اخبار روز

5 سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع از ایران

نشست اضطراری شامگاه یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع حمله ایران به سرزمین های اشغالی فلسطین بدون نتیجه خاصی پایان یافت. در این زمینه، کابینه جنگ اسرائیل با برگزاری جلسات امنیتی در حال بررسی و تصمیم گیری درباره واکنش اخیر ایران در سرزمین های اشغالی است.

با توجه به این وضعیت، به نظر می رسد چندین سناریو برای پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد. بدیهی است این سناریوها با توجه به تصمیم احتمالی این رژیم برای اقدام علیه ایران در حال بررسی است، در غیر این صورت احتمال عدم پاسخگویی رژیم صهیونیستی به ایران وجود دارد. یکی یک گزینه ممکن و جدی است.

1- حمله مستقیم و فوری به ایران:
در صورت حمایت آمریکا، اسرائیل به مراکزی در ایران با اولویت پادگان های نظامی و تاسیسات نفتی حمله خواهد کرد. با این حال، سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، در حالی که جو بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو از رژیم صهیونیستی حمایت کرد، گفت از حمله اسرائیل به ایران حمایت نمی کند. از سوی دیگر، حمله به تاسیسات هسته ای ایران در این سناریو بعید است، زیرا اوضاع از کنترل خارج می شود و احتمال سرایت اوضاع به منطقه وجود دارد، اما ممکن است. یکی یکی از گزینه ها باشد

2- حمله به تاسیسات نظامی محور مقاومت و خارج از مرزهای ایران:

یکی سناریوی احتمالی دیگر حمله جدی اسرائیل به حزب الله لبنان یا تأسیسات نظامی سوریه و ایران خواهد بود. برخی خبرگزاری ها از شدت حملات توپخانه ای رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان خبر داده اند.

3- پیگیری دیپلماتیک موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل:

اسرائیل می تواند این موضوع را از طریق قطعنامه شورای امنیت و بحث سیاسی و در عین حال خویشتن داری پیگیری کند. اردن نیز می تواند در این اقدام همکاری کند، زیرا این کشور ادعا کرده است که پهپادهای ایرانی نیز حریم هوایی اردن را نقض کرده اند.

البته روسیه و چین در شورای امنیت با این رویکرد مخالفت خواهند کرد. زیرا مسکو و پکن قطعا از ادامه درگیری حمایت نخواهند کرد. اسرائیل همچنین می تواند بسته جدیدی از تحریم ها را علیه ایران در سراسر آمریکا و اروپا اعمال کند. استفاده از توانمندی های آمریکا برای هماهنگی گروه هفت برای فشار بر ایران گزینه دیگری برای تل آویو است.

4- حمله توامان و اقدام دیپلماتیک علیه ایران:

سناریوی دیگر رژیم صهیونیستی اقدام نظامی علیه ایران با کمک آمریکا و اروپا است. سناریوی چهارم قطعا بدترین سناریو خواهد بود زیرا قطعا به یک جنگ طولانی مدت منجر خواهد شد.

5- بازگشت به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه:

دلیل اصلی وضعیت پرتنش کنونی جنگ غزه است. همه نهادهای سیاسی می توانند به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش بس در غزه احترام بگذارند یکی اقدام دیگر رژیم قدس اشغالی توقف حملات علیه این رژیم است. تصمیم 6 فروردین در سال 1403 تصویب شد که آتش بس در ماه مبارک رمضان اعمال شود، اما اسرائیل شرایط این آتش بس را اجرا نکرد.

پایان این درگیری ها تنها موقتی خواهد بود، بدون پایان دادن به جنگ غزه. حتی اگر اسرائیل دوباره به حمله ایران پاسخ ندهد، زخم باز جنگ غزه بار دیگر منبع درگیری بین طرفین خواهد بود.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا