اخبار روز

2 الگوی وحدت مذهبی و قومی در بیانات رهبر انقلاب چه کسانی هستند؟ + عکس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در بخشی از بیانات خود از دو شخصیت مذهبی و وحدت‌گرا در بین مردم سیستان و بلوچستان یاد کردند که یکی از آنها شیعیان است. و دیگر اهل سنت: «در ماه رمضان، همان سالی که به زاهدان رفتم، دو تن از علمای بزرگ در زاهدان بودند. عالم طراز اول شیعه مرحوم آقای کفعمی، عالم طراز اول اهل سنت مرحوم مولوی عبدالعزیز ملازهی بود. آنجا مرا گرفتند و بردند تهران و به قزل قلعه بردند. مرحوم کفعمی علناً از ما حمایت کرد، مرحوم مولوی عبدالعزیز بر خلاف سخنان ما قضاوت کرد.

این دو شخصیت که نقش مهمی در تاریخ این خطه و انقلاب اسلامی داشتند، متأسفانه تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته‌اند، در حالی که آرمان‌های دینی و سیاسی آنها می‌تواند الگوی خوبی برای امروز کشور باشد.

آیت الله کفعمی از چهره های تاثیرگذار سیستان است که در بسیج مردم شرق کشور علیه حکومت طاغوت نقش اساسی داشت. با اینکه اصالتاً مشهدی بود، پس از پایان تحصیلات حوزوی، به دعوت شیعیان و روحانیون زابل برای تبلیغ به سیستان و بلوچستان رفت و در آنجا ساکن شد.

ایجاد حوزه علمیه و تربیت طلاب فراوان، تحکیم وحدت اقوام و مذاهب استان، تأسیس دهها مسجد و بنای خیر در استان، مبارزه پنهان و آشکار با رژیم ستم شاهی، تشکیل مجامع مردمی و حمایت از تبعیدیان. مبارزان به ویژه مقام معظم رهبری. رسیدگی به ایتام و نیازمندان، تکریم و خدمت به روحانیون و سادات منطقه و خدمات متعدد دینی، فرهنگی و اجتماعی وی در مدت حضور 50 ساله خود در استان، مقام پدر معنوی یاد شده را برای وی به ارمغان آورد. مردم استان اعم از شیعه و سنی و زادگاهش امید معنون

آیت الله کفعمی در همان سال 42 به نهضت امام پیوست. مرحوم آیت الله سید جواد علم الهادی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم وی در سال 1374 درباره نحوه همراهی مرحوم کفعمی با نهضت امام می گوید: «وقتی نامه {امام خمینی} را به مرحوم کفعمی دادم، گفتند که آقای خمینی کار خارق العاده ای انجام داده است.» ایشان از یک نفر خواستند پاسخ دهند. بازار و یک پارچه 20 متری بخرید. سخنان امام را روی آن نوشتند و گفتند: فردا نماز جمعه است و این هفته اهل سنت به نماز من می آیند. کفن پوشید و شمشیر به دست گرفت و نامه امام را خواند و مردم گریه کردند. وی گفت هرکس می خواهد اسلام را احیا کند باید این طومار را امضا کند.

هفته وحدت، استان سیستان و بلوچستان، ایران اهل سنت

آیت الله کفعمی از سمت چپ اول است. در سیمای ولی فقیه هم حضور دارند

یکی از موضوعاتی که باعث شد سیستان و بلوچستان در اوایل انقلاب بر خلاف سایر مناطق مرزی کمترین تنش و درگیری را متحمل شود، تلاش های وحدت بخشی آیت الله کفعمی و روحانیون شیعه و سنی منطقه بود. نماینده روحانیت این منطقه به سرپرستی امام خمینی (ره) در جلسه 21 خرداد 1357 جامعه روحانیت سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه کوچکترین تفاوتی بین شیعه و سنی در منطقه وجود ندارد، گفت: «… ما خیلی تلاش کردیم تا اینجا به هماهنگی برسیم و برادری ایجاد کنیم. . و انشاءالله اگر تحقیق کنید نمی شنوید که آنجا در بلوچستان حتی کوچکترین اختلافی بین برادران شیعه و سنی بوده است. وحدت و شانس نهایی برقرار است. با اینکه اکثریت سنی هستند، 180 تا 90 درصد سنی هستند، اما کوچکترین موردی وجود ندارد که بین این دو فرقه اسلامی به نام دین تفاوتی وجود داشته باشد.

مولوی عبدالعزیز ملازاده به همراه آیت الله کفعمی، رهبر شیعیان استان، به عنوان یکی از رهبران مذهبی اهل سنت، تلاش کردند علاوه بر حفظ وحدت بین مذاهب، علیه حکومت طاغوت نیز اقدام کنند. وی که تحصیلات خود را در پاکستان و هندوستان به پایان رسانده بود مدتی در مکه زندگی کرد و در آنجا به تحصیل و تدریس پرداخت، اما به اصرار پدر به سیستان و بلوچستان بازگشت و رهبری امامت اهل سنت را بر عهده گرفت.

مولوی عبدالعزیز مدرسه دارالعلوم زاهدان را تأسیس کرد و از سال 1340 امام جماعت اهل سنت بود. جماعت در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب، اتحادیه مسلمانان را تأسیس کرد و به مبارزات خود در این راستا ادامه داد. مولوی عبدالعزیز با حمایت امام خمینی(ره) مردم را به شرکت در همه پرسی جمهوری اسلامی تشویق کرد و با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان شد.

مرحوم آیت الله مطهری یزدی، داماد آیت الله کفعمی، چندین سال پیش درباره رویکرد وحدت گرایی آن مرحوم و آقای ملازاده فرمودند: ایشان {آیت الله کفعمی} با اهل سنت دوست بودند و همه کار خود را با آنها به پایان رساندند. ” نگذاشت وهابی های زاهدان به بلوغ برسند. مولوی عبدالعزیز از مکه به کربلا رفت و در نجف به زیارت آیت الله خویی، حکیم و امام رفت و گفت من و آقای کفعمی در زاهدان وحدت را حفظ کردیم.

مرحوم ملازاده در سال 1345 برای مداوا به مشهد مقدس رفت و در آنجا درگذشت و پیکرش را در روستای حیات به خاک سپردند. مرحوم کفعمی در 10 تیر 1362 درگذشت و پیکرش در صحن آزادی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید:

۲۷۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا