دانستنی ها

این داروها را هیچ وقت نباید با قهوه مصرف کنید! /جزئیات

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه ممکن است به تحریک معده و تغییر زمان تولید غذا از طریق سیستم گوارش شما منجر شود. با این حال، فنجان قهوه صبحانه شما همچنین ممکن است با داروهایی که عادت دارید مصرف کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن در جریان خون را نیز تغییر دهد.

اگر روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنید و بلافاصله بعد از آن به دستشویی می روید، این یک اثر رایج کافئین است. مطالعات نشان می دهد که قهوه می تواند معده شما را تحریک کند و زمان پردازش غذا از طریق سیستم گوارش شما را تغییر دهد. با این حال، قهوه صبح شما می تواند بر داروهایی که ممکن است مصرف می کنید تأثیر بگذارد و سرعت جذب آنها را در جریان خون تغییر دهد. این بدان معنی است که نوشیدن قهوه در حین مصرف دارو می تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. در سال 2020، گروهی از محققان داروهای مختلف و چگونگی تأثیر قهوه بر آنها را بررسی کردند. آنها گزارش دادند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، متابولیسم و ​​دفع بسیاری از داروها تأثیر می گذارد.

به گزارش فرارو به نقل از پی ام آپ، همه داروها تحت تأثیر قهوه قرار نمی گیرند. در زیر به شما خواهیم گفت که چه داروهایی را نباید با قهوه مصرف کنید:

داروی تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. این می تواند باعث افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و دوره های قاعدگی نامنظم شود. برای بسیاری از افراد لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئید برای کمک به تعادل هورمون ها تجویز می شود. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای تیروئید می تواند جذب دارو را در بدن کاهش دهد و اثربخشی دارو را برای شما کاهش دهد. این اثر کمی نیست. گزارش های موردی از بیماران حتی نشان می دهد که قهوه می تواند جذب داروهای تیروئید را تا بیش از نصف کاهش دهد.

داروی سرماخوردگی یا آلرژی

داروهای سرماخوردگی یا آلرژی توسط میلیون ها نفر استفاده می شود و اغلب حاوی محرک های سیستم عصبی مرکزی مانند سودوافدرین هستند. قهوه نیز محرک است. در نتیجه، نوشیدن آن می تواند علائمی مانند بیقراری و ناتوانی در خواب را افزایش دهد. برخی از داروهای آلرژی مانند فکسوفنادین را نباید با قهوه مصرف کرد زیرا می توانند سیستم عصبی مرکزی شما را بیش از حد تحریک کنند و علائم اضطراب را افزایش دهند.

داروی دیابت

اگر قهوه خود را با شکر یا شیر مخلوط کنید، می تواند باعث افزایش قند خون شود و بر اثر داروهای دیابت شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است علائم را در افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است، نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد، مانند قهوه، می تواند سطح انسولین و قند خون شما را افزایش دهد. باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. اما محققان هشدار دادند که نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند مدیریت قند خون را دشوارتر کند و در نهایت خطر عوارض دیابت را افزایش دهد.

دیابت و پیش دیابت بسیار شایع هستند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیش از 37 میلیون آمریکایی دیابت دارند و نزدیک به 100 میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند. بیشتر مردم از دیابت اطلاعی ندارند.

داروی آلزایمر

بیماری آلزایمر هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است که بیشتر افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند. این یک اختلال مغزی است که باعث اختلال در عملکرد شناختی می شود و تفکر، به خاطر سپردن یا انجام کارهای روزانه را دشوار می کند.

داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین تحت تأثیر کافئین قرار می گیرند. کافئین موجود در قهوه سد خونی مغزی را تقویت می کند و ممکن است اثرات داروها بر مغز را کاهش دهد. داروهای آلزایمر با حفظ انتقال دهنده عصبی استیل کولین عمل می کنند و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه این اثر محافظتی را مختل می کند.

داروی آسم

آسم یک بیماری مزمن است که ریه های شما را تحت تاثیر قرار می دهد و راه های هوایی شما را ملتهب و تحریک می کند. این بیماری باعث مشکل در تنفس، سرفه و خس خس سینه و احساس سفتی در قفسه سینه می شود. بسیاری از افراد مبتلا به آسم از داروهای گشادکننده برونش (غیر اختصاصی) مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین در طول تشدید استفاده می کنند.

گشادکننده‌های برونش با آرامش مجاری تنفسی و آسان‌تر کردن تنفس عمل می‌کنند، اما عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، درد معده و تحریک‌پذیری دارند. نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند خطر این عوارض جانبی را افزایش دهد. قهوه همچنین می تواند میزان جذب و مفید بودن دارو را برای بدن شما کاهش دهد.

داروی پوکی استخوان

پوکی استخوان استخوان های شما را نازک و شکننده می کند و خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. میلیون ها نفر از پوکی استخوان رنج می برند و این بیماری در زنان به ویژه زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر می گذارند بیشتر دیده می شود.

داروهایی مانند risdronate یا ibandronate از پوکی استخوان پیشگیری و درمان می‌کنند و نباید همزمان با قهوه مصرف شوند زیرا اثربخشی دارو را کاهش می‌دهند. توصیه می شود این داروها را قبل از خوردن یا آشامیدن هر چیزی مصرف کنید و قرص را فقط با آب ساده بشویید. این به بدن شما اجازه می دهد تا مقدار کامل دارو را به حداکثر برساند. هنگامی که قهوه را با چنین داروهایی می نوشید، اثربخشی آن ممکن است بیش از 50٪ کاهش یابد.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر ده نوجوان و بزرگسال آمریکایی، یک نفر هر روز داروهای ضد افسردگی مصرف می کند. این داروها بیشترین تجویز را برای بزرگسالان در دهه دوم و سوم زندگی دارند و مصرف آنها در چند دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این داروها می توانند به کاهش افسردگی، یک اختلال خلقی که بر احساس و عملکرد شما تأثیر می گذارد، کمک کنند.

قهوه می تواند بر نحوه استفاده بدن از داروهای ضد افسردگی تأثیر بگذارد. برخی از داروها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اس سیتالوپرام و ایمی پرامین ممکن است به طور متفاوتی متابولیزه شوند، به خصوص اگر همراه با مقادیر زیاد قهوه مصرف شوند. قهوه می تواند مقدار دارویی را که بدن شما جذب می کند کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که فلووکسامین به طور خاص عوارض جانبی رایج کافئین را افزایش می دهد. این می تواند علائمی مانند بی خوابی و تپش قلب را ایجاد کند. بهتر است داروی خود را مصرف کنید و برای مدتی قهوه ننوشید.

داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد روان پریشی برای افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی، شیدایی، اختلال افسردگی اساسی و سایر مشکلات سلامت روان هستند، مفید است. حدود چهار میلیون آمریکایی هر سال از این داروها استفاده می کنند. داروهای ضد روان پریشی با مهار انتقال دهنده های عصبی خاص یا مسدود کردن گیرنده های مغز عمل می کنند.

داروهایی که روان پریشی را درمان می کنند عبارتند از فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول و الانزاپین. قهوه می تواند باعث شود بدن شما این داروها را کمتر از حد معمول جذب کند. در نتیجه، لحظه ای برای لذت بردن از قهوه صبحگاهی خود وقت بگذارید. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از این داروها در حضور قهوه به طور متفاوتی توسط بدن متابولیزه یا تجزیه می شوند. برای دریافت اثر کامل دارو، آن را به جای قهوه با آب میل کنید.

داروی فشار خون

بر اساس گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، ده ها میلیون آمریکایی با فشار خون بالا زندگی می کنند و برای بسیاری از آنها به خوبی کنترل نمی شود. فشار خون بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. این یک بیماری شایع اما خاموش است زیرا به ندرت علائمی را نشان می دهد.

بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که با کاهش ضربان قلب شما کار می کنند. این بدان معناست که قلب شما برای پمپاژ خون به تمام سلول‌های بدن شما مجبور نیست سخت کار کند. با این حال، نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای فشار خون مانند فلودیپین ممکن است باعث شود بدن شما دارو را کمتر جذب کند. شما ممکن است تمام مزایای دارو را دریافت نکنید.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن شما تولید می شود و به شما کمک می کند در شب احساس خواب آلودگی کنید. این هورمون با غروب خورشید تحریک می شود و به مغز شما می گوید که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین همچنین به عنوان یک مکمل بدون نسخه به فروش می رسد و به عنوان کمک کننده خواب استفاده می شود.

برعکس، قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید. کافئین موجود در قهوه برعکس ملاتونین عمل می کند و می تواند شما را هوشیارتر و سخت تر به خواب رفتن کند. نوشیدن قهوه می تواند تولید ملاتونین را در بدن شما مهار کند و این هورمون را کاهش دهد. اگر همزمان با نوشیدن قهوه ملاتونین مصرف کنید، می توانند یکدیگر را از بین ببرند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا