اخبار روز سینما

دلیل اینکه تا ۲۰ سال دیگر هیچ ستاره‌ای در آسمان وجود نخواهد داشت چیست؟

یکی از زیبایی های این دنیا تماشای آسمان شب پر از ستاره است. با این حال، به گفته کارشناسان، انسان تا 20 سال دیگر قادر به دیدن هیچ ستاره ای در آسمان نخواهد بود.

آلودگی نوری مقصر اصلی ناپدید شدن ستاره های آسمان در آینده نزدیک

دلیل اینکه تا ۲۰ سال دیگر هیچ ستاره‌ای در آسمان وجود نخواهد داشت چیست؟

نسل‌های قبلی می‌توانستند آسمانی درخشان پر از ستاره‌ها را در هر کجای زمین ببینند. اگرچه تعداد ستارگان قابل مشاهده سال به سال کاهش می یابد. فقط شرایط را با زمانی که بچه بودید مقایسه کنید. این مشکل مربوط به پدیده ای به نام آلودگی نوری است که هر سال 10 درصد بدتر می شود. امروزه شهرها بزرگتر و مدرن تر می شوند و یکی از خواسته های همیشگی شهروندان روشنایی کافی است. از سوی دیگر، زندگی شبانه بسیار گسترده شده است.

این مشکل باعث آلودگی نوری شده است. در سال 2016، گروهی از ستاره شناسان آلمانی گزارش دادند که تقریبا یک سوم جمعیت جهان دیگر نمی توانند کهکشان راه شیری را ببینند. اگر کودکی بتواند 250 ستاره را در شب ببیند، تا سن 18 سالگی این تعداد به 100 ستاره کاهش می یابد.

دلیل اینکه تا ۲۰ سال دیگر هیچ ستاره‌ای در آسمان وجود نخواهد داشت چیست؟

یکی دیگر از عوامل آلودگی نوری و ناپدید شدن ستارگان در آسمان شب، شخص ایلان ماسک است. ماسک پروژه موفق Starlink را ارائه کرد و کاربران زیادی را به اینترنت ماهواره ای علاقه مند کرد. اما برای راه اندازی این نوع اینترنت، تعداد زیادی ماهواره به مدار زمین فرستاده شد و هزاران ماهواره دیگر نیز در آینده نزدیک ارسال خواهند شد.

وجود این ماهواره ها باعث انعکاس نور شده و رصد ستارگان را برای ستاره شناسان دشوار می کند. حتی این ماهواره ها نیز ظرفیت رصدخانه های قدرتمند را تحت تاثیر قرار داده اند و اکنون باید زمان بیشتری صرف کسب اطلاعات مربوطه شود. در برخی موارد ستاره های بسیار دور و کم نور به سختی دیده می شوند. اما راه حل مشکل ناپدید شدن ستاره ها از آسمان شب چیست؟

در بحث شهرها می توان با قاب های مخصوص نور چراغ های عمومی را به سمت پایین هدایت کرد و تابش خیره کننده آنها را کاهش داد. همچنین می توانید به جای سفید و آبی به سراغ رنگ های دیگری مانند نارنجی و قرمز بروید. این تغییرات می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر مشکل آلودگی نوری داشته باشد. از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند چراغ قرمز برای بدن انسان نیز مفید است.

دلیل اینکه تا ۲۰ سال دیگر هیچ ستاره‌ای در آسمان وجود نخواهد داشت چیست؟

آنها می توانند مکانیسم های خاصی را فعال کنند که منجر به کاهش سطح قند خون و تولید ملاتونین می شود. این مشکل می تواند تاثیر مثبتی در حل مشکل چاقی داشته باشد. برای سایر عوامل آلودگی نوری نیز اقداماتی انجام شده است. خوشبختانه، تلاش‌های فراوان ستاره‌شناسان و دوستداران محیط‌زیست باعث شده است که ایلان ماسک وعده طراحی مجدد ماهواره‌های SpaceX را برای کاهش مشکل آلودگی نوری بدهد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا