دانستنی هاعمومی

 3 ویژگی زغال که احتمالا نمی‌دانستید

زغال، یکی از نعمت هایی است که خدا به انسان داده است. شاید این جمله برای شما تنها یادآور جوجه کباب و چای زغالی باشد اما در گذشته که بخش عظیمی از گرمایش منازل با زغال تامین می‌شد (بله اکنون هم در بعضی کشورها، گرمایش منازل چنین تامین می‌گردد) یا برای کشیدن نقاشی گل کوچیک بچه محل ها روی دیوار غار، چاره ای جز استفاده از زغال نبود، بهتر می‌دانستند زغال چه نعمت بزرگی است. در هر حال، در این مطلب با 5 ویژگی زغال که احتمالا نمی‌دانستید آشنا می‌شویم.

زغال چیست؟

زغال، ماده حاصل از سوختن یک یا چند ماده دیگر می‌باشد. زغال ها انواع مختلفی دارند و هرکدام، با توجه به نیازهایی که رفع می‌کنند، از محبوبیتی برخوردار هستند.

کاربرد انواع زغال

با توجه به اینکه گفتیم زغال، انواع مختلفی دارد، پس کاربردهای هرکدام از این انواع زغال نیز قطعا متفاوت خواهد بود، هرچند ویژگی مثل گرم کردن خانه یا پختن غذا، در بیشتر آن ها وجود دارد. از مهمترین انواع زغال، می‌توان به زغال فشرده، زغال چوب، زغال سنگ و زغال فعال اشاره کرد. در این بخش با هرکدام از این زغال ها و کاربردهایشان آشنا خواهیم شد.

زغال فشرده

شاید بتوان محبوب ترین زغال را این نوع زغال دانست. دلیل این تعریف ما از زغال فشرده، ارزانی تولید و بهره وری، رساندن آسیب کمتر به محیط زیست، سهولت در استفاده، امکان صادرات و دستگاه های باکیفیت و می‌باشد.

کاربرد زغال فشرده

از مهمترین کاربردهای زغال فشرده، می‌توان به پخت و پز و در نتیجه، استفاده در رستوران ها نام برد.

زغال چوب

زغالی که از سوختن چوب پدید می‌آید، از انواع نه چندان دوست داشتنی زغال به حساب می‌آید؛ چرا که باعث نابودی درختان، در نتیجه نابودی جنگل ها و محیط زیست می‌شود و امروزه استفاده از آن شدیدا توسط دوست داران محیط زیست با مخالفت رو به رو می‌شود.

کاربرد زغال چوب

زغال چوب کاربردهایی مانند گرم کردن منازل و استفاده برای پخت و پز دارد و زغال همان هیزمی که برای روشن نگه داشتن شومینه ها استفاده می‌شود، این نوع زغال خواهد بود. قطع درختان برای کارهای تزئینی، کاری به شدت نکوهیده می‌باشد و خواهش می‌کنیم تمام هموطنان عزیز از انجام اینکار صرف نظر کنند.

زغال سنگ

زغال هایی که نه در مدت یک روز و دو روز، بلکه در طی میلیون ها سال تشکیل شده اند، زغال سنگ می‌باشند. استخراج این نوع زغال به شدت سخت بوده و نیازمند تلاش طاقت فرسا می‌باشد. حتی امکان بیمار شدن کارگران معدن زغال سنگ به شدت بالا بوده و به همین دلیل، همانطور که قطعا شنیده اید، آن را سخت ترین کار دنیا می‌دانند.

کاربرد زغال سنگ

از گذشته های بسیار دور تاکنون، از زغال سنگ نیز به عنوان ماده ای برای گرم کردن منازل استفاده می‌شد اما یک کاربرد فوق العاده این سوخت تجدید ناپذیر، سبب شده است که هنوز هم بسیاری از کشورها، زحمت استخراج آن را با روی گشاده بپذیرند. این کاربرد، چیزی جز تولید برق نمی‌باشد. بله! تولید برق با استفاده از سنگ

زغال فعال

جدیدترین نوع زغال، زغال فعال می‌باشد که از حرارت بسیار زیاد دیدن چوب تولید می‌شود. به عبارت دیگر، کربن فعال، آپدیت شده زغال چوب می‌باشد. شاید با خود بگویید اگر باز هم این زغال از چوب تولید می‌شود، پس چرا با آن به مخالف نپرداختیم؟ دلیل این موضوع، کاربردهای بی نظیر زغال فعال است که واقعا ارزش دارد چوب هایی که از درختان خشک شده تولید می‌شود را صرف تولید آن کنیم.

کاربرد زغال فعال

زغال فعال، کاربردهای فراوانی در پزشکی و زندگی انسان ها پیدا کرده است. از رفع مسمومیت های مختلف گرفته تا تصفیه آب، هوا و فاضلاب. از جدا کردن فلزاتی مانند طلا، مس و … از سنگ معدنشان تا کافئین زدایی قهوه، تنها بخشی از کاربردهای فراوان این زغال ارزشمند می‌باشند.

 3 ویژگی زغال که احتمالا نمی‌دانستید

3 ویژگی فوق العاده زغال ها

با توجه به کاربردهایی که از زغال ها بیان کردیم، احتمالا تاکنون باید با یک سری از ویژگی های آن ها آشنا شده باشید. در این بخش به معرفی 5 ویژگی زغال ها می‌پردازیم.

ایجاد گرمای شدید

قاعدتا بزرگ ترین ویژگی زغال ها، سوختن طولانی مدت آن ها می‌باشد و بحث، بر سر چقدر سوختن آن ها می‌باشد. بعضی زغال ها مانند زغال خودسوز، بیشترین میزان سوختن یکباره را داشته و برخی کمتر می‌سوزند. در بین زغال های فشرده، کیفیت زغال فشرده و دستگاه های زغال ساز، مهمترین عامل برای تولید یک محصول با میزان گرمای بالا و سوختن زیاد می‌باشد.

سودآوری بالا

زغال های گوناگون مخصوصا زغال فشرده، می‌توانند یک فرصت شغلی ایده آل برای خیلی از افراد باشند. با راه اندازی خط تولید این زغال، امکان رسیدن به سودهای کلان و فروش بی نظیر وجود دارد. در واقع، شما با صرف یک هزینه برای تهیه دستگاه زغال فشرده و خرید کوره های صنعتی، می‌توانید به تولید زغال فشرده روی آورده و یک کسب و کار موفق داشته باشید.

آسیب به محیط زیست

صحبت درباره حفظ محیط زیست فراوان شده است و شاید به همین دلیل باشد که خیلی از افراد، مخالف شدید زغال هستند اما آیا تمام زغال ها به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند؟ اگر منظور ما از آسیب، آسیب اندک باشد، قاعدتا ممکن است نه تنها زغال، بلکه خیلی از عناصر دیگر نیز به محیط زیست آسیب برسانند. در خصوص آسیب جدی، بله، یک سری زغال ها آسیب جدی ممکن است وارد کنند اما اگر زغالی با دستگاه های با کیفیت تولید شده باشد، می‌توان آن را از این حیث مبرا کرد.

 3 ویژگی زغال که احتمالا نمی‌دانستید

قیمت و خرید دستگاه زغال فشرده

دستگاه زغال فشرده، از سری دستگاه هایی است که توسط شرکت های مختلفی تولید می‌شوند. این نوع دستگاه ها، باید با یک عملکرد بی نظیر، کمک شایان توجهی به تولید این محصولات کنند. دستگاه های زغال فشرده سازه ابتکار ارشد، با بهره گیری از جدیدترین و به روز ترین تکنولوژی ها، توانسته اند سهم بزرگی از بازار را در بر بگیرند. برای خرید این دستگاه ها، می‌تواند هم اکنون وارد سایت سازه ابتکار ارشد بشوید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع زغال، کاربردها و ویژگی های آن ها آشنا کنیم. زغال ها یکی از محبوب ترین مواد برای تهیه غذا می‌باشد و کاربردهای فراوان دیگری مانند تولید برق، درمان مسمومیت و تصفیه آب و هوا نیز دارد. شرکت سازه ابتکار ارشد، افتخار دارد که توانسته در طی سال های فعالیتش، برای هزاران هموطن کارآفرینی کرده و به نامی پر آوازه تبدیل شود. انتخاب این مجموعه به عنوان کارآفرین برتر سال های 1399، 1400 و 1401، گواهی بر کیفیت خدمات آن ها می‌باشد.

 

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا