اخبار روز

بررسی وضعیت پیش روی قیمت دلار! / دلار 70 هزار تومانی در راه است!

در کشور ما قیمت هر کالا بستگی زیادی به قیمت دلار دارد. البته معمولا کالاها تحت تاثیر افرزایش قیمت دلار قرار می‌گیرند اما کاهش قیمت آن باعث کاهش قیمت هیچ کالایی نخواهد شد.

قیمت دلار در این هفته نوسان داشت. پس از انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور، امیدها به تزریق دلار در بازار ارز افزایش یافت که منجر به کاهش قیمت شد. به دلیل این خبر و اخبار مبادله زندانیان سیاسی، قیمت دلار تا 48 هزار تومان کاهش یافت.

اما پس از اینکه مشخص شد این وجوه به صورت نقدی به ایران پرداخت نمی شود و تنها در کشور ثالث صرف واردات کالاهای اساسی می شود، خوش بینی ها در بازار ارز کمرنگ شد و قیمت دلار افزایش یافت. بر این اساس در نیمه اول این کانال قیمت دلار وارد کانال 49 هزار تومان شد و به نظر می رسد توان تغییر روند را نخواهد داشت.

افزایش قیمت دلار با خلف وعده دولت

برزو حق شناس، اقتصاددان در تشریح وضعیت بازار ارز در دو هفته اخیر به پی ام آپ گفت: در آخرین روزهای هفته گذشته تحت تاثیر اخبار آزادی دلارهای ایران در کره جنوبی که بارها صحبت آن باعث تغییر در بازار شده بود قیمت دلار به کانال 48 هزار تومانی، در بازار ایران رسید.

وی با اشاره به افزایش تقاضا پس از کاهش محدود قیمت دلار افزود: با افزایش تقاضا، قیمت به سرعت تغییر مسیر داد و به کانال 49 هزار تومان منتقل شد. ذهنیت فعلی بازارساز یا بانک مرکزی این است که عرضه را بالا و قیمت را پایین نگه دارد.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص پیش بینی قیمت دلار در پایان تابستان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تلاش می کنیم خبرهای خوبی را در حوزه توافق به بازار برسانیم، اما این خبر تا پایان محقق نخواهد شد. در تابستان تقاضا افزایش می یابد و قیمت بالای 50000 تومان قرار می گیرد.

دلار بخریم؟

حق شناس با اشاره به سیگنال خرید در بحث تکنیکال، گفت: اگر در ماه های آینده گشایش جدی در سیاست خارجی نداشته باشیم، فنر فشرده دلار باز می شود و شاهد جهش ارزی دیگری خواهیم بود.

وی در خصوص پیش بینی قیمت دلار در هفته آینده گفت: به احتمال زیاد قیمت دلار در هفته آینده در محدوده 49 هزار تومان نوسان خواهد داشت.

تثبیت نرخ ارز تا پایان سال امکان پذیر نیست

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار مالی در گفت و گو با تجارت نیوز، گفت: برای کنترل بازار ارز در سال های اخیر اخبار زیادی منتشر شده است که از جمله آنها می توان به مذاکرات آزادسازی 7 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی اشاره کرد. مطمئناً چنین اخباری هر بازاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه بی ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را برای بازار به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اگر اخبار چند روز اخیر محقق نشود، بازار ضرر بیشتری خواهد دید. قیمت ها در سطح معقولی باقی می ماند، بازار کمتر آسیب خواهد دید. این نوسان و رسیدگی به اخبار به تولیدکننده، صنعتگر، صادرکننده و حتی واردکننده آسیب می رساند.

وی با اشاره به تورم 50 درصدی از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: قیمت فعلی ارز نشان دهنده ارزش واقعی پول کشور نیست، در حال حاضر دولت تنها بازیگر بازار ارز کشور است. بنابراین نمی توان آینده این بازار را پیش بینی کرد و اخبار درمانی قیمت دلار را کنترل نمی کند.

آقا بزرگی با نگاهی به رشد حجم نقدینگی و کاهش شاخص تولید گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت دلار هنوز به ارزش ذاتی و واقعی خود نرسیده است. اگر تورم به 50 درصد برسد به این معناست که ارزش پول ملی 50 درصد کاهش یافته است. اگر بخواهیم نرخ ارز را تا پایان سال مقایسه کنیم، نمی توان نرخ ارز را ثابت فرض کرد.

سایه رکود در بازارها

جواد فلاحیان، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی با تاکید بر اینکه رفع انسداد دلارهای منجمد تاثیری بر قیمت دلار نخواهد داشت، به تجارت نیوز گفت: دولت سعی دارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم قیمت ها را کنترل کند و گاها با انتشار اخبار سعی در کنترل بازار دارد. که از انتشار منابع خود خبر می دهد.

وی پیش از این با تاکید بر اینکه آزادسازی دلارهای بلوکه شده کره جنوبی تاثیر زیادی بر تحولات قیمتی نخواهد داشت، اظهار داشت: در دولت روحانی این منابع توسط بانک مرکزی صادر می شد و معادل این دلار ریال چاپ و منتشر کردند. و بنابراین با دریافت هفت میلیارد دلار این پول به خزانه بازگردانده می شود.

فلاحیان با اشاره به اینکه به دلیل رکود بازارها، خرید و فروش در همه بازارها کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: دلار نیز از این مشکل مستثنی نیست، در سایر بازارها به ویژه بازار مسکن مشاهده می شود که خرید و فروش خرید به شدت کاهش یافته است. زمانی که بازار در رکود است، معمولا تقاضا در بازار به شدت کاهش می یابد.

کف قیمت دلار کجاست؟

این اقتصاددانان با اشاره به اینکه هیجان و فشار فروش در بازار وجود ندارد، گفتند: با توجه به شرایط حاکم بر کشور می توان حدس زد که قیمت دلار در نهایت تا 47 هزار تومان کاهش پیدا کند. کمتر از این مقدار واقعیت اقتصادی باشد.

فلاحیان روند افزایشی قیمت دلار به دلیل تورم را قابل توجه ندانست و تاکید کرد: تورم سالیانه بیش از 50 درصد افزایش یافته است و حتی با توجه به قیمت فعلی دلار، این قیمت آمریکایی است. هنوز تورم نداشته ایم »»

وی تاکید کرد: سیاست دولت فعلی همان سیاست دولت های گذشته است. این به معنای کنترل بازار از طریق دستکاری ارز، اخبار درمانی و کنترل قیمت توسط صرافی های دولتی است. در یک مقطعی دولت دیگر به اندازه کافی قوی نیست و قلم آزاد می شود و قیمت ها افزایش می یابد. بنابراین، ثبات بازار ارز تا رسیدن قدرت دولت تضمین خواهد شد.»

عطش تقاضا کم شد؟

علی طباطبایی، یکی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی نیز با بیان اینکه تا لحظه تنظیم این خبر، بازارها تمامی واکنش ها و نوسانات خود را با انتشار دلار هماهنگ کرده اند، به تجارت نیوز گفت: تاثیرگذارترین انتشار بر قیمت دلار در چند وقت اخیر در مورد معاملات احتمالی ایران و آمریکا، آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادی دلارهای بلوکه شده ایران است.

وی با اشاره به اینکه بازار ارز به دلیل موارد فوق در بلاتکلیفی قرار دارد، خاطرنشان کرد: تحلیل ها نشان می دهد که این بلاتکلیفی منجر به عرضه دلار در بازار نخواهد شد. باعث کاهش تقاضا در بازار ارز نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر پوشش موضوعات فوق در چند روز اخیر تاکید کرد: باید توجه داشت که با آزاد شدن منابع ارزی ایران، عرضه در بازار ارز افزایش نمی یابد. این خبر قبلاً چندین بار تأثیر خود را گذاشته است.

وی درباره پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده گفت: به نظر می رسد قیمت های فعلی دلار، قیمت های بازار زیرزمینی باشد.تا کنون موضوع رسیدگی به اخبار و ایجاد بلاتکلیفی در بازار منجر به این شده است که کاهش یا کاهش قیمت دلار.

طباطبایی افزود: تخمین زده می‌شود که به مرور زمان در شش ماهه دوم سال به تاخیر بیفتد. شهریور و اوایل مهر با روند صعودی همه بازارها از جمله بورس مواجه هستیم. در این مدت رشد قیمت دلار نیز آغاز خواهد شد.»

برابری ارزش ذاتی و قیمت دلار

سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی در این خصوص به تجارت نیوز با بیان اینکه ارزش و قیمت ذاتی دلار یکسان است، گفت: ما همیشه از ارزش دلار صحبت می کنیم نه قیمت آن و ارزش ذاتی مقدار محاسبه شده روی کاغذ است.»

وی افزود: با وجود نقدینگی 6800 همتی، رشد اقتصادی ناپایدار 3 درصد و تورم بالای 40 درصد با قیمت دلاری 49 هزار تومان، عملا ارزش برابر قیمت شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: در 20 سال گذشته تطبیق ارزش با قیمت در اقتصاد ایران بسیار نادر بوده است.

قیمت دلار در پایان سال چقدر خواهد بود؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل خبردرمانی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار با خبر درمانی ارزان شود از ارزش و عدد واقعی پایین می آید.در این زمان فعالان اقتصادی به شدت برای خرید دلار و جلوگیری از پایین ماندن ارزش دلار به عنوان مثال، اگر سهام فولاد مبارکه 20 تا 15 درصد کمتر از ارزش واقعی باشد، نمی خرید؟ قیمت دلار هم دقیقا همینطوره.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل ایجاد کف بنیادی این لایحه، قیمت دلار نمی تواند کاهش پیدا کند، گفت: مصرف و تقاضای ارز همیشه در 6 ماهه اول سال پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: در نیمه دوم سال با نقدینگی 8300 همت، رشد اقتصادی حدود سه درصد پیش بینی می کنیم قیمت دلار به 70 هزار تومان برسد. اگر قیمت دلار به 70 هزار تومان تا پایان سال 1402 برسد تعجب نخواهیم کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا