اخبار روز

یارانه جدید برای هر نفر در سال 1403 چقدر است؟


به گزارش مانیبان، فرض کنید فردی اکنون در دهک هفتم است و یارانه می گیرد و مشمول یارانه تشویقی دارایی نیز می شود. حالا اگر دهک آنها مثلا به هشتم تغییر کند، این فرد یارانه خود را می گیرد. ، اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی شوید یا اگر به 10 بروید یارانه حذف می شود. با اعمال صدک ها، 79 میلیون و 600 هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود 80 میلیون ایرانی) در این چرخه صدک چرخش می کنند. این در حالی است که عده ای حدود 6 میلیون نفر از ابتدا در طرح مشخص ثبت نام نکرده و خارج از چرخه دریافت یارانه هستند.

حدود ۷۸ میلیون ایرانی یارانه می گیرند. برخی برای بررسی و ثبت نام برای یارانه ها صف می کشند. از سوی دیگر به گفته علی عسگری رئیس سازمان یارانه ها بیش از هفت میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و ماهانه به این افراد یارانه پرداخت می شود و یارانه غذا و دارو نیز تخصیص می یابد. .

همانطور که شب گذشته از سوی سازمان اختصاصی یارانه ها و برخی از مشمولان یارانه اعلام شد، یارانه دهک های اول تا سوم درآمدی به مبلغ 400 هزار تومان واریز و از ساعت 24 همان شب قابل برداشت است. . همچنین یارانه دهک های درآمدی 4 تا 9 روز پنجشنبه 30 این هفته است. فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. برای اطلاع از جزئیات یارانه جدید برای هر نفر چقدر است؟ مبلغ یارانه فروردین 1403 چنده؟ اعطا کردن فروردین 1403 امشب واریز میشه؟ اعطا کردن فروردین 1403 زمانی که بتوان آن را بازنشسته کرد، با ما همراه باشید.

که در بهمن در سال 1402 سازمان مشخص یارانه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که یارانه نقدی دهک اول تا سوم ماهیانه 25 و برای سایر خانوارهای واجد شرایط (دهک چهارم تا نهم) ماهانه 30 خواهد بود.

لذا پیرو اطلاعیه قبلی مبنی بر پرداخت یارانه و تغییر زمان پرداخت یارانه از 20 هر ماه به 25 (پرداخت دهک های اول، دوم و سوم) و 30 ماهه (دهک چهارم تا نهم) ، یارانه مرحله 159 (یارانه فروردین ماه 1403) بر اساس عشریه اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ساعت 24 شب گذشته، دهک اول تا سوم کل کشور به حساب سرپرستان خانوار واریز و برداشت می شود.

از سوی دیگر در همان ماه همزمان با فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب 17 بهمن به مدت سه ماه فاز جدید طرح کاتالوگ الکترونیکی تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا شد. فاز جدیدی که «شرط 200 هزار تومان خرید از طریق یارانه» حذف و اعتبار تشویقی آن از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالا) به 220 هزار تومان افزایش یافت.

رقم یارانه در سال 1403

سخنگوی دولت درباره تغییرات پیش بینی شده گفته است: یارانه نه افزایش می یابد و نه روش پرداخت آن تغییر می کند و فقط روش اعشاری به صدک افزایش می یابد. به گفته وی، هر دهک به جای اینکه از نظر مالی در 10 دهک باشد، به 10 دهک تقسیم می شود و به این ترتیب به صورت دقیق و به صورت درصدی تقسیم می شود.

به این ترتیب یارانه دهک اول تا سوم 400 هزار تومب به اضافه 220 هزار تومان است یعنی به ازای هر نفر 660 هزار تومان از حساب سرپرستان خانوار تعیین شده است و برای دهک چهارم تا هفتم. دهک مبلغ 300 هزار تومان. اعتبار کالابرگ علاوه بر 220 هزار تومان از حساب افراد واریز شد که البته به دهک های هشتم و نهم درآمدی کالابرگ تعلق نگرفت و همان یارانه 300 هزار تومانی به حساب افراد واجد شرایط واریز شد. .

یارانه چه کسانی در سال 1403 قطع می شود؟

اولین گام برای تغییر تعداد یارانه بگیران و نحوه پرداخت یارانه توسط دولت سیزدهم برداشته شد و ممکن است تعداد یارانه بگیران به زودی تغییر کند. اگر تاکنون جمعیت ایران به صورت اعشاری طبقه‌بندی می‌شد و میزان یارانه پرداختی براساس دهم خانوار تعیین می‌شد، به‌جای ده طبقه جامعه، جمعیت ایران به یک صد طبقه طبقه‌بندی می‌شود. . بنابراین دهم درصد می شود.

گزارش سالانه بودجه خانواده مرکز آمار، خانواده ها را بر اساس مجموع درآمد و هزینه های سالانه به 10 گروه طبقه بندی می کند. دهک اول گروه خانواده هایی است که کمترین درآمد را دارند و دهک دهم گروه خانواده هایی هستند که بیشترین درآمد را دارند. بخشی که به دولت کمک می کند خانواده های کم درآمدی را که باید یارانه دریافت کنند، شناسایی کند. اخیراً وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امکان حذف یارانه برخی افراد دهک بالا با تغییر روش طبقه بندی دهک به صدک خبر داده است.

نرخ حذف یارانه

قبلا دهک اول را داشتیم که از نظر معیشتی پایین ترین دهک درآمدی است و مثلاً اگر قرار بر این باشد که به این دهک یارانه ویژه بدهیم، می گویند به 5 درصد اول یارانه ویژه می دهیم. که تعداد آن نصف کل دهک اول است. بنابراین، توانایی تجزیه و تحلیل صدک ها بسیار آسان تر و درک فاصله آنها بسیار بهتر است.

در این طرح چند شاخص مورد بررسی قرار گرفته است. این داده ها و شاخص ها بسیار جزئی هستند که مهم ترین آنها اندازه خانوار و ساختار خانواده است. خانواده چند نفر است، چند نفر از اعضای خانواده درآمد دارند، خانواده فرزند معلول یا بیمار خاص و موارد دیگر. یکی از دیگر شاخص ها می توان به بررسی تراکنش های بانکی افراد و حساب های بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و … اشاره کرد، بنابراین کل حوزه امور بانکی است. داشتن خودرو یکی دیگر از شاخص های بررسی شده در طرح صدک یارانه ای خانوار است که در این طرح هم تعداد خودروها و هم کیفیت و قیمت آن مهم است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا