزان متعادلی مصرف شوند تا به بیماری‌های مربوط به چربی‌های اشباع و کلسترول جلوگیری شود.

ممنوعیت خوردن سبزیجات و سالاد همراه با غذا

توصیه متخصصان تغذیه در مورد انتخاب غذا در وعده های غذایی بشقاب سلامت این است که نیمی از بشقاب از سبزیجات تهیه شود. یک چهارم آن باید از غلات مانند نان، برنج، سیب زمینی یا ماکارونی و یک چهارم آن باید از پروتئین هایی مانند گوشت، مرغ، ماهی یا لوبیا تشکیل شود. بنابراین، خوردن تنها سالاد و سبزیجات در وعده های غذایی اشکالی ندارد، همه افراد باید علاوه بر ویتامین ها، مواد معدنی و رژیم غذایی، میزان نان، برنج و سایر غلات را کاهش دهند و میزان سالاد و سبزیجات را افزایش دهند. کاهش کالری در وعده های غذایی با کاهش فیبر گام بزرگی در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی است.

مصرف شیرینی بعد از مصرف غذاهای سرد

افراد زیادی به دلیل عادت به مصرف نبات بعد از غذاهای سرد، با مشکلات اضافه وزن و چاقی مواجه هستند. علت آن این است که نبات حاوی مقدار قابل توجهی کالری و قند است. برای جایگزینی به‌جای نبات، می‌توان از گزینه‌های دیگری مانند استفاده از ادویه‌های خوش‌عطر مثل زنجبیل و دارچین استفاده کرد. با استفاده از این ادویه‌ها به‌جای نبات، کالری و قند مصرفی کاهش پیدا می‌کند و همچنین طعم‌های خوشمزه به غذای شما اضافه می‌شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا