اخبار روز

22 سپتامبر روز جهانی بدون خودرو! / 11 نکته مهم در خصوص روز جهانی بدون خودرو!

به دلیل کیفیت پایین سوخت ها آلودگی زیادی از خودروها وارد هوا شده است. به همین منظور روز 22 سپتامبر به عنوان روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است.

با توجه به آلودگی بسیار زیاد خودروها و خطر جانی انسان ها، به منظور فرهنگی کردن پیاده روی، استفاده از دوچرخه و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده نمادین از خودروهای شخصی در این روز، 22 سپتامبر به عنوان روز جهانی بدون خودرو انتخاب شد. این کار را نکنید، حداقل آن روز به محیط زیست کمک کنید و آلاینده های هوا را کاهش دهید.

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، هر سال در 22 سپتامبر (31 شهریور) برگزار می شود مسئولان و فعالان محیط زیست در برخی از شهرهای بزرگ جهان، رانندگان را تشویق می کنند تا در روز جهانی بدون خودرو از خودرو خودداری کنند و مردم نیز برای حفظ محیط زیست بدون خودرو و وسایل نقلیه خود با پای پیاده یا با دوچرخه در حال رفت و آمد هستند. کمک به زندگی و کاهش آلاینده‌های هوا، زیرا خودروها به عنوان منابع متحرک آلودگی، یکی از منابع اصلی آلودگی هوا به ویژه در شهرها محسوب می‌شوند.

آلایندگی خودروها در سراسر جهان به دلیل کیفیت پایین سوخت و مقررات ضعیف خودرو ایجاد می شود. استفاده روزافزون از خودرو در جهان منجر به آلودگی هوا شده است و آن را به یکی از منابع اصلی آلودگی تبدیل کرده و اثرات مختلفی بر محیط زیست وارد کرده و سلامت انسان را به خطر می اندازد.

در زیر به 11 نکته به مناسبت این روز اشاره می کنیم:

* روز جهانی بدون خودرو حدود پنج سال برگزار شد تا اینکه در سال 1999 با حمایت سازمان ملل این کمپین به طور جدی جایگاه خود را در کشورهای مختلف جهان به دست آورد.

*در حال حاضر 1500 شهر در سراسر جهان هر ساله روز جهانی بدون خودرو را جشن می گیرند و هر سال بر تعداد شهرهای حمایت کننده از این روز افزوده می شود.

*خودروها عامل انتشار مواد هیدروکربنی – مشتقات نفتی – هستند و این مواد به دلیل ترکیب با ذرات معلق موجود در جو معمولاً در هوا معلق می مانند و مستقیماً بر مجرای تنفسی فوقانی ما تأثیر می گذارند.

* با توجه به استفاده روزافزون از خودروهای شخصی و بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

* استفاده از دوچرخه یکی از راه های جشن گرفتن روز جهانی بدون خودرو است که در دراز مدت آلودگی هوا را کاهش می دهد.

*متاسفانه در برخی کشورها از جمله ایران، برخی مسائل فرهنگی در خصوص استفاده شهروندان از دوچرخه وجود دارد. بنابراین فرض بر این است که فردی که از دوچرخه استفاده می کند، منابع مالی لازم برای خرید خودروی شخصی خود یا موقعیت اجتماعی مناسب را ندارد و لازم است مردم تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه سواری در سراسر کشور شوند. گاهی پیاده روی در برخی مسیرها این برای از بین بردن این تصور غلط است که هر چه ماشین شخصی یک فرد جدیدتر و بهتر باشد، شخصیت و موقعیت اجتماعی او بالاتر می رود.

* اولین قدم در جهت استفاده از دوچرخه های شخصی و مشترک، آماده سازی زیرساخت های لازم از جمله ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری ایمن و پلیس این مسیرها است.

* گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی البته می تواند نیاز شهروندان به استفاده از خودرو را نیز کاهش دهد. البته با وجود برخی موانع و مشکلات از جمله تحریم ها و کمبود اعتبار، در سال های اخیر تلاش های زیادی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است، اما ظرفیت ناوگان حمل و نقل همچنان پابرجاست و حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و غیره برای جمعیت تهران مناسب نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا