دانستنی ها

اگر قصد آسیب زدن به قلبتان را دارید، این 17 کار را انجام دهید! / خطر افزایش بیماری‌های قلبی با این عادات مضر!

قلب یکی از ارگان های اصلی برای حفظ زندگی هر فردی است. زمانی که شما عادات نامناسبی داشته باشید به این عضو از بدن آسیب می رس د و دچار بیماری های مختلفی می شود. در ادامه عادت‌های مضر برای قلب را بیان می کنیم.

سبک زندگی و عادات خوردن یا نوشیدن یک فرد می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از سلامت نیوز، داشتن قلب سالم برای بدن شما عالی است. به عنوان مثال، زمانی که فشار خون شما کنترل می شود، قلب شما بهتر کار می کند و حفظ فشار خون در محدوده سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

اما بیماری قلبی تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و عوامل خطر می تواند شامل مشکلات سلامتی مانند فشار خون و کلسترول بالا، سیگار کشیدن و دیابت باشد.

در زیر 17 عادت بد برای سلامت قلب شما آورده شده است و خبر خوب این است که برخی از عادت های ساده و روزانه می توانند تفاوت بزرگی در توانایی شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم ایجاد کنند.

سبک زندگی ناسالم برای قلب

برخی از انتخاب ها و روال زندگی می تواند بر قلب و عملکرد آن تأثیر بگذارد:

کم تحرک بودن

ساعت ها نشستن خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد و به طور کلی عدم تحرک می تواند بر سطح چربی و قند خون تأثیر بگذارد.

اما انجام فعالیت بدنی بیشتر به این معنا نیست که باید هر دقیقه از روز برای ورزش یا حرکت از جای خود بلند شوید. فعالیت بدنی توصیه شده 150 دقیقه در هفته فعالیت شدید همراه با دو روز تمرین قدرتی است. (البته مقادیر کوچکتر و سبکتر نیز می تواند خوب باشد)

اگر می‌خواهید فعال‌تر باشید، می‌توانید با انتخاب فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید و متناسب با سطح تحرک شما هستند، شروع کنید. همچنین می توانید ورزش را با فعالیت هایی که به طور معمول در حالت نشسته انجام می دهید، مانند راه رفتن روی تردمیل و خواندن کتاب، ترکیب کنید.

با ورزش آسان نمی شود

به گزارش سلامت نیوز، اگرچه ورزش برای قلب شما مفید است، اما اگر به طور ناگهانی شروع کنید، می تواند فشار زیادی به قلب شما وارد کند؛ به خصوص با ورزش های هوازی. این نوع ورزش به قلب و ریه ها نیاز دارد که برای مدت طولانی بسیار سخت کار کنند. فشار بیش از حد بر قلب به دلیل فعالیت بدنی می تواند منجر به موارد زیر شود:

احساس سرگیجه، سبکی سر یا حالت تهوع

تنگی نفس یا درد قفسه سینه

تجربه ضربان قلب یا نبض نامنظم

عاقلانه است که فعالیت بدنی آهسته و پیوسته را هدف بگیرید. همچنین می توانید زمان ورزش خود را بر اساس روز یا هفته تقسیم کنید. به عنوان مثال، می توانید پنج روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید تا به هدف پیشنهادی ورزش هفتگی 150 دقیقه برسید.

نخ دندان نکشید

اگر نخ دندان نکشید، پلاک های چسبنده پر از باکتری می تواند در طول زمان ایجاد شود که می تواند منجر به بیماری لثه شود. اگرچه ارتباط مستقیمی بین بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و بیماری قلبی وجود ندارد. این رابطه ممکن است تا حدی به دلیل التهاب باشد.

بیماری لثه یک بیماری التهابی در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است تابعی از بیماری قلبی، التهاب قلب باشد. التهاب زمانی رخ می دهد که بدن به عفونت یا آسیب قلبی واکنش نشان دهد.

علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن روزانه را نیز فراموش نکنید.

فراموش نکنید که سایر اقدامات احتیاطی که می تواند دندان ها و لثه های شما را سالم نگه دارد، مانند مسواک زدن دندان های خود حداقل دو بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید.

انزوای اجتماعی

یک مطالعه رابطه بین انزوای اجتماعی، حمایت اجتماعی، تنهایی و شیوع بیماری قلبی را بررسی کرد. محققان دریافتند که انزوای اجتماعی و عدم حمایت اجتماعی با افزایش بروز بیماری قلبی مرتبط است.

ممکن است راه هایی برای تقویت ارتباطات خود با خانواده، دوستان یا سایر افرادی که به طور منظم با آنها در ارتباط هستید، بیابید. شما می توانید این کار را با حضور در فعالیت های گروهی یا گروه های پشتیبانی انجام دهید. تحقیقات همچنین نشان داده است که افراد دارای ارتباطات اجتماعی به طور کلی زندگی طولانی تر و سالم تری دارند. خوب است که زمانی را به تنهایی بگذرانید، اما همچنان باید با دیگران ارتباط برقرار کنید و در صورت امکان با دیگران در ارتباط باشید.

سیگار کشیدن یا زندگی با یک فرد سیگاری

سیگار باعث لخته شدن خون می شود و می تواند جریان خون به قلب را مسدود کند و باعث ایجاد پلاک در رگ ها شود. حتی اگر سیگار نمی کشید، قرار گرفتن در معرض دود می تواند به قلب شما آسیب برساند. دود سیگار مستقیماً به قلب و رگ‌های خونی آسیب می‌زند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به دلیل دود دست دوم 25 تا 30 درصد افزایش می‌یابد. اگر سیگار نمی کشید، سعی کنید در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض دود خودداری کنید.

عدم توجه به کنترل وزن

خوردن غذاهای پر کالری که فاقد مواد مغذی هستند می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود، وضعیتی که تقریباً 75 درصد از بزرگسالان 20 ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد. به گزارش سلامت نیوز، با افزایش چربی و وزن بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون نیز افزایش می یابد. سایر شرایطی که چاقی می تواند ایجاد کند عبارتند از مشکلات تنفسی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها. وزن سالم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. رسیدن به وزن در محدوده سالم برای شما تا حدی به موارد زیر نیاز دارد:

داشتن تغذیه سالم

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

خواب کافی

مدیریت استرس

عادات مرتبط با سلامتی

سایر جنبه های سلامتی شما می تواند به سلامت قلب شما کمک کند:

عدم کنترل استرس

احساس استرس و افسردگی می تواند بر قلب شما تأثیر بگذارد و استرس حاد می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، انقباضات قلب و فشار خون شود. قرار گرفتن در معرض استرس مزمن همچنین می تواند خطر فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

اگرچه همه افراد گهگاه دچار استرس می شوند، اما نحوه مدیریت این احساسات نیز می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد. وقتی استرس دارید، به دنبال راه‌هایی برای تسکین آن باشید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید یا آرامش‌بخش می‌شوید.

تکنیک هایی مانند تمرینات تنفس عمیق یا تماشای برنامه مورد علاقه خود پس از یک روز طولانی می تواند مفید باشد. شما همچنین می توانید پیاده روی یا ورزش را انتخاب کنید که می تواند مزایای بیشتری برای سلامت قلب شما داشته باشد.

اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، می توانید از یک متخصص سلامت روان نیز کمک بگیرید.

عدم انجام معاینات منظم سلامتی

همه همیشه می خواهند بدانند که آیا کلسترول، فشار خون و قند خون آنها در محدوده سالم است یا خیر. اگر این مقدار زیاد باشد، در معرض خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت هستید. به ویژه، افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 احتمال بیشتری دارد که نشانگرهای سلامت بالایی داشته باشند.

با پزشک خود تماس بگیرید تا سطح کلسترول، فشار خون و قند خون خود را بررسی کند. همچنین می‌توانید این قرائت‌ها را بین قرار ملاقات‌های پزشکی با دستگاه‌های سنجش قند خون و فشار خون بررسی کنید.

نادیده گرفتن خروپف

بیش از یک ناراحتی جزئی، خروپف می تواند نشانه چیز جدی تری نیز باشد: آپنه انسدادی خواب. این اختلال که با آپنه خواب مشخص می شود، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. آپنه خواب می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود که در طول خواب کاهش نمی یابد.

پزشک می تواند آپنه خواب را با آزمایش تشخیص دهد. در موارد متوسط ​​یا شدید، ممکن است به دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) برای کمک به تنفس نیاز داشته باشید. اگر آپنه خواب خفیف دارید، ممکن است برای کاهش مشکلات تنفسی، تغییرات سبک زندگی، از جمله ورزش و برنامه قبل از خواب ضروری باشد.

مصرف نکردن داروهای قلب

مصرف قرص می تواند بسیار ناامید کننده باشد و عوارض جانبی زیادی برای هرکسی ایجاد کند، و فراموش کردن مصرف داروها، به خصوص اگر احساس خوبی نسبت به ترک آن دارید، آسان است.

با این حال، شما باید داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. مانند سایر داروها، داروهای قلبی برای پیشگیری یا تشدید علائم در نظر گرفته شده است.

هرگز نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای قلبی خود را قطع کنید یا دوز آن را تغییر دهید. علاوه بر این، اگر فکر می کنید که دارو برای شما موثر نیست یا عوارض جانبی دارد، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

شما عوامل خطر را در نظر نمی گیرید

بیماری های قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی قلبی، بیش از هر بیماری دیگری از جمله سرطان، افراد را می کشند. فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، اضافه وزن و سیگار عوامل خطری هستند که باید کنترل شوند. حتی اگر برخی از عوامل در مورد شما صدق نمی کند، عواملی مانند سن و سابقه خانوادگی می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خطر و مشکلات قلبی خود با پزشک مشورت کنید. آنها می توانند راهنمایی های بیشتری در مورد نحوه برخورد با عوامل خطر و ایجاد تغییرات در سبک زندگی یا سلامتی که ممکن است خطر شما را کاهش دهد، ارائه دهند.

نادیده گرفتن علائم فیزیکی

شاید بتوانید بدون هیچ مشکلی سه طبقه بالا بروید. با این حال، اگر بعد از کلاس ناگهان احساس تنگی نفس یا سفتی قفسه سینه کردید، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید. علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس ممکن است نشان دهنده مشکلات قلبی باشد. اما تحقیقات همچنین نشان داده است که آنها می توانند هشداری برای مشکلات قلبی در آینده باشند. هر چه زودتر درمان مشکلات احتمالی را شروع کنید، احتمال آسیب دائمی به عضله قلب کمتر می شود. اگر علائم بیماری قلبی دارید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

عادات خوردن و آشامیدن

آنچه می خورید و می نوشید می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد.

خوردن گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از چربی های اشباع شده است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که برخی از افزایش خطر ناشی از سطوح بالای تری متیل آمین N-اکسید (TMAO) است. TMAO یک ماده شیمیایی است که توسط باکتری های روده در طول هضم گوشت قرمز تولید می شود. یک مطالعه نشان داد افرادی که گوشت قرمز مصرف می کنند سه برابر بیشتر از این ماده شیمیایی در بدنشان وجود دارد. اگر می خواهید پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید، مرغ و ماهی بدون پوست (به شکل فرآوری نشده) و همچنین آجیل و لوبیا می توانند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشند. اگر نمی توانید گوشت قرمز را کنار بگذارید، سعی کنید گوشت های کم چربی را انتخاب کنید و مصرف خود را محدود کنید.

اجتناب از میوه ها و سبزیجات

مطالعات نشان داده است افرادی که بیش از پنج وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده در روز مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته هستند.

نیمی از هر وعده غذایی باید شامل میوه و سبزیجات باشد. با این حال، میانگین مصرف میوه و سبزیجات بزرگسالان کمتر از توصیه‌های دستورالعمل‌های غذایی است.

اگر می خواهید میوه و سبزیجات بخورید، مطمئن شوید که سایر مواد مغذی کافی را در رژیم غذایی خود دریافت می کنید. به عنوان مثال، می توانید میوه تازه را به ماست و سالاد ساده اضافه کنید یا برخی از مواد ساندویچ معمولی خود را با سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی یا کاهو جایگزین کنید.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب همچنین شامل سایر غذاهای مغذی مانند آجیل، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین است.

خوردن غذاهای شور

هر چه نمک بیشتری بخورید، فشار خون شما بالاتر می رود. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی، نارسایی کلیه و حمله قلبی است.

بسیاری از ما باید میزان مصرف سدیم خود را کمتر از 2300 میلی گرم در روز نگه داریم. اگر فشار خون بالا دارید یا بالای 50 سال دارید، نمک مصرفی خود را به 1500 میلی گرم کاهش دهید.

عدم مصرف برخی غذاها در حد اعتدال

غذاهای سرشار از قند، چربی و سدیم اغلب پر کالری هستند اما مواد مغذی کمی دارند یا اصلاً مواد مغذی ندارند که بدن شما نمی تواند از آنها استفاده کند. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مملو از این مواد مغذی خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می دهد.

به دنبال غذاهای غنی از مواد مغذی مانند:

سبزیجات و میوه ها (در حد اعتدال)

غلات کامل

غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی و مرغ

تخم مرغ

لوبیا و نخود

شیر کامل و کم چرب

آجیل و دانه های بدون نمک

نوشیدن الکل زیاد

با این حال، مصرف بیش از حد نتیجه معکوس خواهد داشت. نوشیدن الکل با فشار خون بالا، سطح چربی خون بالا و افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط است.

خلاصه

موارد مختلفی می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر منفی بگذارد، مانند عدم مدیریت استرس، مصرف بیش از حد غذای شور، یا داشتن یک سبک زندگی بی تحرک.

خوشبختانه عادت هایی وجود دارد که می تواند به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. اینها شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب، ورزش منظم، و معاینه با پزشک در حین و بین معاینات منظم سلامتی است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا