عمومی

16 آذر نماد استکبار ستیزی در ایران

16 آذر ریشه در بزرگداشت سالگرد کشته شدن سه دانشجوی ایرانی دانشگاه تهران در 16 آذر 1332 دارد که توسط عوامل قدرت های استعماری در دوران پهلوی به شهادت رسیدند.

این سه دانشجو در اعتراض به از سرگیری روابط سیاسی بین ایران و بریتانیا و همچنین دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس جمهور ایالات متحده، حدود چهار ماه پس از کودتای 1953 ایران برای سرنگونی نظام دموکراتیک، تظاهراتی ترتیب دادند. – انتخاب نخست وزیر محمد مصدق به منظور احیای حکومت سلطنتی محمدرضا پهلوی.

مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی سه دانش آموز شهیدی هستند که با ایستادگی در برابر استبداد جان خود را از دست دادند.

در 23 آذر 1387 رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای فرمودند «جنبش دانشجویی در کشور ما تاریخ بسیار جالبی دارد. من روی این موضوع تاکید می کنم چون باید ادامه پیدا کند و حرکتی نیست که بتوان جلوی آن را گرفت. کشور در چنین شرایطی قرار دارد و جمهوری اسلامی آنچنان آرایش، خصوصیات و خصلت هایی دارد که نیاز دارند این حرکت در کنارشان باشد.»

این جنبش دانشجویی در تاریخ ثبت شده و شناخته شده کشورمان همواره علیه استکبار، سلطه، دیکتاتوری و ظلم بوده و همواره عدالت خواه بوده است. اینها ویژگی های بارز جنبش دانشجویی ما از روز اول تا امروز بوده است. اگر کسی ادعای حمایت از این جنبش دانشجویی را دارد اما فاقد این ویژگی‌ها است، صادق نیست.»

جنبش دانشجویی نمی تواند در دست افرادی باشد که با عاملان قتل عام در فلسطین، جنایتکاران در عراق و با قاتلان در افغانستان همکاری می کنند. این جنبش دانشجویی نیست.»

«ماهیت و ویژگی جنبش‌های دانشجویی – حداقل در کشور ما – ضد استکبار و سلطه و دیکتاتوری و عدالت‌خواه بودن آنهاست. شاید در بسیاری از کشورهای دیگر نیز جنبش های دانشجویی اینگونه باشد. شروع این حرکت یا تاریخ مشخص شروع آن 16 آذر است.

16 آذر نماد استکبار ستیزی در ایران

ابراهیم رئیسی رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس جمهور کنونی در تاریخ 16 آذر 1398 در جمع دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران سخنرانی کرد و 16 آذر را نماد رویکرد استکبارستیزی جهانی و استعمارستیزی توصیف کرد. دانشجویان و دانشگاه در تاریخ

وی با بیان اینکه دانشجویان علیه مداخله خارجی در امور کشور قیام کردند، بیان کرد: دانشجویان تنها 4 ماه پس از کودتای 1953، به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه جنبش های دانشجویی در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 نقش بسزایی داشتند، خاطرنشان کرد: دانشجویان عدالت طلب ایرانی همواره با استعمار و استبداد در داخل کشور مخالف بوده اند.

16 آذر نماد استکبار ستیزی در ایران

رئیس جمهور در تاریخ 16 آذر 1390 از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و شرکت های دانش بنیان دانشگاه صنعتی شریف بازدید کرد.

رئیسی در این مراسم با تاکید بر اهمیت حفظ و جذب نخبگان دانشگاهی، دانشجویان و فناوران برتر دانشگاه را سرمایه های کشور برشمرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران با مشکلاتی از جمله خشکسالی مواجه است و بدون شک دانشگاه ها می توانند نقش مهمی در رفع این مشکلات ایفا کنند.

16 آذر نماد استکبار ستیزی در ایران

روز 16 آذر هر سال یادآور فداکاری های بی بدیل دانشجویان ایرانی در راه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) است.

در آن مقطع حساس تاریخ، دانشجویان از طیف‌های مختلف سیاسی به امام بزرگوار اعتماد کرده بودند و با رهبری حکیمانه ایشان در حال متحد شدن بودند.

دانشجویان همچنین در شخصیت امام خمینی (ره) همه ویژگی های یک رهبر معنوی، دینی و سیاسی را یافته بودند که بتواند آنها را از چنگال قدرت های استعماری رها کند و از سقوط آنها در چاله های انحطاط اجتماعی و اخلاقی جلوگیری کند.

16 آذر نماد استکبار ستیزی در ایران

ملت ایران هرگز فداکاری های دانشجویان را فراموش نکرد و به مبارزه خود ادامه داد که در سال های بعد نیز مثمر ثمر واقع شد.

با وجود همه سرکوب‌های رژیم پهلوی و مخالفت سرسخت قدرت‌های استعماری جهانی، انقلاب اسلامی با رهبری خردمندانه امام در سال 1357 به پیروزی رسید.

امام خمینی نظام اسلامی ـ مردم سالاری را پایه گذاری کرد که ملت های اسلامی و مستضعف را در سراسر جهان تقویت کرد و برای ملت ایران سعادت به ارمغان آورد.

گزارش امین محمدزادگان خویی


Source

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا