اخبار روز

10 تک یاخته با اندازه ای که تا به حال ندیده اید!/عکس

اگر به کلاس های زیست شناسی در دوران مدرسه فکر کنید، شاید به یاد آورید که بزرگترین موجودات تک سلولی به طور معمول بسیار کوچک هستند. اما این شرایط برای همه آنها صادق نیست و برخی می توانند به طور قابل توجهی بزرگ باشند.

ارگانیسم تک سلولی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، موجودات تک سلولی از یک سلول تشکیل شده اند و می توانند پروکاریوت یا یوکاریوت باشند.

پروکاریوت ها فاقد هسته مشخصی هستند که حاوی مواد ژنتیکی آنها باشد. یوکاریوت ها دارای یک هسته متصل به غشاء هستند که حاوی مواد ژنتیکی آنهاست.

10 تک یاخته بزرگ را بشناسید

لازم به ذکر است که این موجودات بر اساس بزرگترین اندازه ثبت شده آنها فهرست شده اند. برخی از آنها ممکن است پتانسیل رشد را حتی بیشتر از آنچه در اینجا ذکر شده است داشته باشند.

استنتور

یک استنتور می تواند به اندازه حدود 2 میلی متر برسد. این اندازه ممکن است چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما در مقایسه با اندازه موجودات تک سلولی دیگر بسیار بزرگ است. استنتورها ارگانیسم های تک سلولی هستند که بیشتر افرادی که زیست شناسی می خوانند با آنها آشنا هستند. این ارگانیسم های تک سلولی هستند با استفاده از مژک حرکت می کنند

اسپیروستوما 

بزرگترین موجودات تک سلولی

اسپیروستوم ها در همان خانواده استنتورها هستند، اما ارگانیسم های بزرگتری هستند. در واقع، برخی از گونه های اسپیروستوم می توانند تا 4 میلی متر طول داشته باشند. این موجودات تک سلولی به دلیل ظاهر کرم مانند و دم صاف خود شناخته شده اند. قسمت انتهایی آنها معمولا حاوی واکوئل دفعی است.

کیاس کارولیننسیس 

بزرگترین موجودات تک سلولی

کیاس کارولیننسیس می تواند تا 5 میلیمتر رشد کند. این ارگانیسم ها به نام آمیب غول پیکر نیز شناخته می شوند. آنها از باکتری ها، پروتیست ها (آغازیان)، جلبک ها یا دیگر بی مهرگان کوچک تغذیه می کنند.

همانند بسیاری از آمیب ها، کیاس دارای غشا سلولی انعطاف پذیر است، در نتیجه این امکان برای ارگانیسم وجود دارد تا به طور مداوم شکل خود را تغییر دهد و با تغییر جریان آندوپلاسم حرکت کند. آنها می توانند هسته های زیادی داشته باشند.

.

گرومیا اسفاریکا 

بزرگترین موجودات تک سلولی

گرومیا اسفاریکا می تواند تا 38 میلی متر رشد کند. این ارگانیسم تک سلولی برای اولین بار در سال 2000 مشاهده شد و یک کشف نسبتاً جدید به حساب می آید. Grumia spharica دارای یک پوسته آلی است. این موجودات تقریباً به اندازه یک انگور هستند و بسیار متخلخل هستند.

والونیا ونتریکوزا 

بزرگترین موجودات تک سلولی

والونیا ونتریکوسا یکی از عجیب ترین ارگانیسم های تک سلولی است که می تواند تا 2 اینچ (5.1 سانتیمتر) قطر داشته باشد. این موجود تک سلولی به نام چشم ملوان و جلبک حبابی نیز شناخته می شود.

اگرچه شبیه به سنگ به نظر می رسد، اما غشاء آنها نرم است و به راحتی پاره می شود. برخی افراد جلبک حبابی را به اشتباه در آکواریوم خود قرار می دهند، اما آنها می توانند به راحتی تکثیر شده و برای موجودات دیگر آکواریوم مضر باشند.

اسپیکیولوسایفون اُشیانا

بزرگترین موجودات تک سلولی

Spiculosiphon Oceana یک یوکاریوت غول پیکر است که می تواند به طول 2 اینچ (5.1 سانتی متر) برسد. این موجود بزرگ و تک سلولی شبیه برخی از گونه های اسفنج به نظر می رسد و رفتار می کند. مانند Grumia spharica، این ارگانیسم یک کشف نسبتاً جدید است که برای اولین بار در سواحل اسپانیا در سال 2013 مشاهده شد.

Spiculosiphon Oceana نه تنها شبیه یک اسفنج است، بلکه با تشکیل غلاف سوزنی مانند یک اسفنج رفتار می کند. شباهت بین این موجود و اسفنج ها دانشمندانی را که آنها را کشف کردند شگفت زده کرد.

استابولاریا 

بزرگترین موجودات تک سلولی

این ارگانیسم یک جلبک قارچی شکل است که می تواند تا 4 اینچ (10 سانتیمتر) به سمت بالا رشد کند و در خوشه های بزرگ زندگی می کند.  استابولاریا یک ارگانیسم چند هسته ای است، به این معنی که چندین هسته در سراسر سلول خود دارد. این گونه خاص از این جهت که یواخیم همرلینگ از آن استفاده کرد تا نشان دهد ژن ها توسط دی ان ای در موجودات یوکاریوتی کدگذاری شده اند، شهرت دارد.

سیرینگامینا فراجیلیسیما

بزرگترین موجودات تک سلولی

سیرینگامینا فراجیلیسیما یک آمیب است که می تواند تا 8 اینچ (20 سانتیمتر) قطر داشته باشد. این یک موجود تک سلولی عظیم محسوب می شود. این ارگانیسم تک سلولی عظیم از این جهت که با استفاده از رسوب و شن و ماسه محیط پوسته ای به نام تست برای خود می سازد، جالب توجه است. در نهایت، این ارگانیسم به صدها لوله تبدیل می شود که ممکن است موجودات دیگر نیز در آن زندگی کنند.

کپک های مخاطی

بزرگترین موجودات تک سلولی

کپک های لجنی نام رسمی این موجودات یوکاریوتی نیستند. با این حال، حدود 900 گونه از قالب های لجنی وجود دارد که اندازه آنها در بزرگ ترین حالت ممکن است به 91 سانتی متر برسد.

کالرپا تاکسیفولیا

بزرگترین موجودات تک سلولی

Callerpa taxifolia بزرگترین موجود تک سلولی سیاره زمین است و می تواند تا 304 سانتی متر طول داشته باشد. این یک نوع موجود چند هسته ای است جلبک دریایی و به دلیل تهاجمی بودن می تواند اثرات منفی بر سایر موجودات و حتی انسان داشته باشد. تاکسیفولیا Calerpa بسیار مقاوم است و می تواند برای روزها بیرون از آب زنده بماند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا