اخبار روز

10 میلیون سهم از سهام دولت در حساب ایرانیان تا این ساعت

تعدادی از افراد در سال 2005 موفق به دریافت سهام نشدند. مابقی سهام شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، موسسات خیریه و سه دهم درآمد امسال صاحب سهام خواهند شد. سود سهام عدالت 1400 در سال جاری دو برابر شد و سود سهام فاز اول به سهامداران پرداخت شد و فاز دوم پایان یافت. اسفند نزد صاحبان سپرده شد سهام عدالت می توانید از بانک ها وام های کوچک بدون وثیقه بگیرید

مهدی حاجی وند در برنامه جدول اقتصادی شبکه خبر که با موضوع حقوق بازماندگان برگزار شد، گفت: از سال 85 تا 94 نزدیک به 50 میلیون نفر به شرط اینکه نتوانند در مدت 10 سال سهام خود را بفروشند، سهام دریافت کردند. قرار است اقساط از محل سود این سهام پرداخت شود. سهامداران چندین سال است که سود سالانه سهام خود را دریافت کرده اند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام افزود: در سال های اخیر بحث تخصیص سهام به سهامداران بازمانده یا جدید و اعضای تحت پوشش آن مطرح شده است. کمیته و سازمان بهزیستی و بخشی از شهدا را سهام عدالت می گویند. به گفته وزیر اقتصاد، این دسته از مشمولان حدود 5 میلیون نفر هستند.

وی افزود: البته این بحث یکی دو سال است که ادامه دارد چون با توجه به منابع، 10 میلیون تومان سهام عدالت دادن به 5 میلیون نفر ارزشی ندارد. البته به گفته وزیر اقتصاد اخیرا نامه هایی در این زمینه نوشته شده است.

حاجیوند در خصوص سازوکار شناسایی و تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان سهام سرمایه نیز اذعان داشت: اطلاعات مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و همچنین جانبازان فاقد سهام به صورت خودکار توسط سازمان دریافت شد. سازمان خصوصی‌سازی از نهادهای ذیربط و پس از بررسی، با تخصیص منابع، سهام عدالت به آن افراد تخصیص می‌یابد.

مشمولین نباید هیچ گونه اقدامی برای دریافت سهام انجام دهند

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام تصریح کرد: مهم این است که کسانی که در کمیته امداد و سازمان بهزیستی نماینده دارند و سهام ندارند راه به جایی نبرند. هر جا ثبت نام کنید، هیچ مبلغی پرداخت نکنید و این سهام باید به صورت خودکار به آنها واگذار شود.

به بازماندگان باید سهام دولتی در شرکت های بورسی تخصیص داده شود

حاجیوند گفت: در سبد سهام عدالت 49 شرکت وجود دارد که از این تعداد 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی هستند که به این معناست که 13 شرکت در بازار سرمایه حضور ندارند. بنابراین اولین پیشنهادی که می توانیم در خصوص تخصیص سهام سرمایه به مالباختگان داشته باشیم این است که اگر قرار است 5 میلیون نفر هر کدام 10 میلیون تومان سهام سرمایه ای دریافت کنند، این تخصیص وجوه از محل سهام دولتی در شرکت های بورسی پایتخت باشد. بازار.

پیشنهاد تعیین سخنگوی سهام

وی ادامه داد: طی چند هفته اخیر شاهد کار خوبی از سوی سازمان بورس در انتخاب سخنگوی این سازمان بوده ایم و قطعاً در حاشیه رویدادهای مختلف پاسخ و شفاف سازی فوری ارائه می کنند. بر این اساس پیشنهاد می کنم اینکه ما یک سخنگوی برای منافع سهام تعیین کنیم و آن سخنگوی باید بیاید و حرف اول و آخر را در مورد منافع سهام بزند.

حاجیوند تصریح کرد: در قانون اساسی چهل و چهارم یک تصویب نامه و یک نظام نامه وجود دارد که در آن به تفصیل موضوعات مربوط به فرهنگ و اطلاع رسانی با توجه به حجم سهامداران و موارد مربوطه مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این آیین نامه را می دهد و تصویب می کند. در این راستا کمیته ای متشکل از سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و نهادهای مرتبط با سهام تشکیل شود و سخنگویی تعیین شود که بتواند تصمیمات خود را سریع و مستقیم در این زمینه بیان کند.

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس ادامه داد: اگر بخواهیم به 5 میلیون نفر سهام بدهیم، اگر سخنگوی سهام داشته باشیم در حوزه اطلاع رسانی شفافیت بیشتری خواهیم داشت و کلاهبرداران و دلالان نیز در این حوزه هستند. این منطقه. و سایر مشکلات مربوط به سهام با این کار برطرف خواهد شد.

وی درباره لزوم تعیین سخنگوی سهام عدالت گفت: پس از گذشت حدود 17 سال از حضور سهام عدالت در کشور، حدود 2 تا 3 میلیون سهامدار داریم که نه می‌دانند سهام دارند و نه می‌دهند. شماره شبای بانک آنها مشخص است. شما این کار را نکرده اید و این برد هنوز به حساب شما واریز نشده است. به همین دلیل است که می گویم در راستای اقدامات مربوط به سهامداری، باید سخنگوی و کمیته ای نیز داشته باشیم که کار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی را انجام دهد.

سعی کنید مسائل سهام را در هیات رئیسه بورس حل کنید

حمیدرضا دانش کاظمی نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: در حال حاضر وضعیت سهام و پرتفویی که مردم در سهام دارند با مشکلات قابل توجهی مواجه است که ما در هیات رئیسه بورس به تدریج در حال رفع آن هستیم.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه وظیفه این کار در خصوص تخصیص سهام سرمایه به بازماندگان بر عهده سازمان خصوصی سازی است، افزود: اساساً در حال حاضر دو نوع سهامدار سرمایه داریم که یکی است. در مورد سهامداران مستقیم و دیگری در مورد سهامداران غیر مستقیم. یعنی کسانی که در سال 1378 روش مستقیم را انتخاب کردند، خودشان صاحب سهام هستند، عملاً مالک شرکت های سرمایه گذاری در استان هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم 5 میلیون سهامدار نظام جدید دادگستری را احراز صلاحیت کنیم و به آنها پرتفوی اختصاص دهیم باید به سرعت این کار را انجام دهیم و بازمانده ها نباید عقب بیفتند. بنابراین دوستان در سازمان خصوصی سازی و دولت باید نحوه تخصیص را طوری تنظیم کنند که آثار منفی پس از آن بر مشکلات قبلی سهامداران تازه تخصیص یافته اضافه نشود.

تشکیل کمیته حمایت از حقوق سهامداران عدالت

دانش کاظمی با اشاره به اینکه کارگروه تخصصی سهامداری و کمیته ای که به زودی تشکیل می شود برای حمایت از سهامداران تشکیل شده است، اظهار داشت: متاسفانه در این سال ها بیش از سه و نیم میلیون سهامدار را از دست داده ایم. معنا و مفهوم این عبارت این است که تاخیر یا طولانی شدن فرآیندها از هر نوع و شکلی از جمله تخصیص سهام به بازماندگان ممکن است غیرقابل جبران باشد. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا فرآیندهای مربوط به شناسایی و تخصیص بخشی از عدالت به بازماندگان را در اسرع وقت اما با کیفیت و دقت اجرا کنیم.

آخرین اخبار از برگزاری مجامع سرمایه گذاری در استان ها

وی گفت: برای بازگشایی نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی ابتدا باید شرکت های سرمایه گذاری استانی در سازمان بورس به ثبت برسند که نزدیک به یک سال است که نماد آنها معامله شده است. مانند همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید دارای هیئت مدیره واجد شرایط باشند.» و گزارش‌های مالی آنها به امضای هیئت مدیره رسیده و در کدال بارگذاری شده است. متاسفانه مهلت احراز صلاحیت دوستان در هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی به پایان رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: هیأت رئیسه سازمان بورس، شرایط عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را به دلیل اهمیت آن برای سطح اعضای هیئت مدیره شرکت سرمایه افزایش داده است، یعنی می‌توانند به عضویت هیئت مدیره یک استان درآیند. شرکت سرمایه گذاری که دارای برندی مشابه است دارای عرضه سرمایه است. تا بتواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، سازمان بورس باید سریعاً جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی را تشکیل دهد و اعضای هیئت مدیره داشته باشد تا پس از آن انشاءالله نماد این شرکت ها راه اندازی شود. باز شود.

سید فرهنگ حسینی نیز در این پخش گفت: در خصوص تخصیص سهام عدالت به مالباختگان و همچنین قانون جوانان که باید سالانه مبلغی به آن ها اختصاص یابد، رفت و آمدهای زیادی برای مالباختگان صورت گرفت و طرح های مختلفی به ما پیشنهاد شد. مجلس و در نهایت قانون بودجه سال 1402، تبصره 2 بند ن، دولت را ملزم به انجام این کار کرد و در قانون بودجه نیز تخصیص عدالت به بازماندگان پیش بینی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص تخصیص منابع به سهامداران جدید عدالت باید از سهامی که دولت در لیست واگذاری دارد این کار انجام شود و اگر بخواهیم عدد را تخمین بزنیم حدود 50 هزار میلیارد تومان می شود. .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به چالش هایی که در انتشار سهام به ویژه در ایالت های فدرال و شرکت های سرمایه گذاری ایالتی با آن مواجه هستیم، این مهم است که پیشنهادی برای واگذاری مستقیم سهام به ذینفعان جدید وجود داشته باشد. انجام دادن.

وی همچنین با اشاره به وجود دارایی کافی برای تخصیص سهام به مالباختگان، افزود: در حال حاضر پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری استانی چه در زمان بازگشایی نمادها و چه در زمان، بدون تغییر و ثابت است. اسفند 1400 نماد این شرکت ها به طور کامل متوقف شده است و در حال حاضر نیز باز نشدن نمادها عملا ریسک نقدینگی را برای کسانی که سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند ایجاد می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا