اخبار روز

30 سال کار در مقابل تنها 8 سال سابقه بیمه!


به گزارش مانی بان، کارگری که 30 سال کار کرده و تنها 8 سال از حق بیمه محروم شده است، می داند که مسیر شغلی او مانند سایر کارگران به بازنشستگی ختم نمی شود و قرار نیست سال های میانسالی خود را سپری کند و پیری با مستمری او خود را برای ادامه کار طاقت فرسا آماده کرده است تا زمانی که زندگی او را پشتیبانی می کند!

طرح اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در نهایت مراحل تصویب نهایی را در مجلس و شورای نگهبان پشت سر گذاشت و از سوی قالیباف برای اجرا ابلاغ شد. این طرح از آن دست طرح هایی بود که بازتاب زیادی پیدا کرد. نمایندگان مجلس بارها یکی از دستاوردهای خود را حل بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی اعلام کرده اند و دولت نیز همواره بر حمایت خود از این طرح تاکید کرده است. این طرح تصویب شده اما با طرح اولیه مورد قبول فعالان صنفی فاصله زیادی دارد. به گفته آنها قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی هیچ تفاوتی با قانون قبلی ندارد و نمی تواند کمکی به حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی کند.

چند سالی است که تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع، تعهد خود را به بیمه کارگران ساختمانی کاهش داده است. بسیاری از مردم را در انتظار دریافت بیمه نگه داشته و در عین حال بیمه بسیاری دیگر را قطع کرده است. در واقع قانون سال 1372 پس از مدتی ضمانت اجرا را از دست داد و مقرر شد این قانون و منابع ماده 5 آن اصلاح شود. در واقع قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی باید کمبود منابع صندوق تامین اجتماعی را جبران کند، کارکردی که نمی توان به آن خوش بین بود!

این قانون بر اساس همان قانون سال 93، پروانه ساختمانی را سهم کارفرما از حق بیمه در نظر گرفت، در حالی که طرح پیشنهادی کارگران و کمیسیون اجتماعی، حداقل دستمزد کارگران را مبنای مشارکت کارفرما در حق بیمه قرار داد. . مطمئناً Prime; این طرح با لابی حامیان کارفرما کنار گذاشته شد و امید کارگران برای حل این مشکل کاهش یافت.

برای دانستن وضعیت اسفبار کارگران ساختمانی و اینکه بی توجهی سازمان تامین اجتماعی چه بلایی سر آنها آورده است کافی است سابقه کار این کارگران را با سابقه بیمه آنها مقایسه کنیم. بسیاری از آنها بالای سی سال سابقه کار دارند، اما سوابق بیمه آنها حتی یک انگشت را هم نمی پوشاند! حسن امیدی یکی از این کارگران است. وی از سال 70 در کار ساختمانی مشغول به کار بوده و حق بیمه وی از این 30 سال کار تنها 8 سال سابقه بیمه بوده است.

وی ادامه داد: در سال 2018 که ویروس کرونا بد بود، مدتی بیکار بودم و بیمه ام قطع شد. آنها نپذیرفتند و گفتند که دیگر امکان پذیر نیست.»

سازمان تامین اجتماعی طی سال های گذشته بخشنامه ها و بازرسی های سختی را برای قطع بیمه کارگران ساختمانی اجرا کرده است. این سازمان به بهانه کمبود بودجه بسیاری از کارگران را در صف نگه داشته و حق بیمه بسیاری از کارگران را قطع کرده است.

این کارگر باسابقه ساختمانی درباره سختگیری این سازمان در برقراری بیمه کارگران می گوید: برای نگهداری سوابق بیمه ای خود با مشکل زیادی مواجه هستیم؛ کار ساختمانی فصلی است و ممکن است در مواقعی کار صورت نگیرد. در صورت مراجعه بازرس و عدم مشاهده کارگر در مدت بیکاری، حق بیمه قطع می شود.

ادامه می‌دهد: کارگران ساختمانی باید آدرس محل کار خود را به‌روزرسانی کنند تا بازرسان بتوانند به آن مراجعه کنند، البته بازرس پس از پایان کار می‌تواند به آن آدرس مراجعه کند و به راحتی غیبت کارگر را تکذیب کند، کارگر باید تمام مراحل را دوباره انجام دهد. اگر خوش شانس باشید یکی دو ماه طول می کشد تا بیمه تان را برگردانید، یعنی یک کارگر باید دو ماه غیبت کند و اساسنامه بیمه اش را پیگیری کند و…».

البته بسیاری از این کارگران دیگر بیمه نیستند. من برای گرفتن بیمه خود زحمت کشیدم؛ ابتدا گفتند منتظر باز شدن سایت باشید و دوباره ثبت نام کنید. من تا امروز صبر کردم، اما هنوز سایت برای ما باز نشده است.

این کارگر با ناامیدی از قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی می گوید: سه سال طرح را به مجلس بالا و پایین کردند و هر بار به نفع خودشان چیزی را کم کردند، حالا طرحی را تصویب کردند که احتمالاً از سازمان خارج می شود. همان مشکل کمبود منابع و برمی گردیم به این نقطه؛ یعنی سازمان تامین اجتماعی پس از مدتی دوباره بیمه کارگران ساختمانی را به بهانه کمبود منابع قطع می کند.

طرح اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در پایان سال گذشته تصویب شد و آیین نامه آن در شرف تدوین بود. هنوز این قانون به مرحله اجرا نرسیده بود که برخی از نمایندگان مجلس به بهانه تأثیر این قانون بر افزایش قیمت مسکن آن را رها کردند و طرح خود را به جلسه علنی آوردند. طرح جدید محبوب نمایندگان پس از رفت و برگشت به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرانجام قانون شد و اجرای آن ابلاغ شد. قانونی که البته مورد تایید فعالان صنفی نیست.

کارگران معتقدند مسیری که طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس طی کرده نشان دهنده ناتوانی و درماندگی آنها در مقابل کارفرمایان است. بسیاری از آنها امیدی به تغییر وضعیت خود ندارند. کارگری که 30 سال کار کرده و تنها 8 سال از حق بیمه محروم شده است، می داند که شغلش مانند سایر کارگران با بازنشستگی ختم نمی شود و قرار نیست میانسالی و پیری خود را با مستمری سپری کند. او خود را برای ادامه کار طاقت فرسای ساختمانی تا زمانی که عمرش تحمل می کند آماده کرده است!

بیمه اجتماعی حداقل حقی است که کارگر می تواند در ازای تامین نیروی کار خود از کارفرما مطالبه کند، حقی که البته در قانون اساسی برای همه افراد جامعه صرف نظر از کارگر بودن یا نبودن آنها پیش بینی شده است. . کارگران ساختمانی اما امروز از حداقلی ترین و ابتدایی ترین حق خود محرومند…

منبع: ایلانا


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا