اخبار روز

حکم عجیب ترکیه!/ترکیه مدیرعامل صرافی تودکس را به «بیش‌ از ۱۱ هزار سال زندان» محکوم کرد

بنیان‌گذار صرافی ورشکسته‌ی تودکس توسط دادگاه ترکیه به تحمل بیش‌ از ۱۱ هزار سال زندان محکوم شد.

فرخ فاتح اوزر، رهبر صرافی ورشکسته‌ی تودکس (Thodex)، به ۱۱٬۱۹۶ سال زندان محکوم شد. اوزر با اتهامات سنگینی ازجمله کلاه‌برداری و سرقت دارایی کاربران مواجه شده بود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، دادگاهی در استانبول ترکیه حکم مشابهی را برای اوزر و دو برادرش صادر کرد که همگی باید به زندان بروند. دادگاه ترکیه می گوید این افراد یک سازمان جنایتکار را رهبری می کردند و در پولشویی و کلاهبرداری دست داشتند.

فرخ فاتح اوزر که دبیرستان را رها کرد و شرکت تودکس را در سال 2017 تأسیس کرد، پس از ورشکستگی بورس به آلبانی گریخت. او حتی در آخرین جلسه دادگاه نیز به جرم خود اعتراف نکرد و گفت که بی گناه است. اوزر در اوایل سال 2023 پس از طی مراحل قانونی توسط دولت آلبانی به ترکیه تحویل داده شد.

اوزر در دادگاه آخر گفت: «من به حدی باهوشم که می‌توانم هر سازمانی را در دنیا رهبری کنم. این موضوع در شرکتی که در سن ۲۲ سالگی بنیان‌گذاری کردم مشهود است. اگر شرکت من سازمانی جنایتکار بود، اینقدر آماتور عمل نمی‌کردم.»

همچنان مشخص نیست که فروپاشی صرافی تودکس چقدر به سرمایه‌گذاران ضرر مالی زده و وکیل شاکیان پرونده، میزان ضرر را ۳۶۵ میلیون لیر (۱۳ میلیون دلار) برآورد می‌کند، بااین‌حال رسانه‌های ترکیه به اعدادی مثل دو میلیارد دلار نیز اشاره کرده‌اند.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی Chainalysis مدعی شده که فروپاشی تودکس معادل ۲٫۶ میلیارد دلار رمزارز را از بین برده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا