اخبار روز

30 درصد بازار مواد مخدر ایران در اختیار سازمان های شبه دولتی است


به گفته پی ام آپ، نهادهای موسوم به «شبه دولتی» یا به عبارتی «موسسات غیردولتی» عموماً خارج از سطح سیاست گذاری و نظارت قانونگذاری هستند. بر این اساس مرکز پژوهش های مجلس تصمیم گرفته است تا گزارشی از نقش این نهادها در اقتصاد ایران ارائه کند. گزارش اول به بررسی بازار مواد مخدر کشور پرداخته است. بازاری که ردپای قوی نهادهای مختلف شبه دولتی در آن به وضوح نمایان است.

بر اساس جمع بندی کارشناسان این مرکز بیش از هر چیز عدم شفافیت در این شرکت ها شور و حال ایجاد می کند. 300 شرکت در حوزه داروسازی فعال هستند که 40 شرکت در بورس پذیرفته شده و صورت های مالی خود را منتشر می کنند. اگرچه این شرکت‌ها در سال‌های اخیر منابع زیادی را به صورت ارز با نرخ ترجیحی دریافت کرده‌اند، اما باید اطلاعات نحوه تخصیص درآمد ارزی به واردات دارو را در صورت‌های مالی خود منعکس می‌کردند و به مردم اعلام می‌کردند. . از سوی دیگر، مؤسسات عمومی غیردولتی مالک غیرمستقیم شرکت‌های بزرگ دارویی با برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه آنها هستند.

مرکز پژوهش های مجلس برآورد کرده است که این نهادها 30 درصد بازار دارو را در اختیار دارند. علاوه بر این، هلدینگ های مختلف بخش خصوصی بیش از 36 درصد از بازار دارو را در اختیار گرفته اند. همچنین بر اساس یافته‌های این گزارش، هم نهادهای دولتی غیردولتی و هم بخش خصوصی عموماً سهامداران عمده شرکت‌های دارویی بوده و در موارد محدود، مانند بیمه اجتماعی روستاییان، سهامدار تعداد زیادی از شرکت‌ها هستند. ، عشایر و کشاورزان، بیمه مرکزی، بیمه و صندوق های ایران بازنشستگی کارکنان بانک های ملی و بانک های ادغام شده دیده می شود.

ارزش فروش داروهای ساخته شده در سال 1398 که آخرین آمار موجود است، تقریباً 297 میلیارد ریال و مقدار داروهای وارداتی نیز تقریباً 51 میلیارد ریال بوده است. بنابراین سهم واردات در کل مصرف دارو در کشور بر اساس ارزش فروش حدود 15 درصد بوده است. اما مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی در این صنعت چگونه است؟

به منظور برآورد مشارکت هر یک از نهادهای دولتی غیردولتی و بخش خصوصی در کنترل و مدیریت بازار دارویی کشور، پس از تعیین حداقل سطح مالکیت، مالک نهایی انتخاب و گروه مالکیت بر اساس درصد مالکیت فرض بر این است که حداقل سطح مالکیت در نظر گرفته شده برای کنترل و مدیریت یک شرکت 40 درصد است و کل سهم بازار شرکت به مالک نهایی واگذار می شود.

گزارش مرکز تحقیقات با ارائه نموداری سهم هر یک از بخشهای مختلف کنترل و مدیریت بازار ریالی فروش دارو را نشان داده است. حدود 17 درصد تأمین اجتماعی، 7 درصد ستاد اجرایی فرمان امام و 5 درصد بانک ملی بازار دارو را در بین 55 شرکت دارویی کنترل و مدیریت می کنند. این 55 شرکت بیش از 83 درصد از بازار ریالی فروش دارو را در اختیار دارند. با احتساب آستان قدس و مؤسسه جامعه الصادق، مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی در کنترل بازار مواد مخدر به بیش از 30 درصد می رسد. سهم بخش خصوصی 53 درصد است که حدود 37 درصد آن متعلق به هلدینگ های مختلف بخش خصوصی است.

در نمودار ضمیمه این گزارش، جزئیات بهتری از مشارکت هر یک از این نهادها در بازار داروی ایران را مشاهده می کنید.

بازیگران اصلی

سازمان تامین اجتماعی از طریق شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بزرگترین هلدینگ دارویی کشور “شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو)” را در اختیار دارد. ستاد اجرایی فرمان امام یکی دیگر از نهادهای عمومی غیردولتی است که یکی از بازیگران اصلی صنعت داروسازی کشور به شمار می رود. شرکت مذکور مالکیت گروه دارویی برکت را از طریق شرکت “کاراندیش دران ماشین ساز” به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق گروه توسعه اقتصادی تدبیر در اختیار دارد. مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است که از جزئیات شرکت موسوم به «کاراندیش دوران مزازر» اطلاعی در دست نیست. به همین دلیل در گزارش، تعداد سهام ستاد اجرایی فرمان امام در شرکت مذکور با علامت سوال نشان داده شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، سایر سهامداران گروه دارویی برکت یعنی سرمایه گذاری تدبیر حدود 9 درصد، سرمایه گذاری دینامیک حدود 4 درصد، صندوق سرمایه گذاری تدبیرگران فردا حدود 5 درصد و پالایشگاه پارسیان سپهر حدود 2 درصد نیز زیرمجموعه این شرکت هستند. ستاد اجرایی فرمان امام. بنابراین موسسه مذکور بزرگترین و مالک اصلی گروه دارویی برکت می باشد.

بازوی پژوهشی مجلس افزود: گروه دارویی برکت مالک هلدینگ سرمایه گذاری البرز است و این هلدینگ نیز به طور مستقیم 68 درصد از سهام گروه دارویی سبحان را در اختیار دارد. هلدینگ سرمایه گذاری البرز و گروه دارویی سبحان دارای شرکت های بزرگ دارویی مانند البرز دارو، سبحان دارو، ایران دارو، توده دارو، البرز بالک و غیره هستند.

بدین ترتیب گروه دارویی برکت و به تبع آن ستاد اجرایی فرمان امام مالک شرکت های دارویی فوق الذکر می باشد. با توجه به کمبود اطلاعاتی از قبیل تعداد سهام گروه توسعه اقتصادی تدبیر در شرکت سرمایه گذاری پویا، گروه توسعه انرژی تدبیر در شرکت پالایش پارسیان سپهر و سرمایه گذاری تدبیر در صندوق تدبیرگران فردا، درصد سهام نگهداری شده به صورت سوالی نشان داده شده است. علامت گذاری.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک ملی از طریق شرکت توسعه و مدیریت طرح‌های آینده پویا، مالکیت عمده شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو را در اختیار دارد. بانک ملی 100 درصد سهام شرکت مدیریت توسعه و برنامه ریزی آینده پویا و شرکت مدیریت برنامه ریزی و توسعه آینده پویا 72 درصد از سهام سرمایه گذاری شفا دارو را در اختیار دارد.

سرمایه گذاری گروه توسعه ملی یکی دیگر از سهامداران سرمایه گذاری شفادارو (حدود 14 درصد) است که متعلق به بانک ملی است. سرمایه گذاری توسعه ملی که زیرمجموعه بانک ملی و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی است، حدود 4 درصد از سهام سرمایه گذاری شفادارو را در اختیار دارد. بدین ترتیب 3 شرکت پویا توسعه و مدیریت برنامه آتی سرمایه گذاری توسعه ملی و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی که در مجموع حدود 90 درصد سهام سرمایه گذاری شفادارو را در اختیار دارند به عنوان زیرمجموعه های بانک ملی قرار دارند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا