دانستنی ها

۱۶ نکته‌ ی مهم درباره مواد غذایی فوق فرآوری شده!

آخرین و کم ارزش ترین دسته مواد غذایی در دسته مواد غذایی نووا که توسط متخصص تغذیه کارلوس مونتیرو معرفی شده است، غذاهای فوق فرآوری شده است. این گروه به دلیل مقدار زیاد مواد افزودنی بسیار فرآوری شده در نظر گرفته می شود. به طور کلی این گروه یک فرمولاسیون صنعتی در نظر گرفته می شود. این دسته از غذاها حاوی مقادیر زیادی روغن، چربی، قند، نشاسته و پروتئین و همچنین تقویت کننده های طعم و رنگ های مصنوعی هستند. غذاهای منجمد مانند همبرگر یا پیتزا، نوشابه، چیپس و بستنی نمونه هایی از این دسته غذایی هستند.

به گزارش گاردین؛ در زیر به 16 نکته در مورد غذاهای فرآوری شده می پردازیم:

1- غذاهای فوق فرآوری شده چیست؟

تقریباً تمام مواد غذایی تا حدی فرآوری می شوند. هنگام آشپزی، احتمالاً از آرد، روغن زیتون و کنسرو گوجه فرنگی استفاده می کنید که هیچ کدام خام نیستند. اما غذاهای فوق فرآوری شده بسیار متفاوت هستند و حاوی مواد صنعتی هستند که در آشپزخانه خود پیدا نخواهید کرد. مواد افزودنی در غذاهای بسیار فرآوری شده برای خوش طعم کردن آنها استفاده می شود. به یک معنا می توان گفت که مواد غذایی بسیار فرآوری شده به هیچ وجه یک غذا نیست، بلکه یک ماده غذایی تولید صنعتی است.

2- منزجر کننده به نظر می رسد!ناسالم است این طور نیست؟

در واقع، غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب خوشمزه هستند. اما متاسفانه نتایج دو مطالعه بزرگ اخیر نشان داد که غذاهای بسیار فرآوری شده خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. این مطالعات جدیدترین در مجموعه تحقیقاتی رو به رشدی بود که نشان می داد غذاهای فوق فرآوری شده چقدر می توانند ناسالم باشند.

نتایج سایر مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده با چاقی، سرطان، دیابت نوع 2، افسردگی، زوال عقل، پوسیدگی دندان و سایر بیماری ها مرتبط است. نتیجه یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که 57 درصد از رژیم غذایی متوسط ​​در بریتانیا شامل غذاهای بسیار فرآوری شده است و این میزان در بین کودکان و افراد فقیر آن کشور می تواند به 80 درصد برسد.

3- چگونه بفهمم که غذاهای بسیار فرآوری شده مصرف می کنم؟

در حال حاضر هیچ هشدار بهداشتی در مورد غذاهای فوق فرآوری شده در بریتانیا وجود ندارد. اما نشانه هایی وجود دارد که باید شناسایی و شناسایی شوند. آیا عباراتی مانند غنی از فیبر و منبع پروتئین روی بسته بندی مواد غذایی نوشته شده است؟ آیا حاوی روغن پالم است؟ آیا توسط یک شرکت چند ملیتی تولید می شود؟ این علائم همه علائم غذاهای بسیار فرآوری شده هستند.

4- روی برچسب محصول دقیقا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برچسب های محصولات غذایی باید منابع پروتئینی (پروتئین های هیدرولیز شده، پروتئین سویا، گلوتن، کازئین، پروتئین آب پنیر)، قندها (فروکتوز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، کنسانتره آب میوه، مالتودکسترین، دکستروز، لاکتوز)، فیبر محلول یا چربی های نامحلول و اصلاح شده را ذکر کنند. (روغن هیدروژنه یا بین استری شده) نوشته شده است. افزودنی ها در انتهای لیست مواد تشکیل دهنده ظاهر می شوند. افزودنی‌هایی که برای خوش‌طعم‌تر یا جذاب‌تر کردن محصول نهایی استفاده می‌شوند عبارتند از طعم‌دهنده‌ها، تقویت‌کننده‌های طعم، رنگ‌ها، امولسیفایرها، نمک‌های امولسیون‌کننده، شیرین‌کننده‌ها، غلیظ‌کننده‌ها و ضد کف‌ها، مواد حجیم‌کننده، ژل‌کننده‌ها و روشن‌کننده‌ها.

5- کدام غذاها را قطعا نمی توان فرآوری کرد؟

در سیستم طبقه بندی مواد غذایی Nova که توسط محقق تغذیه کارلوس مونتیرو توسعه یافته است، غذاها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

مواد غذایی فرآوری نشده  – حداقل فرآوری شده: این گروه شامل غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ، گوشت و لبنیات است.

غذاهای فرآوری نشده کاملاً طبیعی در نظر گرفته می شوند و معمولاً مستقیماً از گیاهان و حیوانات گرفته می شوند. غذاهای کمتر فرآوری شده غذاهای طبیعی هستند که دستخوش تغییرات بسیار جزئی شده اند.

مواد آشپزی فرآوری شده: این گروه غذایی شامل طعم دهنده ها و موادی است که از غذاهای طبیعی به دست می آیند. از این مواد برای چاشنی و پختن سوپ، سالاد و دسر در منازل و رستوران ها استفاده می شود. بیشتر این مواد استخراج شده را می توان برای استفاده بعدی ذخیره کرد.

فرآوری شده:  بیشتر غذاهای فرآوری شده حاوی حداقل دو یا سه افزودنی مانند نمک، شکر و چربی هستند. این گروه را ترکیبی از دو گروه اول در نظر بگیرید.

فوق فرآوری شده آخرین دسته با کمترین ارزش سلامتی در دسته نووا، غذاهای فوق فرآوری شده است. این گروه به دلیل مقدار زیاد مواد افزودنی بسیار فرآوری شده در نظر گرفته می شود. به طور کلی این گروه یک فرمولاسیون صنعتی در نظر گرفته می شود. این دسته از غذاها حاوی مقادیر زیادی روغن، چربی، قند، نشاسته و پروتئین و همچنین تقویت کننده های طعم و رنگ های مصنوعی هستند. غذاهای منجمد مانند همبرگر یا پیتزا، نوشابه، چیپس و بستنی نمونه هایی از این دسته غذایی هستند.

۶- تقریبا درباره فوق فرآوری شده بودن کدام مواد غذایی اطمینان داریم؟

بزرگترین متخلفان در دسته چهارم غذاهای بسیار فرآوری شده شامل نوشابه های گازدار، تنقلات بسته بندی شده، دسرها و شکلات ها، بستنی، بیسکویت، کیک و شیرینی، سوسیس و برگر، کیک و پیتزا بسته بندی شده و ناگت مرغ است.

7- هیچکس فکر نمی کند این غذاها سالم هستند، درست است؟

درست است اما دسته مواد غذایی فوق فرآوری شده اکثر قریب به اتفاق نان‌ها را شامل می‌شوند. غلات صبحانه و میله غلات، ماست‌های طعم دار، نوشیدنی‌های میوه ای، محصولات رژیمی و غذای کودک نیز در این زمره قرار می‌گیرند و بیش از ۹۵ درصد سوپرمارکت‌ها نان‌های چند غله‌ای را می‌فروشند که با استفاده از خمیر ترش به روش صنعتی تهیه شده و ترکیبی از افزودنی‌ها به آن افزوده می‌شوند.

۸- آیا مواد غذایی راحتی وحود دارند که فوق فرآوری شده نباشند؟

بسیار زیاد! غلاتی که فوق فرآوری شده نباشند وجود دارند. برخی از مواد غذایی آماده سوپرمارکت‌ها از جمله بسیاری از لازانیاها فوق فرآوری شده نیستند. اغلب مواد غذایی ارگانیک مانند لوبیا یا سس گوجه فوق فرآوری شده نیستند اگرچه طبیعتا بدلیل ارگانیک بودن گران قیمت‌تر هستند. این بدان معنا نیست که تمام مواد غذایی بر شمرده لزوما سالم هستند بلکه صرفا بدان معناست که فوق فرآوری شده نیستند.

۹-چه میان وعده‌ای مصرف کنیم که فوق فرآوری شده نباشد؟

روی بادام زمینی، سیب، هویج و نان با کره بادام زمینی یا عسل تمرکز کنید. تنقلات طعم دار همیشه به شدت پردازش می شوند.

10- اگر گیاه خوار هستیم، آیا ممکن است غذاهای بسیار فرآوری شده زیاد مصرف کنیم؟

اگر رژیم غذایی خود را بر پایه میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و آجیل قرار دهید، غذاهای فرآوری شده زیادی نخواهید خورد. جایگزین های گوشت برای گیاهخواران، سویا، قارچ و توفو (کشک سویا) است.  در شیرهای گیاهی، اگر حاوی امولسیفایر، تثبیت کننده یا طعم دهنده باشند فوق فرآوری شده هستند.

11- وضعیت اغذیه فروشی ها، غذاهای آماده و رستوران ها چگونه است؟

غذاهایی که کمتر ممکن است بیش از حد فرآوری شوند، غذاهای کامل مانند استیک هستند. هر چیزی که دارای پوشش، خمیر یا سس باشد احتمالاً حاوی امولسیفایر است، بنابراین فوق فرآوری شده در نظر گرفته می شود.

12- آیا نمی توانم برای مقابله با غذاهای بسیار فرآوری شده ورزش کنم؟

ورزش بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است و فواید جسمی و روحی متعددی دارد. اما شما نمی توانید به طور جادویی از شر اثرات سوء غذاهای فرآوری شده در باشگاه خلاص شوید، همانطور که نمی توانید با دویدن از شر پرخوری خلاص شوید.

13- برای مقابله با غذاهای بسیار فرآوری شده چه باید کرد؟

غذاهای بسیار فرآوری شده برای پرخوری مصرف کنندگان طراحی شده اند و در برخی افراد اعتیاد آور هستند. پرخوری ربطی به «قدرت اراده» یا «طمع» ندارد. مشکل از مصرف کنندگان نیست، بلکه در سیستم غذایی صنعتی است. مانند سیگار، دستورالعمل هایی باید برای غذاهای بسیار فرآوری شده اتخاذ شود.

این امر می تواند با اعمال مالیات سنگین، ممنوعیت عرضه آنها به مدارس و محدود کردن بازاریابی این محصولات برای کودکان انجام شود. این رویکرد مشابه دستور کار شیلی برای قرار دادن برچسب سیاه بر روی غذاهای حاوی قند، نمک و چربی بالا برای هشدار به مصرف کنندگان است. چیپس، ذرت بو داده، نان شیرینی، اسموتی و تنقلات مختلف شیرین و شور دیگر غذاهای بسیار فرآوری شده هستند.

14- اگر بخواهم غذاهای بسیار فرآوری شده را کنار بگذارم چه باید بکنم؟

هر هفته زمانی را برای یادگیری تا حد امکان در مورد غذاهای بسیار فرآوری شده اختصاص دهید. و در همان زمان هر چقدر می خواهید بخورید! اگر دانش لازم را به دست آورید، درست مانند سیگار کشیدن در حین خواندن کتاب راه آسان ترک سیگار، از غذاهای بسیار فرآوری شده منزجر خواهید شد و دیگر هرگز نمی خواهید آن را بخورید!

15- ترک غذاهای بسیار فرآوری شده چه تغییری آسان دارد؟

نوشیدن نوشابه های گازدار، حتی نوشابه های رژیمی را متوقف کنید. نوشابه های گازدار چه گازدار باشند چه نباشند باعث پوسیدگی دندان ها می شوند و اگر حاوی اسید فسفریک باشند استخوان های شما را نیز حل می کنند.

16- آیا مشروبات الکلی نیز غذاهای بسیار فرآوری شده هستند؟

آبجو و شراب را می توان مواد فرآوری شده در نظر گرفت. اما هیچ مقدار الکل برای سلامت جسمانی شما مفید نیست.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا