دانستنی ها

5 علامت مهم در خطر بودن کلیه ها!

 

مراقبت از کلیه ها برای سلامت کلی بسیار مهم است زیرا این اندام های حیاتی نقش مهمی در حفظ سلامت دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال، بی توجهی به سلامت کلیه ها می تواند مشکلات مختلفی از جمله اختلال عملکرد کلیه، وجود خون در ادرار و فشار خون را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که بیماری کلیوی می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، مهم است که علائم احتمالی مشکلات کلیوی را بشناسیم و برای جلوگیری از بدتر شدن این وضعیت به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

در اینجا پنج علامت هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد کلیه های شما ممکن است به درستی کار نکنند:

پوست خشک

خشکی و خارش پوست می تواند نشانه ای از بیماری معدنی و استخوانی باشد که اغلب با اختلال عملکرد کلیه همراه است. این زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها دیگر قادر به حفظ تعادل مناسب مواد معدنی و مواد مغذی در جریان خون نیستند.

آپنه خواب

آیا شب ها به اندازه کافی نمی خوابید؟ کلیه های خود را بررسی کنید زیرا تحقیقات نشان می دهد که این مشکل نشان دهنده بیماری پیشرفته کلیه است.

گرفتگی عضلات

تحقیقات در سال 2016 نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی پیشرفته (CKD) معمولاً از درد مزمن اسکلتی عضلانی (CMP) رنج می برند که به طور قابل توجهی بر رفاه کلی و کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد.

از دست دادن اشتها

کاهش ناگهانی اشتها ممکن است نشان دهنده بیماری کلیوی باشد. بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در PubMed در سال 2021، سطوح پایین آسیل گرلین و سطوح بالای سایتوکین های پیش التهابی (TNF-α و IL-6) در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مشاهده شد که ممکن است دلیل اصلی این بیماری باشد. بیزاری از غذا .

تکرر ادرار

بیماری کلیوی ممکن است مستقیماً باعث افزایش تکرر ادرار نشود. با این حال، اگر بیماری کلیوی دارید، ممکن است در میان مشکلات دیگری مانند فشار خون بالا و دیابت، افزایش ادرار شبانه را نیز تجربه کنید. افزایش تکرر ادرار نیز می تواند نشان دهنده مشکلات پروستات در مردان باشد.

بیماری کلیوی لزوما همیشه کشنده نیست، اما پزشکان توصیه می کنند در مرحله خفیف به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. برای تشخیص هر درجه ای از آسیب کلیه می توان از آزمایش خون و ادرار خاص استفاده کرد. کنترل دیابت و سطح قند خون نیز برای حفظ عملکرد خوب کلیه مهم است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا