اخبار روز

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

به نقل از شمانیوز، به گزارش پی ام آپ، احتمالا قبول دارید که این روزها بیش از حد به ابزارها اعتماد می کنیم. اما امکان گوگل کردن هر سوالی در موقعیت‌های چسبنده، وقتی دسترسی به اینترنت یا تلفن نداریم، ما را درمانده می‌کند. بنابراین در اینجا چند نکته ساده وجود دارد که می تواند یک روز زندگی شما را نجات دهد.

۱. وقتی آب ساحل بسیار دور از خط ساحلی است

هنگامی که خط آب به طور غیرمعمول دور از ساحل باشد، نشانه سونامی است. اگر در جایی متوجه این موضوع شدید، باید به اطرافیان خود هشدار دهید و فرار کنید.

2. زخم

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

هنگام برخورد با زخم، همیشه باید سعی کنید آن را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. این ورم را تسکین می دهد و به تخلیه مایع از زخم کمک می کند. اگر زخم روی ران یا باسن است، دراز بکشید و آن را با یک بالش نگه دارید. اگر نمی توانید زخم را بلند کنید، سعی کنید آن را در سطح قلب یا نزدیک به آن نگه دارید.

۳. راه حل ساده برای بازگرداندن هوشیاری

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

اگر نیاز دارید کسی را بیدار کنید، باید او را به پشت بخوابانید و زانوهایش را به سینه فشار دهید. این باعث می شود خون به مغز جریان یابد و فرد به هوش می آید. اما ابتدا مطمئن شوید که فرد از ناحیه پا یا ناحیه بدن آسیبی ندیده است. در غیر این صورت ممکن است وضعیت بدتر شود.

۴. نیش زنبور

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

اگر زنبور شما را نیش زد، باید نیش را بردارید. اگرچه عموماً اعتقاد بر این است که برداشتن نیش از پوست میزان سم را به حداقل می‌رساند، زمان‌بندی بسیار مهم است. شما باید سعی کنید در اسرع وقت نیش را از بین ببرید، چه با خاراندن یا با استفاده از موچین. هنگامی که زنبور نیش خود را از دست می دهد، بویی آزاد می کند که زنبورهای دیگر را به منطقه جذب می کند و احتمالاً شما را نیز نیش می زنند. پس از برداشتن محل گزش و ترک محل، زخم را بشویید و از کمپرس سرد استفاده کنید.

۵. سوختگی درجه یک
11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

سوختگی های درجه یک که به عنوان سوختگی های سطحی نیز شناخته می شوند، تنها لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و اگرچه ممکن است دردناک باشند، اما جدی نیستند. سعی کنید محل سوخته را با آب خنک خنک کنید. استفاده از کره یا گریس یک درمان سنتی قدیمی است که در واقع می تواند آسیب بیشتری به زخم وارد کند زیرا روند انتشار گرما را کند می کند. اما خمیری که با مخلوط کردن آب و جوش شیرین درست می‌شود، می‌تواند به تخلیه گرما از محل سوختگی کمک کند. از مصرف آنتی بیوتیک های موضعی و بیشتر پمادها اجتناب کنید، اما می توان روزی دو تا سه بار وازلین یا وازلین را روی زخم مالید.

۶. عنکبوت های سمی درون موز
11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

عنکبوت های سرگردان به این دلیل نامیده می شوند که به جای زندگی در یک لانه یا حفظ تار خود، شب ها در کف جنگل پرسه می زنند. آنها در طول روز در تپه‌های موریانه، زیر کنده‌ها و سنگ‌های افتاده و روی گیاهان موز پنهان می‌شوند، از این رو به آن «عنکبوت موزی» می‌گویند.

۷. صدمات چشمی

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

وقتی به خود صدمه می زنید، اولین کاری که معمولا انجام می دهید تمیز کردن زخم است. با این حال، هنگامی که چشم شما آسیب می بیند، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که آن را بپوشانید و سپس به دنبال کمک باشید. با تلاش برای تمیز کردن چشم، ممکن است خطر آسیب بیشتر و احتمالاً آسیب دائمی ایجاد کنید. یک استثنای مهم از این قانون، تماس مواد شیمیایی با چشم است که در این صورت باید فوراً آنها را با آب فراوان بشویید.

۸. نیش عروس دریایی
11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

هیچ چیز مثل نیش چتر دریایی نمی تواند یک روز خوب در ساحل را خراب کند. می توانید سعی کنید زخم را با آب نمک بشویید. همچنین می توانید با آب داغ و سرکه بشویید یا محل زخم را با محلول جوش شیرین و آب بپوشانید. زغال چوب فعال همچنین می تواند به بیرون کشیدن سم از چتر دریایی کمک کند. ممکن است این افسانه را شنیده باشید که می توان از ادرار برای درمان نیش چتر دریایی استفاده کرد. اما در واقع، ادرار معمولاً اسید کافی برای مبارزه با سم ندارد. در حالی که ادعاهایی وجود دارد که ادرار می تواند درد را کاهش دهد، آب گرم نیز به همان اندازه موثر است.

۹. خار

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

خارها پر از میکروب هستند و می توانند به راحتی پوست شکسته را آلوده کنند، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که هنگام دست زدن به آنها استریل بمانید. اگر خار یا ترکش چوب به طور کامل در پوست شما فرو رفته است، ابتدا باید محل را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز کنید و سپس با یک سوزن استریل شده در آب جوش آن را بردارید. پس از جابجایی، می توانید هر گونه سوراخ یا خرده چوب را جدا کنید. در نهایت محل را با آب و صابون بشویید.

۱۰. انسداد راه تنفس

11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

در این حالت، فرد را به پشت بچرخانید، دهان او را بررسی کنید و هر چیزی که می تواند مانع تنفس شود، از جمله مایعات را بردارید. برای باز کردن راه هوایی، سر خود را کج کرده و چانه خود را بالا بیاورید و دست خود را نزدیک بالای سر یا پیشانی خود قرار دهید. از طرف دیگر، می‌توانید کاری که به آن رانش فک گفته می‌شود، با قرار دادن انگشتان زیر فک و فشار دادن روی فک پایین بدون حرکت دادن گردن برای باز کردن دهان انجام دهید. این کار زبان را از راه هوایی دور می کند و به کاهش انسداد هوا کمک می کند. پس از این، سر را به عقب بکشید تا راه هوایی باز شود.

۱۱. جای زخم
11 نکته حیاتی که می تواند یک روز جان شما را نجات دهد/عکس

هنگامی که آسیب می بینید، ممکن است نگران داشتن یک اسکار بد باشید، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ایجاد اسکار انجام دهید. جوش شیرین دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که به جلوگیری از ایجاد اسکار کمک می کند، که به نوبه خود می تواند دلمه های سفت شده را از بین ببرد و حتی از عفونت جلوگیری کند. هنگام درمان جای زخم با جوش شیرین، مهم است که زخم را در معرض هوای تازه قرار دهید. علاوه بر این، جوش شیرین را می توان با آب مخلوط کرد تا یک ماده ضد عفونی کننده ایجاد کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا