دانستنی ها

17 پیشنهاد مهم و ساده برای نفخ شکم

گاهی اوقات با چند روش ساده می توان این مشکل را در سریع ترین زمان ممکن حل کرد. بیشتر این روش ها به سبک زندگی و عادات غذایی مربوط می شود.

غذاهای مصرف شده در طول روز را یادداشت کنید

در بیشتر موارد، علت اصلی نفخ شکم، حساسیت شما به یک ماده غذایی خاص است. اگر این ماده غذایی را حذف یا کاهش دهید، درد شما تا حد زیادی کاهش می یابد. برای حل این مشکل سعی کنید هر وعده غذایی را که می خورید یادداشت کنید تا متوجه شوید کدام غذاها باعث نفخ می شوند. به عنوان مثال، برخی افراد پس از خوردن برخی محصولات لبنی یا سبزیجات دچار نفخ می شوند.

غذای خود را با حوصله بجوید

جویدن سریع غذا باعث می شود که مقدار زیادی هوا همراه با غذا وارد معده شما شود و باعث درد شکم و نفخ شود. اگر هر لقمه را چند بار بجوید نفخ را تا حد زیادی تسکین خواهید داد. لازم به ذکر است که جویدن آدامس، سیگار کشیدن و استفاده از نی باعث نفخ معده می شود و باعث می شود مقدار زیادی هوا وارد معده شود.

چای و دمنوش های گیاهی بنوشید

مصرف برخی دمنوش ها و دمنوش های گیاهی به هضم غذا کمک می کند و به دفع گاز معده کمک می کند. به عنوان مثال رازیانه برای درمان یبوست و نفخ بسیار مفید است. بنابراین اگر نفخ شما با اسهال همراه است این چای را ننوشید. نوشیدن چای نعناع، ​​بابونه، زنجبیل و نعناع نیز به درمان نفخ کمک می کند.

ورزش کنید و پیاده روی کنید

اگر غذا به درستی هضم نشود، گاز در معده شما جمع می شود. برای درمان نفخ ناشی از سوء هاضمه ورزش کنید. حرکات ورزشی نقش مهمی در هضم غذا دارند. ورزش های ملایم مانند یوگا می توانند گاز روده ها را حرکت دهند. همچنین ممکن است پیاده روی بعد از غذا خوردن مفید باشد.

برای جلوگیری از یبوست آب بنوشید

هنگامی که بدن شما هیدراته است و به اندازه کافی آب می نوشید، کمتر احتمال دارد دچار یبوست شوید. یبوست یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و تولید گاز است و با نوشیدن آب تا حد زیادی می توان آن را کاهش داد. آب همچنین ممکن است تا حدودی به هضم غذا کمک کند.

وعده های غذایی خود را تقسیم کنید

هر چه هضم غذا آسان تر باشد، درد معده و نفخ کمتری را تجربه خواهید کرد. به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز، تعداد وعده های غذایی را به 4-5 وعده افزایش دهید. این امر هضم غذا را برای دستگاه گوارش شما آسان تر می کند.

برخی از سبزیجات و غذاها را ممنوع کنید

برخی نوشیدنی ها و غذاها باعث تجمع گاز در معده می شوند. به عنوان مثال، نوشابه ها و برخی سبزیجات مانند کلم بروکلی و گل کلم، سیر و پیاز، لوبیا، عدس، غذاهای سرخ شده و تند باعث نفخ می شوند. نوشتن غذاهایی که در طول روز می خورید به شما کمک می کند بفهمید به کدام غذا حساسیت بیشتری دارید و کمتر می خورید.

پروبیوتیک مصرف کنید

مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها به هضم راحت تر غذا کمک می کنند و در نتیجه گاز و نفخ کمتری ایجاد می کنند. پروبیوتیک ها همچنین در برخی مکمل ها و غذاهای بدون نسخه مانند ماست یافت می شوند.

دانه های رازیانه را بجوید؛ درمان نفخ در طب سنتی

قبلا گفته بودیم که چای رازیانه به درمان یبوست کمک می کند. علاوه بر این، برای درمان نفخ بعد از غذا مقداری دانه رازیانه بجوید. البته به یاد داشته باشید که افراد باردار و شیرده باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند. زیرا در برخی موارد ممکن است باعث اختلاط هورمون های بدن شود. توصیه می شود با یک متخصص مشورت کنید.

پد آب گرم را روی شکم خود قرار دهید

نفخ شکم اغلب در کودکان و گاهی در بزرگسالان با درد شکم همراه است. از آنجایی که بسیاری از روش های ذکر شده در بالا را نمی توان برای کودکان اعمال کرد، سعی کنید با گرم کردن حوله و قرار دادن آن به آرامی روی شکم، تورم را کاهش دهید. علاوه بر این، گرما باعث شل شدن روده ها و در نتیجه دفع گاز می شود. برای درمان نفخ نوزادتان می توانید کمی با روغن های گیاهی شکم خود را ماساژ دهید.

بهتر است میوه ها و سبزیجات حاوی فروکتوز را از زندگی خود حذف کنید!

درست است که میوه ها فواید زیادی برای بدن دارند. اما این به معنای مجاز بودن همه اینها نیست! به عنوان مثال، میوه هایی مانند موز و توت فرنگی به دلیل داشتن فروکتوز و خطرات سلامتی برای برخی افراد مفید نیستند و می توانند باعث نفخ شوند. علاوه بر این، سبزیجاتی مانند کاهو، هویج و لوبیا سبز نیز باید به این لیست اضافه شوند.

از مکمل های حاوی زغال فعال استفاده کنید

برخی از مکمل های ساده حاوی زغال چوب فعال برای کمک به هضم و درمان نفخ هستند. به طور کلی این مکمل ها نیازی به تجویز پزشک ندارند و قبل و بعد از غذا مصرف می شوند. با این حال، همانطور که می دانید، بهتر است قبل از استفاده از هر دارویی با متخصص داخلی مشورت کنید. مصرف این مکمل ها ممکن است مدفوع را سیاه کند که طبیعی است.

درست بنشین!

زمانی که صاف می نشینید احتمال دفع گاز بیشتر است. خوابیدن و دراز کشیدن گاهی باعث درد بیشتر معده می شود. همچنین تمریناتی برای خلاص شدن از شر گاز معده وجود دارد.

مقداری سرکه سیب به آب اضافه کنید

سرکه سیب با تولید اسید معده و آنزیم های گوارشی هضم غذا را تسهیل می کند. برای تسکین سریع نفخ، یک قاشق سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از غذا بنوشید تا از نفخ جلوگیری کنید. البته پس از انجام این کار، دهان خود را با آب بشویید; زیرا سرکه می تواند به مینای دندان آسیب برساند و باعث پوسیدگی شود.

بعد از غذا از روغن میخک استفاده کنید

در طب سنتی از روغن میخک برای مشکلات گوارشی مانند نفخ زیاد استفاده می شود. اگر روغن میخک را بعد از غذا مصرف کنید، آنزیم های گوارشی افزایش یافته و در نتیجه گاز معده کاهش می یابد. با این حال، برای جلوگیری از مشکلات مربوط به حرکات روده و اسهال، از این روغن بیش از حد استفاده نکنید.

آدامس

بسیاری از مردم متوجه می شوند که جویدن آدامس به هضم غذا کمک می کند، بنابراین نفخ و درد شکم را بهبود می بخشد. با این حال، به یاد داشته باشید که وقتی آدامس می جوید، هوای زیادی وارد معده خود می کنید! در نتیجه باد در معده جمع می شود و نفخ می کنید.

نوشابه های گازدار ننوشید

حتما تجربه کرده اید که پس از مصرف نوشابه های گازدار مانند نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا باد زیادی در گلوی شما می آید. این مشکل به دلیل وجود گاز زیاد در این نوشیدنی ها به وجود می آید که وارد معده می شود و در نتیجه دچار نفخ می شوید. به نوشیدن آب یا آبمیوه عادت کنید.

منبع: سلامت نیوز

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا