اخبار روز

5 پیش بینی جدید و جذاب از قیمت دلار و ارز


به گفته پی ام آپ، کارشناسان معتقدند علیرغم انتشار اخباری مانند احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای و احتمال احیای برجام و همچنین بازی مکرر دولت با خبر آزادسازی منابع مسدود شده، واقعیت ها و شاخص های اقتصادی کشور وجود دارد. از کاهش قیمت دلار جلوگیری کرده اند.

فلاحیان: بدون اخبار سیاسی مساعد، احتمال افزایش قیمت وجود دارد

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش موقت قیمت دلار و طلا در هفته گذشته موقتی است یا خیر، به تجارت نیوز گفت: روند قیمت دلار به دلیل اخبار مثبت سیاسی از جمله است. مذاکرات اخیر پادشاه عمان در تهران». این مشکلات باعث افت اشتیاق اولیه در بازار شده است. اما باید توجه داشت که بدون اخبار سیاسی بازار پسند، دلار به راحتی می تواند وارد کانال های قیمت بالاتر شود».

وی تصریح کرد: بخشی از افت قیمت دلار و سکه ممکن است به دلیل تقاضایی باشد که در بازار خودرو به وجود آمده و بحث واردات خودرو نیز مطرح شده است. بنابراین اگر یک بازار سرکوب شود، اثرات آن را در بازارهای دیگر می بینیم.»

بوربور: روند قیمت دلار صعودی است

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی نیز درباره حرکت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی گفت: حرکت قیمت دلار را نمی توان یک روند تلقی کرد. کاهش قیمت در بازار ارز یک نوسان محدود است که دوام زیادی ندارد.

وی با اشاره به افزایش تورم و افزایش انتظارات تورمی، خاطرنشان کرد: نسبت سپرده های بلندمدت کاهش یافته و پول به سمت سپرده های تقاضای حرکت می کند. لازم به ذکر است در صورت بازگشت قیمت دلار به زیر کانال 50 هزار تومانی، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم آورده و اجازه افت بیش از این مقدار را به قیمت نمی دهند.

این کارشناس اقتصادی روند صعودی دلار را پیش بینی کرد و گفت: بالا و پایین های فعلی قیمت دلار در نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجه کنند. چشم انداز قیمت دلار با توجه به عوامل موثر بر آن صعودی است و حرکت نزولی فعلی توسط مسیر صعودی حمایت می شود.

اما این سوال باقی است که آیا روند صعودی دلار متوقف خواهد شد؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: در کنار سرکوب دلار، دولت کاری از دستش برنمی آید، توجه داشته باشید که باید دلار را یک کالا در نظر بگیریم، آیا تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیری ندارد؟

دیبا: تصور بازار این است که قیمت فعلی دلار ارزشمند است

همچنین مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر خبر ورود پادشاه عمان بر بازارهای مالی به تجارت نیوز گفت: محتوای خبر ورود پادشاه عمان به کشورمان این بود. جذاب. اما رفتار بازارساز از نظر روانشناسی بازار و سیگنال هایی که به فعالان بازار داد، موید این بود که قیمت دلار به زیر کانال 50 هزار تومانی باز نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه خبر ورود پادشاه عمان به ایران همزمان با انتخابات ترکیه و درگیری مرزی ایران و طالبان بوده است، افزود: انتخابات ترکیه باعث کاهش شدید قیمت لیر شد. همین مشکل به تنهایی باعث سودآوری خرید در این کشور و افزایش مبادلات دلاری به ترکیه شد.

دیبا ادامه داد: اختلافات مرزی ایران و طالبان نیز ورود دلار از هرات را محدود کرد که معمولا دلار فردا را تعیین می کند. این اتفاق عموما از منظر برخی فعالان فارکس اینگونه تعبیر می شود که قرار نیست فردای جذابی از نظر کاهش قیمت داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی به قیمت 50 هزار تومان به عنوان کف قیمتی مهم اشاره کرد و گفت: در صورت شکسته شدن محدوده مذکور، قیمت دلار به کانال های قیمتی پایین تری باز می گردد و اگر قیمت از 53 هزار تومان بیشتر شود، بازار ریتم صعودی خواهد داشت».

دیبا با تاکید بر اینکه تصور بازار این است که قیمت دلار در این سطوح فعلی ارزش دارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ورود پادشاه عمان نشانه تفاهم بیشتر در حوزه سیاست خارجی بود. کمترین دستاورد این دیدار شاید تفاهم با مصر به عنوان همسایه ایدئولوژیک ایران باشد.

حقهشن: واقعیت های اقتصادی بر بازارها فشار وارد می کند

برزو حق شناس دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه دلار در خرداد و تیر به طور سنتی در کف قیمت های سالانه قرار دارد، گفت: این موضوع نگران کننده است. چرا که اگر حداقل قیمت دلار را 50 تا 52 هزار تومان در نظر بگیریم، تا پایان سال کار سخت می شود; با وجود سیگنال‌های سیاسی، انتظار داشتم قیمت دلار به زیر کانال 50 هزار تومان برود، اما بازار نمی‌خواهد پایین بیاید.»

وی افزود: باید در نظر داشت که موضوع ثبت نام خودرو نیز مبالغ زیادی را از بازار گرفته و این پول در بانک ها مسدود شده است. بنابراین اگر سفر سلطان عمان در حوزه برجام نتیجه ای نداشته باشد و پول بلوکه شده برای ثبت نام خودرو نیز از بانک ها خارج شده و روانه بازارها شود، شرایط ناخوشایندی را در جهش قیمت ها در بازارها ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار نمی‌خواهد به کریدورهای کاهش قیمت برگردد، خاطرنشان کرد: شاید اخبار پشت پرده واقعاً آنطور که ما در حوزه برجام فکر می‌کنیم نباشد. زیرا آنها یک سری رانت برای دسترسی به اطلاعات دارند. بنابراین به نظر می رسد حتی با وجود خبرهای خوب در حوزه برجام، دلار نمی خواهد به زیر ارزش ذاتی خود که قیمت 50 تا 52 هزار تومانی است برسد.

وی به کسری بودجه 863 همتی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سیاست های پولی و اقتصادی ما اشتباه است، با توجه به مشکلات سیاسی که در سال گذشته اتفاق افتاد، خروج سرمایه افزایش یافته است، همه این مسائل به بازارها فشار می آورد. حقایقی که سیاستمداران باید در نظر بگیرند.”

افسری: بازار امیدی به گشایش های اقتصادی ندارد

کامبیز افسری، دیگر کارشناس اقتصادی و فعال ارزی نیز گفت: با وجود اینکه افت هایی در بازار ارز پیش بینی می شد، اما با سیگنال سفر پادشاه عمان، روند نزولی قیمت دلار شکل گرفت. اما اثر خبری این سفر از بین رفته است».

وی افزود: بازار پس از این سفر گشایش های اقتصادی زیادی را انتظار ندارد. آخرین اثری که می توانست بر روند قیمت ها بگذارد کاهش 1500 تومانی در پایان هفته گذشته بود».

گفتنی است در روزهای اخیر تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار مبادلات کاهش زیادی داشته است. افسری در این باره گفت: شرایط دریافت دلارهای توافق شده بسیار سخت است و هیچ توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. نرخ تقریباً 100 دلاری و روند طولانی استقبال باعث شده است که دیگر صفی برای خرید دلارهای توافق شده وجود نداشته باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا